Meer geluk ervaren via 7 manieren
14 juni 2017 

Meer geluk ervaren via 7 manieren

Tja, gelukkig zijn… het lijkt soms niet zo eenvoudig om geluk te ervaren. Als het zo makkelijk zou zijn dan zou iedereen gelukkig zijn, toch?

Onderstaand vind je 7 wetenschappelijke onderzochte manieren om weer een stukje meer geluk te vinden.

#1. Ben je spiritueel of gelovig? Doe er wat mee

Religie en/of spiritualiteit hoeft natuurlijk geen voorspeller te zijn van geluk.

Toch toont een studie aan, dat is gepubliceerd in Frontiers in Psychology, dat mensen die actief met hun geloof bezig zijn gelukkiger zijn dan de mensen die wel een geloof aanhangen, maar er niets mee doen.

Dit betekent natuurlijk ook weer niet gelijk dat je religieus moet zijn om je gelukkig te voelen, maar als je wel ergens in gelooft is het dus misschien wel goed om hier ook daadwerkelijk wat mee te doen.

#2. Leg je smartphone weg, en laat ‘m liggen 🙂

Jij begrijpt ook wel dat als je 1,289 keer per minuut (!) je je telefoon checkt je meer stress ervaart. Een studie van de Kent State University heeft dit aangetoond.

Onderzoekers deden onderzoek bij meer dan 500 studenten. Frequent gebruik van mobieltjes werd gelinkt met minder goede cijfers, nervositeit en een minder gevoel van geluk.

Dus stop met om de minuut je telefoon te checken. Het maakt je niet gelukkiger!

#3. Wees onafhankelijk van de goedkeuring van anderen

Onderzoekers hebben de motivatie en tevredenheid getest van studenten die aan atletiek doen aan de Stanford University.

Uit deze test kwam naar voren dat interne factoren als mindfulness en zelfvertrouwen veel betere voorspellers zijn van geluk dan externe factoren.

Dus in plaats van te (ver)wachten dat anderen je gelukkig maken, zul je aan jezelf moeten werken om gelukkiger te worden.

#4. Spendeer geen geld aan materiële spullen, maar aan ervaringen

Wanneer je geld uitgeeft om je beter te gaan voelen, geef het dan uit aan ervaringen en niet aan dure hebbedingen.

Een onderzoek in Psychological Science wijst uit dat het uitgeven van geld aan ‘doen’ in plaats van aan ‘hebben’, op de lange termijn beter werkt om je gelukkiger te voelen.

#5. Eet groente en fruit

Een behoorlijk verrassend onderzoek, maar er is een verband gevonden tussen het eten van groente en fruit en geluk.

Een resultaat dat volgens de onderzoekers niet alleen komt door sociaal economische factoren, beweging of gewicht. Met andere woorden, alleen al het eten van groente en fruit maakt je gelukkiger.

#6. Wees dankbaar

Dankbaarheid is krachtig als het gaat om geluk.

Een onderzoek, gepubliceerd in Emotion, toont aan dat positiviteit en dankbaarheid je meer geluk geven.

Niet echt een verrassende uitslag, toch? 🙂

#7. Doe wat moeite voor meer gevoel van geluk

Het klinkt misschien een beetje overdreven, maar wanneer je probeert om gelukkiger te zijn – bijvoorbeeld door een van bovenstaande suggesties op te volgen- dan word je ook gelukkiger.

Onderzoekers vroegen een groep mensen om naar ‘vrolijke’ muziek te luisteren en aan een deel van deze groep werd gevraagd of zij actief hun best wilden doen om zich ook echt blijer te voelen. En het werkte!

Er is uiteraard geen magische formule voor geluk, maar met bovenstaande manieren kun je er misschien weer een klein beetje geluk bij krijgen.

Laat me in het commentaarveld hieronder weten welke manier(en) jij gaat toepassen.

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes….en geluk,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down