Minder eten met de hulp van deze 5 tips
17 mei 2014 
in Dieet

Minder eten met de hulp van deze 5 tips

Wil jij minder eten, maar vind jij het lastig om goed aan te voelen wanneer je voldoende hebt gegeten?

En eet je daardoor eigenlijk vaak (iets) teveel?

Je bent bij lange na niet de enige!

Heel veel mensen lopen tegen dit probleem aan. Daarom deze 5 tips, die jou helpen om minder te eten en ervaar je ook een langer verzadigd gevoel. Is dat even goed nieuws!

Minder eten

#1 tip: eet langzamer

Je lichaam geeft een verzadigingssignaal af, maar het duurt wel ongeveer 20 minuten voordat dit signaal aan je hersenen doorgeeft dat ze is verzadigd.

Als je te snel eet kan het dus zijn dat je ook te veel hebt gegeten en na het eten ervaar je dan ineens een té vol gevoel (had je nou maar wat minder gegeten).

Een handig en eenvoudig trucje is om je eetsnelheid af te remmen: leg hierbij je bestek af en toe je neer en neem een slokje water met als resultaat dat je minder zal eten.

Wanneer je langzamer eet hebben de koolhydraten en suikers meer de tijd om in je bloedbaan terecht te komen, waardoor je eerder het gevoel krijgt dat je vol zit.

#2 tip: drink een glas water vóór je maaltijd

Wanneer je voor elke maaltijd een glas water drinkt, helpt dat tegen de honger. Hierdoor ervaar je een voller gevoel voordat je aan je maaltijd begint en helpt het je daarmee om minder te eten.

#3 tip: eet niet voor de televisie

Afleiding tijdens het eten zorgt ervoor dat niet alle smaken en verzadigingssignalen bewust door je hersenen worden geregistreerd.

Vooral voor mensen die (veel) van eten houden is dit een probleem, want ze willen toch die smaaksensatie ervaren. Het mogelijke gevolg daarvan is dat zij meer gaan eten dan dat ze nodig hebben.

Ga dus bewust om met je maaltijd en ga aan tafel zitten en niet voor de televisie om te voorkomen dat je niet met je aandacht bij het eten bent en je de hele maaltijd achteloos in je mond steekt.

#4 tip: eet met de hand waar je normaal niet mee eet

Dit lijkt wellicht raar en ook wat onhandig, maar dit zorgt er wel voor dat je langzamer en daardoor eet je minder.

Ook zal je niet meer onnadenkend het eten naar binnen schuiven, omdat je wel wordt gedwongen om er met je aandacht bij te zijn.

dus 2 vliegen in 1 klap!

#5 tip: kauwen, kauwen en nog eens…

Kauw minimaal 15 tot 20 keer op elke hap eten. Dit is niet alleen goed voor je spijsvertering, maar helpt het je ook om langzamer en daarmee minder te eten.

Lees ook het blogartikel ‘Hoe vaak moet je kauwen op je eten?’.

Hoe voorkom jij dat je teveel eet?

Laat me weten in het commentaarveld hieronder hoe jij voorkomt dat je teveel eet? Wellicht hebben anderen nog wat aan jouw manier!

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down