mindful eetdagboek

Hoi,

Je hebt op de menulink mindfuleetdagboek geklikt en nu denk je vrijwel ongetwijfeld: "Hmmm, wat is eigenlijk een mindful eetdagboek?"

Een begrijpelijke reactie en leg ik jou graag hieronder uit hoe ik ben gekomen tot het creëeren van een mindful eetdagboek :)

Hiernaast zie je een foto van mij, Klaziena Waerts, en ik ben 'Gezonde relatie met eten' (bedrijfsnaam) begonnen met als missie zoveel mogelijk andere vrouwen helpen te bevrijden uit hun dieetgevangenis en ze op een plezierige manier gewicht laten verliezen. Dat wil zeggen, zonder enig vorm van dieet en door het krijgen van een ontspannen, prettige emotionele relatie met eten.

Ik ben mental coach en gewichtsconsulente. Zelf noem ik me met gepaste trots eetrelatie coach ;)

Ook ben ik ervaringsdeskundige (22 jaar) met emotie eten en eetbuien. 

Samen gaan we de behoeften ontdekken achter jouw snaaigedrag, zodat je weer de controle krijgt. Ik weet hoe het is om te strijden met en te eten op een manier die je niet helpt. Maar ook dat het echt mogelijk is om dit positief te veranderen en daarmee op een plezierige manier af te vallen.

Het mindful eetdagboek bestaat uit 2 delen

Deel 1 van het mindful eetdagboek is EHBE. Deze afkorting staat voor Eerste Hulp Bij Eetbuien.

In het eerste deel laat ik je zien wat de 8 meest voorkomende oorzaken zijn van eetbuien en wat écht achter jouw eetgedrag zit. Daarna leer ik je EHBE, Eerste Hulp Bij Eetbuien.

Het is belangrijk om een eetbui te stoppen voordat deze begint. Want als je eenmaal een eetbui hebt, is het ontzettend moeilijk om ermee te stoppen. Eerste Hulp Bij Eetbuien zijn 4 eenvoudige stappen om te stoppen met eetbuien, voordat ze beginnen.

In het tweede deel ga je Jouw Mindful Eetdagboek bijhouden gedurende 4 doordeweekse dagen en 2 weekenddagen. Welke dagen dat precies zijn, is aan jou.

Na het invullen van al deze dagen gaan we samen conclusies eraan verbinden en bekijken of je iets kan/wil veranderen aan je eetgedrag.

Kom op! Samen gaan we ervoor.

Wat is een mindful eetdagboek?

Je hebt vast weleens van een 'eetdagboek' gehoord, of zelfs er een bijgehouden toen je met een of ander dieet bezig was.

Het wordt geadviseerd om een eetdagboek tot een paar dagen tot maximaal 2 weken bij te houden. In die periode noteer je dan alles wat je eet en drinkt. Dit noteer je in een tabel, in een schriftje of gewoon op een stuk papier. Daarbij noteer je zo nauwkeurig mogelijk ook de hoeveelheden erbij. Om te bepalen hoeveel je binnenkrijgt gebruik je een keukenweegschaal gebruiken, maar je kunt ook werken met huishoudelijke maten (kom, glas, mok, opscheplepel, eetlepel enzovoorts).

Gelukkig wordt bij menig eetdagboek al geadviseerd om een extra kolom toe te voegen voor hoe jij je voelt tijdens jouw eetmoment. Daarin schrijf je of je écht trek had, of dat je verdrietig was, je verveelde, iets te vieren had of misschien een ander gevoel had.

Maar alleen zo'n extra kolom is, in mijn ogen, niet voldoende!

Voor- en nadelen van het bijhouden
van een 'normaal' eetdagboek

Er zitten behoorlijk wat aantal voordelen aan het op deze manier bijhouden van je voeding.

  • Bewuster worden van wat je per dag naar binnen krijgt.
  • Denkt beter na voordat je iets in je mond steekt
  • Met de extra kolom: Beoordelen waarom je eet en erachter komen wat jouw moeilijke momenten zijn.
  • Als automatisch ga je gezondere keuzes maken als je je voeding moet opschrijven. Bovendien eet je minder grote porties ongezonde producten.

Kortom, je wordt bewuster van wat je eet. Hierdoor is het makkelijker om je eigen aandachtspunten duidelijk te krijgen.

Je ziet bijvoorbeeld in één oogopslag dat je te weinig fruit eet. Of je komt erachter dat je vaak of zelfs áltijd rond 16 uur gaat snaaien. Het bedenken van oplossingen is dan ook eenvoudiger.

Toch zijn er niet alleen voordelen aan het bijhouden van een eetdagboek. Hieronder zie je een aantal (mogelijke) nadelen.

  1. Het kost tijd en aandacht. Toch kan dit ook heel positief zijn, want je denkt na over je voeding, maar voor sommige mensen voelt het als een belasting.
  2. Je durft niets meer ongezonds te eten, want dat 'verpest' je eetdagboek.
  3. Het wordt een sport om zo weinig mogelijk te eten.

Kortom, het kan ervoor zorgen dat je te obsessief gezond wilt eten, of zelfs té weinig gaat eten. Als jij weet dat je hier gevoelig voor bent, dan is het bijhouden van een eetdagboek niet geschikt voor jou.

De voordelen van een mindful eetdagboek ten opzichte van een 'normaal' eetdagboek

Het grootste nadeel van een 'normaal' eetdagboek vind ik dat je teveel focus gaat leggen op wát je eet en niet of nauwelijks op het waaróm. 

Kortom, de basis van je eetgedrag verander je dus niet. Bij het mindful eetdagboek houd je gedurende 4 doordeweekse dagen en 2 weekenddagen bij waaróm je iets at en wat je daarbij voelde. En het belangrijkste? Samen verbinden we er daarna conclusies aan. Zo verander je de basis van je eetgedrag permanent!

Maar je vraagt je vast wel af: "Ja, een 'eetdagboek' ken en begrijp ik wel, maar wat nou eigenlijk 'mindful' is, is me niet echt duidelijk. Weleens van gehoord, maar daar houdt het wel zo ongeveer op."

Mindful is afkomstig van mindfulness. Graag leg ik je hierna uit wat mindfulness is :)

Wat is mindfulness?

Mindfulness is een stroming in de psychologie. Maar wat is mindfulness nu precies?

Mindfulness betekent ‘leven met volle aandacht’. De meeste mensen leven continue in hun hoofd, in hun gedachten. Meestal gaan deze gedachten over de toekomst: “Ik moet morgen even langs m’n moeder”, “Morgen moet dat rapport af”, “Straks ga ik schoonmaken, en daarna even dat telefoontje plegen”.

Met mindfulness ga je je aandacht richten op het heden, op het nu. Je laat al je gedachten voor ‘straks’ of ‘morgen’ even voor wat het is en houd je je bezig met wat je nu aan het doen bent.

Mindfulness is genieten van het ‘nu’

Stel, je zit in de auto en rijdt vanuit je werk naar huis. "Straks moet ik eerst nog wat boodschappen doen, eten maken, de vaat doen en de kinderen naar bed brengen. En o ja, vanavond moet ik niet vergeten die mooie film op te nemen want ik wil nog even langs Karin." Dit is een normale manier van denken. Maar wat als je met mindfulness bezig gaat?

Dan luister je naar het gebrom van de auto, de klanken die uit de speakers van je radio komen. Het plakkerige rubber van je autostuur voel je in je handen. De warmte van de autokachel stroomt langs je gezicht en handen.

Echt zien wat er gebeurt op de weg. De andere auto's, omgeving en op de weg. En voelen wat er gebeurt onderweg. Je bent je bewust van de hobbels in de weg, de weerstand van het pedaal en ga zo maar door.

Je bent je volledig in de beleving van het ‘nu’. Dat is mindfulness!

Waarom heb ik dan een mindful eetdagboek gecreëerd?

De vraag waarmee ik was begonnen, heb ik nog steeds niet beantwoord. Maar dat ga ik dus nu doen :)

Zoals al eerder gezegd ben ik van mening dat het grootste nadeel van een 'normaal' eetdagboek is, is dat je de focus dan teveel gaat leggen op het wát en niet op het waaróm je eet.

Maar ook zeker vind ik het een groot nadeel dat je in menig eetdagboek alleen de hoeveelheden noteert en vervolgens moet je het maar uitzoeken hoe je er conclusies aan verbindt. 

In het mindful eetdagboek neem ik jou mee aan de hand, tot en met het trekken van conclusies.

KLIK HIER VOOR DE INHOUDSOPGAVE

2 bonussen

Bonus #1: de app mindful eetdagboek

Speciaal voor Jouw Mindful Eetdagboek heb ik een app laten bouwen.

Met deze app kun je Jouw Mindful Eetdagboek bijhouden op je eigen telefoon.

Deze app krijg je erbij, zodat je altijd je eetdagboek bij je hebt :)

Ps. Nu alleen beschikbaar voor Androïd

  • (Degene die de app voor me heeft gebouwd, is nú bezig met het bouwen van de app voor de iPhone - verwachting is dat deze begin 2019 klaar is)

In de video hiernaast zie je hoe je de app eetdagboek installeert en activeert op jouw telefoon.

Bonus #2:  het e-book 'Laat je vroegere en toekomstig lichaam los' t.w.v. € 7

Ga jij je eetgedrag permanent veranderen

met behulp van het e-book of boek?


Je kunt het mindful eetdagboek bestellen

als e-book of als fysiek boek.

E-book

€ 27,-

Ontvang direct in je inbox

Geen verzendkosten

Typ rechtstreeks en sla op

Fysiek boek

€ 47,-

Levertijd 3-5 werkdagen.

Exclusief € 1,95 verzendkosten

Schrijf alles op in het boek