arrow_drop_up arrow_drop_down
22 maart 2016 

Mindfulness methoden die meditatie in ander licht plaatsen

Er is niets belangrijker dan het besef dat jij
niet je innerlijke stem bent – je bent degene die het hoort.”

Ben jij je bewust van jouw innerlijke stem? Als je ooit hebt geprobeerd om te mediteren, weet je dat je innerlijke stem niet zal zwijgen. Hij levert constant commentaar op je angsten, hoop en dromen.

Bewust worden van die stem en leren om het waar te nemen is een belangrijke stap in persoonlijke groei. Bewust worden van die stem kan je ‘herscholen’ om beter te leven. Je hoeft niet alles te geloven wat je denkt, maar als je een keuze wilt hebben, dien je je bewust te zijn van wat je wilt.

In de afgelopen jaren heb ik een paar trucjes geleerd om bewust te worden van deze stem. Ik noem ze ‘mindfulness games’.

Hier zijn drie van mijn favorieten:

Mindfulness game #1: Denk aan je innerlijke stem

Het eerste mindfulness game is gemakkelijk … zo makkelijk. Het is gewoon denken aan je innerlijke stem.

Probeer de komende 24 uur zo vaak mogelijk eraan te denken. Wanneer je denkt aan je innerlijke stem, ontwikkel je meteen het besef dat je niet je innerlijke stem bent. Alleen al het feit dat je eraan kunt denken, geeft aan dat er een scheiding is: je ‘denkt’ er namelijk aan en dàt besef is een krachtig instrument voor persoonlijke groei.

Laat je niet misleiden door de eenvoud van dit mindfulness game. Hoewel die belachelijk eenvoudig lijkt, kan het zeer moeilijk zijn deze game langer dan een uur vol te houden. De reden is dat je gedachten afdwalen en je je innerlijke stem dan vergeet.

Mindfulness game #2: Stap op het balkon

Stel jezelf voor dat je zit op het balkon in een theater. Je geest staat daaronder op het podium, verlicht door felle lichten. Jij bent het publiek. Je geest is het spektakel, dat je bekijkt vanaf een hoger perspectief.

Stel je voor dat je je gedachten en gevoelens kunt zien gebeuren voor je op het podium. Je kan jezelf zien in herhaling, bijvoorbeeld dat moeilijke gesprek met een collega of je reactie op de woede van een familielid.

Toen ik deze game speelde zag ik letterlijk een brein staan op het podium, met alle verschillende circuits opgelicht. Wellicht zou jij je geest op het podium zien als een zwevende werveling van kleuren en vormen. Of misschien zie je je gedachten gespeeld door Antonio Banderas.

Psychologen vertellen ons dat het visualiseren van concepten je kunnen helpen bij het geven van een gevoel van controle over hen. Deze mindfulness game van het zitten op het balkon helpt jouw gedachten te visualiseren vanaf een verhoogd perspectief.

Mindfulness game #3: “Wat zei mijn innerlijke stem zojuist?”

Het derde mindfulness game is gewoon jezelf, zo vaak mogelijk, te vragen: “Wat was ik net te denken?”

Bijvoorbeeld, als je tijdens het wandelen met de hond nadenkt over een presentatie die je moet geven op het werk. Je zegt dan gewoon tegen jezelf: “werkpresentatie”, je hebt voor jezelf een moment van bewustzijn gecreëerd.

Met al deze mindfulness games is het de truc om je geest te ‘vangen’ terwijl je denkt en om jezelf dan meteen te belonen met een moment van bewustzijn.

Bij de traditionele meditatie probeer je ook op te merken wanneer je gedachten afdwalen, maar meditatie geeft veel mensen een gevoel van mislukking: “Ik kan mijn gedachten niet stil houden”

Deze mindfulness games zetten dat model op zijn kop (bij wijze van spreken). Door jezelf te belonen voor het opmerken van je geest, geef je jezelf een kleine explosie van dopamine. Je traint jezelf om je innerlijke stem te merken. Wanneer je deze mindfulness games herhaaldelijk dag na dag speelt, begin je vanzelf te merken dat je innerlijke stem (meer) controle krijgt over je gedachten.

Welke game(s) ga jij spelen? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
John Offermans
Door

John Offermans

op 24 March 2016

Ik mediteer al jaren, soms wat minder als ik me heel goed in mijn vel voel en soms wat meer als ik meer last heb van stress, maar over het algemeen is het een geweldig iets wat je lijf terdege goed doet. Het doet meer voor je gezondheid als de gemiddelde mens beseft. Groet, John

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!