arrow_drop_up arrow_drop_down

Niet aankomen tijdens de feestdagen

Vind jij de feestdagen leuk, maar zie je er wel tegenop vanwege al die verleidingen?

Marsepein, pepernoten, chocoladeletters en met de kerst zijn de uitgebreide feestelijke maaltijden ook niet makkelijk. En dan niet te vergeten de jaarwisseling met haar lekkere oliebollen en appelflappen.

Helaas bevatten deze verleidelijke lekkernijen vaak veel suikers en calorieën.

Maar hoe ga je nou verstandig om met deze verleidingen? Voorkom extra kilo’s tijdens de feestdagen met de volgende tips.

#1 Niet aankomen tijdens de feestdagen door géén maaltijden over te slaan

Ga niet die chocoladeletters en oliebollen compenseren door een maaltijd over te slaan!

Als je dat gaat doen, raakt je bloedsuikerspiegel uit balans en is de kans groot dat je juist de volgende (zoete) verleiding niet kan weerstaan.

#2 Niet aankomen tijdens de feestdagen is géén calorieën drinken

Grote kans dat je al meer dan genoeg calorieën binnenkrijgt tijdens de feestdagen door al dat lekkers.

Voeg daarom niet nog meer onnodige calorieën toe door bijvoorbeeld warme chocolademelk met slagroom te drinken.

Natuurlijk…het is lekker, maar helaas is zo’n drankje een ware caloriebom.

Vermijd dit soort drankjes, zeker tijdens de al calorierijke feestdagen. Kies liever voor thee en water.

#3 Niet aankomen tijdens de feestdagen is water drinken

Heb je rond het middaguur een gezellige kerstbrunch met je familie of staat er op tweede kerstdag een avondje gourmetten in de planning?

Drink twee glazen water voor elke maaltijd. Je zal sneller een voldaan gevoel hebben, waardoor je minder zal eten.

Ook is het handig om tijdens de maaltijd water te drinken. Hiermee sla je twee vliegen in 1 klap:

  1. het voldane gevoel zorgt ervoor dat je minder eet
  2. door de drinkpauzes eet je langzamer waardoor het verzadigingssignaal, die vanuit je maag naar je hersenen wordt gestuurd de kans krijgt om überhaupt te worden verzonden, voordat jij teveel hebt gegeten en de volgende uren moet ‘uitbuiken’. Het duurt namelijk ongeveer 20 minuten voordat het verzadigingssignaal wordt verzonden.

#4 Niet aankomen tijdens de feestdagen is bewegen

Zeker tijdens de feestdagen, wanneer je niet naar je werk hoeft en lekker de bank kunt zitten en uit kunt slapen, is het heel goed om je lichaam in beweging te houden: maak een wandeling of pak de fiets.

Vind je het te koud om buitenactiviteiten te doen? Neem een abonnement op de sportschool!

Als je je schuldig voelt na het eten van die chocoladeletter, compenseer dit dan met een extra work-out, maar niet door een maaltijd over te slaan, zoals al opgemerkt bij #1.

#5 Niet aankomen tijdens de feestdagen is je doelstellingen vastleggen

Denk eens goed na over wat je wilt bereiken en schrijf ze op. Nog beter is het om met jezelf een contract aan te gaan, die je echt ondertekent en leg dit contract met je doelstellingen neer op een zichtbare plek.

Zo word je elke dag herinnert aan je doelstellingen, dit vergroot de kans op succes. Is je doel bijvoorbeeld om op gewicht te blijven of dit jaar uiterlijk 3 kilo aan te komen in plaats van 7 dat de afgelopen drie jaar het geval is geweest tijdens de feestdagen?

Dit lijkt misschien allemaal overdreven, maar het werkt!

Het is namelijk belangrijk dat je ergens naartoe kunt werken…een doel hebt, zo kun je extra trots zijn op jezelf als je je doel hebt bereikt.

Hoe ga jij het aanpakken tijdens de komende feestdagen om niet (teveel) aan te komen? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!