arrow_drop_up arrow_drop_down

Niet te veel eten tijdens de feestdagen. Is dat mogelijk?

Niet te veel eten tijdens de feestdagen lijkt vrijwel onmogelijk, toch? Ik bedoel, overal waar je kijkt liggen de verleidingen. Koekjes, chocolade, beklede toastjes, ijs, oliebollen, …

Maar wat als ik zeg dat niet te veel eten eigenlijk heel weinig te maken heeft met het eten zelf? Wat als dit meer afhangt van stress en mindset dan … tsja, dan wat dan ook.

Laten we beginnen met het onderzoeken van de feestdagen met de bijkomende stress. Heb jij last van te veel eten tijdens de feestdagen?

Zijn jouw feestdagen gevuld met te veel eten?

Als we denken aan de feestdagen krijgen we over het algemeen een beeld van geluk. We geven elkaar cadeaus en is het een periode van extra liefde voor familie.

Maar in werkelijkheid kan het een zeer stressvolle tijd van het jaar zijn. Sterker nog, volgens een onderzoek in 2009 ervaart het merendeel van de mensen stress en zelfs een soort van angst tijdens de feestdagen.

Als we hier wat dieper induiken dan blijkt dat mensen zich zorgen maken over hun financiële – en werk situatie, die zelfs nog een grotere bron van stress kunnen zijn dan de eisen die thuis worden ‘opgelegd’.

Vaak maken ze zich zorgen over het niet kunnen veroorloven van het kopen van cadeaus of misschien zelfs over het verliezen van hun baan. Angst en stress wordt ook versterkt door de maatschappelijke druk en de vraag om een hoop geld te spenderen als gevolg van de commercialisering van de feestdagen.

De relatie tussen de feestdagen en te veel eten

Laten we eens kijken naar de relatie tussen te veel eten en voedingsmiddelen.

Dit onderzoek laat zien dat in tijden van verdriet mensen de voorkeur geven aan vetrijk en/of zoet ‘troostend’ eten. En als het emotioneel leed stijgt, er ook nog eens een toename is van de consumptie van ‘troost-eten’. Zelfs als we geen trek hebben en eigenlijk helemaal geen behoefte hebben aan energie (calorieën).

Mijn theorie over te veel eten tijdens de feestdagen

Mijn theorie is dat niet te veel eten tijdens de feestdagen zeker kan. Ik ben zelfs van mening dat dit zeer weinig te maken heeft met het eten zelf.

Ik ben van mening dat te veel eten wordt veroorzaakt door de ongunstige combinatie van een overvloed van aangename voedingsmiddelen in combinatie met de verhoogde hoeveelheid stress.

Het is zelfs zo dat 56 procent van de mensen aangeeft dat ze als het ware hun toevlucht zoeken in eten als een middel om te dealen met stress tijdens de feestdagen. Het alcoholgebruik neemt dan ook flink toe; 30 procent gaf aan dat ze meer drinken om stress te reduceren.

Onze mindset tijdens de feestdagen

Maar dan is er nog een ding: onze mindset. Wat moeten we denken en voelen wanneer we ons tegoed doen aan al dat feestelijk eten?

De kans is groot dat als je je al overweldigd voelt en stress ervaart, dat het meer dan waarschijnlijk is dat je geen positieve gedachten hebt.

Je manier van denken over eten en wat je eet is zéér belangrijk, dat wel bleek uit het volgende experiment.

In de New York Times bestseller E-Squared: 9 Do-It-Yourself Energy Experiments that Prove Your Thoughts Create Your Reality, daagde de auteur Pam Grout lezers uit om een deadline van 72 uur in te stellen.

Gedurende deze periode werden ze geïnstrueerd om elke hap van hun eten te ‘overvloeien’ met positieve gedachten. Ook moesten ze zich voorstellen dat elke hap hun lichaam voorzag van goede voedingsstoffen. Na de 72 uur hadden veel mensen 1,5 kilo verloren!

Het Milkshake onderzoek

En dan is er nog de beroemde (en mijn favoriet) Milkshake onderzoek, uitgevoerd door de onderzoeker Alia Crum. Crum was benieuwd of voedseletiketten dezelfde resultaten gaf als medicijnen qua placebo-effect.

Ze verdeelde de mensen in twee groepen en gaf iedere groep dezelfde milkshake (met ongeveer 300 calorieën). De ‘placebo’ was dat de ene groep milkshakes kregen met het label ‘sensishake’ en dat het vetvrij zou zijn met slechts 104 calorieën. De andere groep ontving milkshakes met het label ‘verwennerij en decadent’ en dat het maar liefst 620 calorieën zou bevatten.

Crum onderzocht het hormoon ghreline die signaleert wanneer er behoefte is aan eten. Als je honger hebt stijgt het ghreline-niveau, waardoor je stofwisseling vertraagt in het geval je geen voedsel vindt. Als je eet daalt het ghreline-niveau en stijgt je stofwisseling om het eten te kunnen verteren.

De resultaten

De deelnemers die de ‘light’ shake consumeerden hadden duidelijk hogere niveaus van ghreline in vergelijking met de deelnemers die de ‘verwennerij’ shake hadden genuttigd; zij hadden veel lagere niveaus van ghreline.

In feite, de ghreline niveaus van de ‘verwennerij’ groep was zelfs drie keer lager dan de ‘light’ groep, wat betekent dat de milkshake hen fysiologisch meer tevredenheid had gegeven.

Directe relatie tussen je gedachten en te veel eten

Deze onderzoeken geven de directe relatie aan tussen je gedachten en het voedsel dat je eet. Als je negatieve gedachten hebt, zal je lichaam negatief reageren. En gelukkig gaat het omgekeerde ook op: als je positieve gedachten hebt, zal je lichaam positief reageren.

Okay, terug naar de feestdagen…dus wat betekent dit?

De ongunstige combinatie van veel stress, het ‘troost-eten’ dat overal makkelijk bereikbaar is, en negatieve emoties dragen bij tot te veel eten tijdens de feestdagen.

De kans is groot dat als je je gestrest voelt en teveel ‘plezierig’ voedsel eet, je meer dan waarschijnlijk (zeer) schuldig voelt. Dit negatieve gevoel heeft een direct effect op de manier waarop je je eten verteert en absorbeert.

Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat als je geen last hebt van stress je dan alles wat in zicht ligt kan eten en het okay zal zijn. Ik wil je er alleen op attenderen op het feit dat het waarschijnlijk stress is dat ervoor zorgt dat je te veel eet. Als je minder gestrest bent, zul je niet de behoefte voelen om te veel te eten.

Focus op het beperken van stress

Je focus dient te liggen op het beperken van stress en dat begint met het krijgen van voldoende slaap. Gebrek aan slaap is gerelateerd aan een toename van honger en eetlust, en mogelijk zelfs aan overgewicht!

Van gebrek aan slaap is ook bekend dat het cravings voor vetrijk en koolhydraatrijke voeding stimuleert. Doordat al dat ‘plezierig’ eten tijdens de feestdagen makkelijk bereikbaar is, is het dus niet zo’n goede combinatie :)

Het is ook belangrijk om niet te vergeten om een dagelijkse routine van beweging erop na te houden, ook al is het maar een matige activiteit gedurende 15 minuten per dag. Dit zal je helpen stress te verminderen.

Ook yoga en meditatie zijn prachtige manieren om je te helpen bij het verminderen van stress en angst tijdens de feestdagen.

Ik geloof echt dat als je je richt op stressbeperking tijdens de feestdagen zal leiden tot het beperken van te veel eten.

En als je jezelf dàn verwent, zul je ècht
ervan genieten en je niet schuldig voelen!

Als je de feestdagen met een positieve mindset ingaat, zul je in staat zijn om gezonde en stressvrije feestdagen te ervaren, zonder enig schuldgevoel. Vooral rond voedsel dat je gaat eten :)

Laat me weten in het commentaarveld hoe jij straks verwacht om te gaan met eten tijdens de feestdagen. Ook hoe het uiteindelijk tijdens de feestdagen zelf is gegaan, verneem ik graag van je.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Finley
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!