Op gewicht blijven tijdens de feestdagen
Op gewicht blijven tijdens de feestdagen
27 november 2018 

Op gewicht blijven tijdens de feestdagen

Je kan het niet meer langer ontkennen: de feestdagen komen eraan! Je bent nu al bang voor je gewicht, want hoe op gewicht blijven tijdens de feestdagen?

Maar alleen omdat de feestdagen in aantocht zijn, betekent dat nog niet dat je aan hoeft te komen in gewicht.

Wanneer je de volgende eenvoudige tips naleeft, blijf je tot na de feestdagen op gewicht. Ook kan je dan nog steeds genieten van je favoriete voedsel.

Hier zijn 5 trucjes om je te helpen in vorm te blijven tijdens de feestdagen.

#1 Op gewicht blijven tijdens de feestdagen is blijven sporten zoals je altijd doet

Een van de ergste fouten die je kunt maken tijdens de feestdagen is minder (vaak) sporten of zelfs helemaal stoppen met je trainingen.

Het is geen verrassing dat dit kan gebeuren door al die drukte tijdens de feestdagen.

Maar je trainingen prioriteit geven tijdens de feestdagen, zoals je doet tijdens de rest van het jaar, zal je niet alleen helpen een aantal van die overtollige calorieën te verbranden, die je ongetwijfeld binnenkrijgt de komende periode.

Het zal ook helpen ervoor te zorgen dat je al die spieren behoudt waarvoor je zo hard hebt gewerkt – wat betekent dat je stofwisseling hoog zal blijven. Dan kan je nog steeds een stukje ijstaart eten.

En ook niet onbelangrijk…sporten tijdens de feestdagen zal ervoor zorgen dat je die sportgewoonte en -ritme vasthoudt en niet vanaf nul hoeft te beginnen ná de jaarwisseling.

#2 Op gewicht blijven tijdens de feestdagen is gezonde(re) varianten maken van je favoriete voedsel

Een andere manier om door de feestdagen te komen, zonder je favoriete voedsel te moeten missen, is gezonde(re) versies van je favoriete voedsel te maken.

Dit stelt je in staat om vergelijkbaar voedsel  te eten, die je normaal zou eten tijdens de feestdagen, zonder (teveel) af te wijken van je voorgenomen gezonde levensstijl.

Hoewel ze niet precies hetzelfde zijn als de vette(re), suikerrijke(re) verpakte versies van ‘feestdagen’ voeding, die je wellicht gewend bent, kan je zelfs leren om die gezonde(re) versies meer te waarderen, omdat je je beter (en minder schuldig) zult voelen na het eten ervan.

Je kan allerlei gezonde ‘feestdagen’ recepten vinden op internet of je kunt ze zelf maken.

Gebruik ook je eigen creativiteit en je zult versteld staan van wat je kunt maken, dat ook nog eens lekker én gezond(er) is.

#3 Op gewicht blijven tijdens de feestdagen is géén maaltijden overslaan

Een andere grote fout die veel mensen maken rond de feestdagen is, wanneer ze een grote feestmaaltijd in het vooruitzicht hebben, hun normale maaltijd(en) gaan overslaan om zo calorieën ‘te besparen’ voor later.

Maar het probleem met deze strategie is dat het vaak averechts werkt.

Omdat je lichaam hongerig is van het niet eten van de maaltijd(en) is de kans groot dat je uiteindelijk ongezonde voeding naar binnen gaat schrokken tijdens die feestmaaltijd.

Uiteindelijk zal je dan meer calorieën binnenkrijgen dan je zou hebben gehad als je regelmatig had gegeten.

#4 Op gewicht blijven tijdens de feestdagen is alleen je favoriete voeding eten

Hoewel de feestdagen zijn gevuld met allerlei lekkernijen, zijn er waarschijnlijk slechts een select aantal voedingsmiddelen die je echt, écht wilt. Ten minste, als je er bewust over nadenkt.

Dus in plaats van het consumeren van middelmatige aardappelpuree dat je wordt aangeboden, ‘investeer’ veel liever de calorieën voor die voedingsmiddelen waarop je helemaal gek bent.

Alleen de voeding nuttigen die je écht wilt, zal je er niet alleen bij helpen dat je gevoelsmatig niet wat hoeft te missen, maar zal het er ook nog eens voor zorgen dat je nóg méér geniet van je maaltijden.

#5 Op gewicht blijven tijdens de feestdagen is je maag vullen met groenten en eiwitten

Als je weet dat er een feestmaaltijd in het vooruitzicht is waarbij niet echt gezonde voeding aanwezig zal zijn, zorg er dan voor om je maag vooraf te vullen met groenten en eiwitten.

Aangezien zowel eiwitten en groenten je niet alleen zullen helpen bij het sneller krijgen van het verzadigingsgevoel, zorg je er ook voor dat je een vol gevoel behoudt tijdens die feestmaaltijd.

Op deze manier van tevoren eten, zal je helpen dat je niet tijdens die feestmaaltijd te buiten gaat aan calorierijke voeding, ‘alleen maar omdat je honger had’ of eerder niet genoeg hebt gegeten.

Maar vergeet niet – de feestdagen zijn slechts één keer per jaar, dus probeer jezelf niet volledig te ontzien van alle ‘feestdagen’ voeding. Het is en blijven de feestdagen!

Blijf jij op gewicht tijdens de feestdagen?

Met deze tips en trucjes lukt het jou nu vast wel om niet (veel) aan te komen in gewicht tijdens de komende feestdagen.

Ik ben benieuwd wat jouw tactiek is dit jaar.

Hoe ga jij het aanpakken tijdens de komende feestdagen om niet (veel) aan te komen? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)

Door

J. v Leeuwen

op 27 November 2018

Met dank

Reactie plaatsen

Word lid van de GRATIS Facebook Community Afvallen ZONDER Dieet