Patronen doorbreken door het 'pindakaasmoment' te herkennen
arrow_drop_up arrow_drop_down
2 april 2019 

Patronen doorbreken door het 'pindakaasmoment' te herkennen

Eetmomenten gaan snel en soms heb je pas achteraf goed door dat je iets hebt genomen waarvan je met jezelf had afgesproken om het niet meer te eten.  Je neemt je (weer) voor om het de volgende keer anders te doen, maar dan verloopt het ook op de automatische piloot en doe je toch weer hetzelfde.

Wil je deze patronen doorbreken, dan is het allereerst nodig om te begrijpen hoe ze ontstaan.

Daarom presenteer ik het pindakaasmoment. Nu denk je ongetwijfeld: “Heuh, pindakaas…moment?!

Lees snel verder om te ontdekken hoe patronen doorbreken een stuk eenvoudiger wordt door het pindakaasmoment te gebruiken.

Pindakaasmoment: situatie –> afweging –> beslissing –> handeling

Probeer je eens voor te stellen dat je voor het eerst van je leven pindakaas koopt.

Je komt bij het schap, ziet verschillende soorten staan en besluit om er twee te bekijken: het huismerk en het merk X. Je vergelijkt de prijs en leest de etiketten. De ene is wat duurder dan de andere en de ingrediënten verschillen wat. Uiteindelijk neem je een weloverwogen beslissing.

Als je de pot leeg hebt en weer een nieuwe gaat kopen, pak je misschien het andere merk om de smaak te kunnen vergelijken. Na een tijd zul je een favoriet hebben en vanaf dat moment besteed je steeds minder tijd aan de afweging. Je koopt dan gewoon iedere keer hetzelfde merk.

De eerste keer: situatie –> afweging –> beslissing –> handeling
Na een aantal keer: situatie –> afweging –> beslissing –> handeling
Nog vaker: situatie –> afweging –> beslissing –> handeling
Een gewoonte: situatie ————————————> handeling

Hoe patronen doorbreken met het pindakaasmoment

Het pindakaasmoment geldt ook voor andere situaties.

Net als bij het pindakaaspotje in de supermarkt neem je bij gewoonten nog wél een beslissing (die pindakaaspot belandt natuurlijk niet uit zichzelf in je winkelmandje) maar doordat het zo snel gaat – misschien voor je gevoel zelfs automatisch – ben je je daar niet meer zo van bewust.

In een situatie schiet je ineens door naar de handeling, zonder daarbij stil te staan. Als die handeling iets is waar je later steeds spijt van hebt (toch weer die zak chips in één keer leeggegeten, toch weer te veel gedronken, toch weer niet gesport) komt dat pindakaastechnisch erop neer dat je steeds het huismerk koopt, terwijl je liever merk X hebt. Merk X staat dan voor de betere keuze: een schaaltje chips eten en het daarbij laten, na de afgesproken aantal glazen wijn overstappen op water, en wél gaan trainen.

Van gewoonte niet direct naar handeling, maar verschillende opties maken voor jezelf

Om dit te veranderen en betere beslissingen te nemen over je eetgedrag moet je de afweging van de verschillende opties weer maken. Je zult jezelf moeten afremmen en de tijd moeten nemen om opnieuw (bewust) te beslissen wat goed voor je is.

Wat je daarvoor nodig hebt is aandacht. Dat is een mechanisme waarbij door de hersenen een deel van de informatie in de wereld wordt geselecteerd. Deze selectie is noodzakelijk, want als alles constant binnen zou komen, raken je hersenen overbelast. Je hersenen zijn de hele dag aan het bepalen wat relevant is en wat genegeerd kan worden.
Als je iets een aantal keer hebt gedaan is dat veilig bevonden. Het mechanisme om er bewust aandacht aan te besteden wordt minder vaak ‘aangezet’ en wordt uiteindelijk zelfs helemaal niet meer gebruikt.

Als je jouw slechte gewoonten wilt doorbreken,
zul je in het begin steeds zélf het aandachtsmechanisme
aan moeten zetten bij het uitvoeren van zo’n handeling.

Bekijk daarom eens met een frisse blik wat jij uit gewoonte allemaal doet. Wat eet je bijvoorbeeld in het weekend? Is zaterdag standaard patatdag omdat dat nu eenmaal al jaren zo is? Wat heb je standaard in huis en hoe vaak neem je dat? Zeg je automatisch ja als iemand op een verjaardag vraagt of je taart wilt? Ga je na het sporten altijd nog een paar biertjes drinken?

Breng je gewoonten in kaart en neem vervolgens per situatie de tijd om een nieuwe afweging te maken.

Gebruik bij deze inventarisatie het Mindful Eetdagboek en de gratis app Mindful Eetdagboek.

Hóe neem jij een beslissing?

Het helpt daarbij om ook te bekijken hóe jij een beslissing neemt. Wat bijvoorbeeld vaak voorkomt is dat dit gebeurt aan de hand van één afweging. Meestal of je zin hebt in iets, of niet.

Eigenlijk is het niet eens echt een vraag, omdat het antwoord eigenlijk altijd wel ja is op het moment dat je de vraag stelt.

Stel dat je op dezelfde manier een nieuwe auto zou kopen, aan de hand van maar één afweging. Bijvoorbeeld of je de auto mooi vindt. Soms werkt het misschien, maar net zo goed kom je thuis met een auto die je mooi vindt maar die onwijs veel kilometers op de teller heeft of eigenlijk gewoon veel te duur is.

Een betere afweging maak je al door twee punten mee te nemen 🙂 Bijvoorbeeld door jezelf niet alleen af te vragen of je er zin in hebt, maar ook te bedenken of het verstandig is om dit nu te eten en haal je daarmee je doelen?
Dat zijn nog steeds slechts twee afwegingen, maar je zult toch vaker al gezondere keuzes maken.

Een vergelijkbare techniek is om eerst te bepalen of het product dat je zou kunnen eten het waard is om ook echt op te eten. Bijvoorbeeld door een cijfer eraan te verbinden: is dit gebakje lekker genoeg om door mij opgegeten te worden? Of is het niet eens zo heel bijzonder?

Vertel me in het reactieveld hieronder welke gewoonte jij gaat doorbreken met behulp van het pindakaasmoment.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)