Slank? Just do it!
06 december 2016 
in Gewicht

Slank? Just do it!

Wees eerlijk…je weet heus wel wat slecht voor je is, wat ervoor zorgt dat je niet slank of slanker wordt. Kortom, je krijgt te veel calorieën binnen en/of te weinig beweging.

Maar waarom doe je er dan niets, of te weinig, aan?

Dat ligt aan je oerbrein. Schakel het uit en doe wat je moet doen!

Voorlichtingscampagnes over gezond & slank

Dat je alle raad over gezonde voeding in de wind slaat en toch volop ijs en chips eet en voor de tv hangt, is volgens gedragswetenschappers niet verwonderlijk.

De voorlichtingscampagnes over ‘gezond & slank’ zijn gebaseerd op een ouderwets idee over waarom we bepaald gedrag vertonen.

De campagnemakers denken: als mensen maar weten wat goed voor ze is, dan gaan ze vanzelf gezonder leven. Maar daarbij is nooit rekening gehouden met het feit dat mensen heel vaak beslissingen nemen waar ze niet of nauwelijks over (na)denken.

Ga dit maar eens voor jezelf na: die jurk en schoenen die je laatst kocht, had je die nu echt nodig of was het eigenlijk een daad uit hebberigheid?

Wees gerust…je hoeft je niet te schamen voor het antwoord, want uit onderzoek blijkt dat zelfs directieleden van grote bedrijven de meeste beslissingen intuïtief nemen, in ieder geval niet na (gedegen) onderzoek.

De valkuil is gedachteloos eten

Ook op het gebied van voeding en gezondheid wordt je gedrag veel minder aangedreven door zorgvuldige overwegingen dan wordt gedacht.

Vaker dan je beseft, ben je het willoze slachtoffer van impulsen uit je omgeving en van onbewuste processen in je hersenen. Die kunnen een onweerstaanbaar verlangen opwekken of onverstandig gedrag uitlokken.

Zo is bijvoorbeeld uit onderzoek gebleken dat die onbewuste processen vaak plaatsvinden als je met je gedachten elders bent.

Professor Baba Shiv van de Californische Stanford Universiteit voerde een interessant psychologisch experiment uit.

Hij verdeelde enkele tientallen studenten in twee groepen. De ene groep moest een getal van twee cijfers onthouden; de andere groep een getal van zeven cijfers. Daarna moesten ze naar een tafel lopen, waar ze konden kiezen uit een stuk chocoladetaart of een bakje fruitsalade. Het resultaat was opvallend. De studenten die zeven cijfers moesten onthouden, kozen bijna twee keer zo vaak voor de taart dan de studenten die maar twee getallen moesten onthouden.

Sterk oerbrein, zwakke ratio

Volgens professor Shiv heeft dat te maken met je neocortex, het rationele deel van je brein.

Dit stukje van je brein is in de afgelopen 100.000 jaar flink gegroeid, maar heeft nog altijd niet voldoende kracht om je steeds de juiste keuze te laten maken. Je ‘oerbrein’ dat altijd maar naar vet en zoet eten op zoek is, wint het vaak.

Het onthouden van de vijf extra nummers nam bij de studenten zoveel energie van de neocortex in beslag, dat het voor hen extra moeilijk werd om een lekker stuk taart te laten staan. Daardoor won het oerbrein.

Een ander voorbeeld van onbewust gedrag is te zien als je op de bank zit en tv kijkt.
Staat er een zak chips binnen handbereik , dan eet je die gedachteloos leeg. Je beseft nauwelijks dát je dat doet, laat staan dat je op dat moment denkt aan alle waarschuwingen tegen ongezonde, dikmakende voeding. En als je een tv-reclame ziet voor frisdrank, snacks of koekjes die je toevallig in huis hebt, dan loop je vaak gedachteloos en zonder enige vorm van ratio naar de keuken om ze te pakken.

Reclame maakt gebruik van je onderbewuste

Dit onbewuste proces wordt in de wetenschap priming genoemd. Dat wil zeggen dat als je iets hoort of ziet, maar realiseer je je op dat moment niet dat het je gedrag beïnvloedt.

De reclamewereld maakt maar wat graag én vaak gebruik van priming, bijvoorbeeld door het inzetten van zogenaamde sluikreclame. Hierbij wordt tegen betaling producten van een bepaald merk in een film of tv-serie gebruikt, zoals auto’s, bier, frisdrank of snoep.

Je denkt niet: ‘Ik ga dezelfde auto kopen als George Clooney deed in die film’. Maar als je de betreffende auto ziet, vind je hem mooi en aantrekkelijk, zonder je te realiseren waarom.

Een onderzoek uit 1996 toonde eenvoudig aan hoe priming werkt. Bij het experiment werd aan twee groepen mensen gevraagd om grammaticaal correcte zinnen te maken van een aantal woorden. De ene groep kreeg zinnen te lezen met woorden die aan ouderen doen denken , zoals ‘rimpels’ en ‘grijs’. De andere groep kreeg neutrale woorden te lezen.

Achteraf werd de snelheid gemeten waarmee de groepen terugliepen naar de lift. De mensen uit de groep die de ‘oudere’ woorden hadden gelezen, liepen na afloop van de proef aanzienlijk langzamer dan de andere testpersonen.

Bij een ander onderzoek kregen proefpersonen trek in alcohol als ze de hoofdpersoon in een film een borrel zagen drinken. En ook bij kinderen werkt het zo: ze eten meer snoep als er tussen de tekenfilms door zoetigheid wordt aangeprezen.

Wat kun je zelf doen?

Je hoeft niet alleen naar de overheid of gezondheidsorganisaties te kijken, als je je leven wilt beteren. Zelf kun je ook het een en ander doen. Een paar kleine aanpassingen in je gedrag kan al een grote invloed hebben op je gezondheid en gewicht.

  • Het meest eenvoudige en doeltreffende is: geen koekjes, fris­drank of vette snacks meer in huis halen. Wil je ze toch bij de hand hebben voor als er bezoek komt, berg ze dan ver weg op. Liefst letterlijk achter slot en grendel.
  • Stop snoep en koek in een lelijke trommel, en presenteer juist fruit aantrekkelijk uit op een mooie (fruit)schaal.
  • Eet met aandacht. Kauw, proef en geniet van iedere hap. Je eet dan vanzelf minder.
  • Doe zelf aan priming: denk aan ‘slanke’ voeding.
  • Probeer onbewust eetgedrag te voorkomen, denk na voordat je iets in je mond stopt.
  • Loop in de supermarkt niet langs het schap met snoep en snacks. Maak een boodschappenlijstje en koop alleen wat je nodig hebt.

Wil jij verstandig boodschappen leren doen?

Je ben je eigen ‘boodschappencoach’ na het lezen en toepassen van mijn e-book ‘Bespaar Geld – Gezonde Voeding is niet Duur!’.

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

e-book gezonde voeding is niet duur

Laat me weten in het commentaarveld welke aanpassing(en) jij gaat doorvoeren in jouw leven.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down