arrow_drop_up arrow_drop_down
31 januari 2018 

Slank worden met Jouw Toekomstplan

Slank worden met een plan doe je door duidelijke doelen te stellen, want vage doelen leiden tot vage acties. Wat weer leidt tot…je raadt het al…vaag resultaat!

Of het nu gaat om mijn cliënten, vriend(inn)en of familie, ik hoor steeds hetzelfde. We willen allemaal slank worden, maar we weten niet hoe we dit het best kunnen aanpakken.

Een toekomstplan opzetten en daarmee slank worden, begint met SMART doelen te bedenken. Vervolgens bekijk je alle voor- en nadelen van alle manieren om jouw doel te bereiken. Tezamen vormen deze twee, dus 1. je SMART doelen in combinatie met 2. dé manieren die het best voor jou werken, jouw toekomstplan om slank te worden.

Stap 1: SMART doelen stellen waarmee we slank worden

Je moet een realistisch en handig toekomstplan hebben. Dát is de basis voor succes! 🙂

Je hebt vast weleens van SMART gehoord. SMART is het acroniem voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Maar de kans is groot dat wanneer jij een plan hebt, waarbij jouw doel ‘slank worden’ is, jouw doel niet voldoet aan elke letter.

Zo bepaal je jouw SMART doelen:

Elke keer als je de tekst op deze manier ziet staan, gebruik ik een voorbeeld die ik aan de hand van SMART uitwerk.

Bij stap 2 ga ik aan de hand van dit voorbeeld van een manier de voor- en nadelen afwegen.

(S) Bepaal specifiek wat je wilt bereiken

Je doel moet duidelijk definiëren wat je gaat doen. In je plan moet helder zijn waarmee je je doel gaat bereiken en hoe je daar komt. Zorg ervoor dat je ook de precieze stappen die je gaat nemen in je plan straks opneemt.

NB. De precieze stappen, oftewel van de manieren, ga je in stap 2 van elke manier de voor- en nadelen afwegen, zodat je kan bepalen of die manier écht bij jou past.

Voorbeeld

Over 1 maand wil ik 2 kilo zijn afgevallen:

  1. Deze maand drink ik geen frisdrank en in de plaats daarvan koffie of thee zonder melk of suiker, of water.
  2. Ik ga 3x per week naar de sportschool en ga 1 les BBB volgen en 1 uur in de zaal op de loopband snelwandelen.
  3. Na het avondeten eet ik geen toetje.
  4. Ik neem mijn eigen lunch mee naar mijn werk in plaats van in de kantine te kopen, kom ik ook minder in de verleiding om ongezonde dingen te nemen.

(M) Maak het meetbaar en gedetailleerd

Je manieren (je waarmee en hoe) die je bij S omhoog hebt gehaald, ga je nu gedetailleerder maken. Het helpt je om haalbare stappen te nemen en gemotiveerd te blijven.

Voorbeeld

Over 1 maand wil ik 2 kilo zijn afgevallen:

  1. Hoeveel kopjes koffie, kopjes thee en water ga ik per dag drinken? ’s Ochtends koffie, ’s middags thee en ’s avonds water.
  2. Op welke dagen van de week ga ik naar de sportschool en op welk tijdstip? Op maandag- en woensdagavond van 19.00 tot 21.00 uur en op zaterdagochtend van 10.00 tot 12.00 uur.
  3. Ik wil geen toetje nemen, maar als ik echt behoefte heb aan iets neem ik een sinaasappel. Die moet ik dan eerst pellen, dat me iets om handen geeft en afleid.
  4. Ik neem 3 sneetjes brood mee met 30+ kaas en een stukje komkommer en 2 tomaten die ik dan in de kantine snij en op mijn brood leg.
  5. Hoe vaak ga ik me wegen? 1x per week is genoeg en houdt me gemotiveerd. Ik weeg me telkens op dezelfde weegschaal op dezelfde plaats, op hetzelfde tijdstip en dag en met dezelfde kleding.

(A) Doelen moeten acceptabel (haalbaar) zijn

Een veel voorkomende fout die ik zie, is dat veel mensen doelen stellen die niet realistisch zijn. Dit is niet verstandig.

Bijvoorbeeld, als je zegt dat je 5 kilo wilt afvallen in een maand, is dit realistischer dan het verliezen van 10 kilo in een maand.

En het is nog veel beter om je te richten op de stappen die je dichter bij je einddoel brengen.

(R) Bepaal de te nemen stappen die relevant zijn

Elke stap – elke manier die jou dichter bij jouw doel brengt –  moet in direct verband staan met je doel.

Doe dus geen willekeurige ‘leuk om te doen’ manieren. Bijvoorbeeld, onlangs had een vriendin van mij als doel gesteld een nieuwe baan te vinden. In haar inspirerend en motiverend plan wilde ze als manier elke dag 20 minuten yoga toevoegen. Hoewel yoga geweldig is, is het niet direct gerelateerd aan haar doel en hoort dus niet thuis in haar relevant te nemen stappen.

Als je wilt bepalen of een stap relevant is met betrekking tot je doel, vraag jezelf af: “Heeft deze manier direct invloed op hoe mijn doel te bereiken?” Als het je niet dichterbij bij je doel brengt, is het niet relevant.

(T) Geef jezelf een deadline

Het maakt niet uit of je van deadlines houdt of haat, maar je doel heeft er steeds een nodig. Kies een datum die ver genoeg is om resultaat te zien, maar dichtbij genoeg om gemotiveerd te blijven.

Het koppelen van je doel aan een deadline zorgt voor een praktisch gevoel van urgentie en voor een gezond ongemak tussen waar je nu bent en waar je dan wilt zijn.

Mijn advies? Kies een datum die een, twee of maximaal drie maanden in de toekomst ligt. Het is lang genoeg dat je een verandering kunt zien, maar kort genoeg om nog relevant te zijn. Ook kun je na die deadline je manieren verfijnen als je ervoor kiest om door te gaan.

Stap 2: De voor- en nadelen van elke manier waarmee we slank worden met jouw toekomstplan

In stap 1 heb je bij de S van SMART jouw doel Specifieke doel bepaalt. Hierbij heb je bepaalt waarmee en hoe je jouw doel gaat bereiken.

Het voorbeeld uit stap 1: 

Over 1 maand wil ik 2 kilo zijn afgevallen.

Hierbij waren de manieren om dat doel te bereiken de volgende:

  1. Deze maand drink ik geen frisdrank en in de plaats daarvan koffie of thee zonder melk of suiker, of water.
  2. Ik ga 3x per week naar de sportschool en ga 1 les BBB volgen en 1 uur in de zaal op de loopband snelwandelen.
  3. Na het avondeten eet ik geen toetje.
  4. Ik neem mijn eigen lunch mee naar mijn werk in plaats van in de kantine te kopen, kom ik ook minder in de verleiding om ongezonde dingen te nemen.

Nu gaan we van alle deze manieren de voor- en nadelen afwegen. Dit betreffen de praktische voor- en nadelen zoals je in de navolgende voorbeelden zult zien.

Manier #1: Deze maand drink ik geen frisdrank en in de plaats daarvan koffie of thee zonder melk of suiker, of water.

  • Voordelen: ik hoef niet te slepen met flessen frisdrank. Ik bespaar geld. Ook krijg ik geen lege calorieën binnen. Verder krijg ik geen drinkbare suikers en zuren die mijn gebit aantasten.
  • Nadelen: Ik vind koffie en thee lekker, maar water niet zo; ik word er zo weeïg van.

Manier #2: Ik ga 3x per week naar de sportschool en ga 1 les BBB volgen en 1 uur in de zaal op de loopband snelwandelen.

  • Voordelen: Ik zit dan niet voor de tv op de bank met een zak chips ernaast. Ik verbrand calorieën. Daarna zal ik me ontspannen voelen. Ik zal beter slapen doordat ik moe ben. Het is goed voor mijn sociale contacten, want ik kom andere mensen tegen. Mijn lichaam zal strakker worden. Mijn spiermassa neemt toe waardoor ik in rust meer calorieën zal verbranden.
  • Nadelen: Ik moet mezelf 3x per week oppeppen om naar de sportschool te gaan. Ik moet een sportschool-abonnement afsluiten. Ik moet geschikte kleding en schoeisel aanschaffen.

Manier #3: Na het avondeten eet ik geen toetje.

  • Voordelen: Ik bespaar op lege calorieën en geld.
  • Nadelen: ik vind een toetje na het avondeten een klein feestje en kijk er stiekem zelf een beetje naar uit; het is een echte traktatie voor mij.

Manier #4: Ik neem mijn eigen lunch mee naar mijn werk in plaats van in de kantine te kopen.

  • Voordelen: Ik bespaar geld en calorieën. Ik word minder in de verleiding gebracht om ongezonde lekkere dingen te kopen.
  • Nadelen: Ik moet mijn lunch klaarmaken voordat ik naar mijn werk ga. Ik moet een broodtrommel hebben. Ik moet zorgen dat ik het meeneem met de boodschappen. Mijn collega’s vinden het vast raar dat ik mijn lunch meeneem.

Nu komt het belangrijkste. Beoordelen of de manier wel bij jou past én van tevoren alternatieven of oplossingen (plan van aanpak) bedenken voor de nadelen.

Realistische beoordeling van de voor- en nadelen

Manier #1: Deze maand drink ik geen frisdrank en in de plaats daarvan koffie of thee zonder melk of suiker, of water.

  • Beoordeling voordelen: Prettig dat je niet hoeft te slepen met flessen frisdrank en geld bespaart. Dat je geen lege calorieën binnenkrijgt is een grote plus als je wilt afvallen. En dat de suikers of zure je gebit niet aantasten is fijn, maar niet onoverkomelijk; kwestie van vaker je tandenpoetsen of mondwater gebruiken.
  • Beoordeling nadelen: Dat je weeïg wordt van water is een groot nadeel!
  • Realistische beoordeling: Heel reëel bekeken acht ik de kans klein dat je dit gaat volhouden. Maar vergeet hierbij niet dat elke glas frisdrank er een minder is! In dit voorbeeld zou je met jezelf kunnen afspreken dat als je een glas frisdrank neem het volgende een glas water is 🙂

Manier #2: Ik ga 3x per week naar de sportschool en ga 1 les BBB volgen en 1 uur in de zaal op de loopband snelwandelen.

  • oordelen: Je verbrand én bespaart dus calorieën, dus dubbelop voordeel! Voor je ontspanning en rust zal sporten goed voor je zijn. Als je niet echt onder de mensen komt, is dit goed voor jou. Een strakker lichaam is goed voor je zelfvertrouwen en zal je ondersteunen op de moeilijke momenten. Zelfs als je slaapt zal je meer calorieën verbranden, wie wil dat nou niet 🙂
  • Beoordeling nadelen: Dit zijn geen onoverkomelijke zaken en iedereen die voor de eerste keer naar de sportschool gaat, zal dit moeten doen/regelen.
  • Realistische beoordeling: Heel reëel bekeken biedt de sportschool vele voordelen en zijn de nadelen niet echt nadelen, maar voor ieder mens die dit wil gaan doen gelijk. Bovendien kun je eerst in ‘normale kleding’ en op goedkope sportschoenen sporten.

Manier #3: Na het avondeten eet ik geen toetje.

  • Beoordeling voordelen: Besparen op calorieën, met name lege, is bij gewichtsverlies een grote plus. Geld besparen is altijd fijn en kan je dat na een maand sparen gebruiken voor een leuk sportshirt 🙂
  • Beoordeling nadelen: Het is een groot nadeel dat je een toetje ziet als een feestje!
  • Realistische beoordeling: Heel reëel bekeken verwacht ik dat je niet zonder toetje zal kunnen. Maar je kunt je dessert natuurlijk wel gezonder maken. Bijvoorbeeld yoghurt met vers fruit, of ijs van zelf ingevroren mangoschijfjes. Kijk eens op internet en je komt ongetwijfeld leuke ideeën tegen voor een gezonder en minder calorierijk dessert.

Manier #4: Ik neem mijn eigen lunch mee naar mijn werk in plaats van in de kantine te kopen.

  • Beoordeling voordelen: Geld besparen is fijn en kan je deze besparing gebruiken voor goede sportschoenen. Calorieën besparen, mede doordat je minder in de verleiding komt ongezond, dikmakend eten te kopen, is bij gewichtsverlies is een grote plus.
  • Beoordeling nadelen: Je lunch thuis klaarmaken kost je hooguit een paar minuten en een broodtrommel is ook niet onoverkomelijk. Je moet toch al boodschappen doen dus dat is een zwak excuus. Vind jij het zó belangrijk wat anderen over jou denken?
  • Realistische beoordeling: Heel reëel bekeken wegen de voordeel veel zwaarder dan de nadelen. Mijn advies wat ik voor dit voorbeeld zou willen meegeven is om je lunch die je zelf meeneemt te variëren. Niet alleen voor de voedingsstoffen, maar ook om het vol te houden (het mentale aspect) is dit sterk aan te raden.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!