Spoedcursus etiketten lezen

Spoedcursus etiketten lezen
18 augustus 2014 

Spoedcursus etiketten lezen

Etiketten lezen wordt vandaag de dag steeds belangrijker. Met al die voedselschandalen lijkt het steeds belangrijker om te weten wat er in je eten zit.

Volgens de Voedsel- en Warenautoriteit moeten fabrikanten duidelijk en eerlijk zijn op het etiket, want misleiding mag niet, volgens de wet. Ondanks de wetgeving gebeurt misleiding nog helaas maar al te vaak.

Hoe beweeg jij je veilig door dit doolhof van schreeuwerige teksten vol met vage ingrediënten?

Het wordt tijd voor een spoedcursus etiketten lezen (voor beginners).

Etiketten lezen : de verpakking

In Nederland zijn alle producenten van voedingsmiddelen volgens de ‘Warenwet etikettering levensmiddelen‘ en ‘Verstrekking voedselinformatie aan consumenten’ aan een aantal strenge richtlijnen gebonden.

De toezicht hierop wordt gehouden door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).

Wellicht denk je dat deze wet ons voldoende beschermt.

Helaas ziet de praktijk er iets anders uit!

Wat is verplicht op het etiket?

Het is een hele lijst die een fabrikant verplicht moet vermelden op een verpakking.

  • Naam voedingsmiddel
  • naam fabrikant
  • klantenservice gegevens
  • ingrediënten
  • herkomst en oorsprong
  • voedingswaarde
  • allergie informatie
  • streepjescode
  • traceercode
  • dagelijkse voedingsrichtlijn
  • houdbaarheidsdatum
  • keurmerken
  • gebruiksadvies
  • claims
  • het EU-ovaal: dit is een code (in ovaal-vorm) dat aangeeft bij welk bedrijf het voedingsmiddel is geproduceerd en dat dit bedrijf qua hygiëne onder toezicht van de EU staat.

Al deze zaken zijn ieder ook weer aan bepaalde eisen gebonden.

Etiketten lezen : de voorkant van de verpakking

De voorkant van een verpakking kun je zien als een reclamebord van de producent waar jij, als consument, zoveel mogelijk wordt verleid tot aankoop.

Dat deze ‘verkoop’, ondanks strenge wetgeving, vaak niet helemaal eerlijk verloopt, bewezen wel een aantal verpakkingen waar in 2013 nogal wat om te doen is geweest. Er stonden flink wat misleidende leuzen op de voorkant.

Daarom is het verstandig het pak om te draaien en de lijst met ingrediënten te lezen op de achterkant. Dáár mag een producent namelijk niet liegen.

Soms moet je even zoeken naar die lijst, want fabrikanten willen het ons zo lastig mogelijk maken: kleine letters, het gebruik van diverse benamingen of de lijsten zo goed mogelijk verstoppen.

Als je de lijst niet eens kunt vinden, is het verstandig het voedingsmiddel terug te leggen.

Etiketten lezen : de ingrediëntenlijst

De lijst met ingrediënten staat op de achter- of zijkant van de verpakking.

Wat als bestanddeel op deze lijst bovenaan staat, bevat het voedingsmiddel het meest en steeds minder van de daarna genoemde bestanddelen.

Wordt bijvoorbeeld suiker als eerste vermeld dan bestaat het product voornamelijk uit suiker.

Hoeveel er van alles in zit wordt nog een keer apart vermeld in een tabel waar het product wordt verdeeld in koolhydraten, vetten en eiwitten, de zogenaamde macronutriënten.

Deze macronutriënten in deze aparte tabel worden weergegeven in grammen en procenten. Staat er bijvoorbeeld onder koolhydraten ‘waarvan suikers‘ dan is dat het aandeel suikers van de  aanwezige koolhydraten.

Etiketten lezen : toevoegingen

Zoals je vast wel weet bevatten bewerkte voedingsmiddel E-nummers.

E-nummers zijn toevoegingen die er voor moeten zorgen dat een product minder snel:

  • bederft
  • verkleurt
  • niet klontert
  • er beter uit ziet
  • etcetera

Veel E-nummers zijn chemisch, maar er zijn er ook die een natuurlijke oorsprong hebben, zoals bijvoorbeeld vitamine C (= E300).

Fabrikanten zijn zich echt wel bewust van de niet zo beste reputatie van E-nummers en gebruiken daarom vaak de gewone benaming op de verpakking. Dat schrikt minder af dan het desbetreffende E-nummer.

Maar het vervelende en lastige hierbij is dat er verschillende termen voor hetzelfde stofje worden gebruikt.

Voor E621 bijvoorbeeld:

  • gefermenteerde eiwitten
  • monosodiumglutamaat
  • MSG
  • gist
  • gelatine
  • ve-tsin

Al deze termen betekenen E621. Wist jij dat?

Etiketten lezen op een andere manier

Gelukkig kopen we, over het algemeen, steeds bewuster en zijn we steeds beter op de hoogte van wat wel en niet goed voor ons is. Zo weet praktisch iedereen wel dat geraffineerde suiker en transvet niet zo goed voor je zijn.

Maar fabrikanten weten dit ook en maken daarom gebruik van andere grondstoffen of namen, die in wezen hetzelfde zijn.

Suikervervangers die net zo slecht, of soms zelfs slechter zijn, zijn zoals onder andere ‘High Fructose Corn Syrup’ (HFCS) en alle andere stropen en ook alle zoetstoffen die eindigen op -ose.

Gehydrogeneerde plantaardige vetten lijken gezond. Ze zijn tenslotte plantaardig, toch? Maar het is slechts een andere naam voor transvet.

Transvet is vet dat van nature vloeibaar is en door bewerking in de fabriek hard wordt gemaakt.

Een koekje op basis van zonnebloemolie is dus niet beter of gezonder dan een koekje met roomboter.

Etiketten lezen : Light

Trap niet in de val van 0% vet of light.

Het is al meerdere keren wetenschappelijk bewezen dat niet vet, maar vooral suiker de grootste bron van alle ellende is.

Hoe maakt een fabrikant een product light?

Als de fabrikant vet uit een product haalt doet hij er iets anders voor terug, omdat vet nou eenmaal smaak en structuur geeft.

Om die structuur weer terug te geven dat vet gaf, wordt er dikwijls een vulstof zoals suiker, tarwe, soja, maïs of zoetstof voor in de plaats gebruikt, waardoor je uiteindelijk nog meer suiker eet.

Vezelrijk

Ook wordt op verpakkingen vaak de term ‘vezelrijk’ of ‘extra vezels’ gebruikt en is dit een veel gebruikt marketing trucje.

Nu we langzaam maar zeker steeds meer beseffen dat vezels belangrijk zijn voor onze gezondheid worden ze overal kunstmatig toegevoegd.

Vezels zitten van nature in groente, fruit, volkoren granen en peulvruchten. Eet je hier voldoende van dan krijg je de juiste vezels binnen.

Door jouw aandacht af te leiden van de andere ingrediënten, met schreeuwerige termen zoals 0% vet en extra vezels, lijkt het een gezond product. Maar lees toch maar eens de ingrediënten op de achter- of zijkant.

Ook in deze producten zit vaak veel transvet en suiker die alle gezondheidsclaims in één klap teniet doen.

Conclusie

Wet en regelgeving zijn goed, nuttig èn noodzakelijk, maar je blijft zelf verantwoordelijk voor wat je koopt en eet. Vertrouw niet op wat er op verpakkingen staat, maar gebruik je gezonde verstand.

Consumeer bewust, koop zo veel mogelijk seizoensgebonden en lokale producten (scheelt je ook nog eens in je portemonnee!) en zo min mogelijk bewerkt en kant-en-klaar voedsel. En lees de lijst met ingrediënten!

Begrijp je deze niet, leg het product dan terug. Termen die je niet begrijpt zijn geen voedsel, maar een chemisch experiment….op jouw lichaam èn gezondheid!

Word je eigen boodschappen coach

Na een beetje oefenen, ben je je eigen boodschappen coach.

Je weet wat in je eten zit én bespaar je ook nog eens flink op de rekening bij de kassa 🙂

gezonde voeding is niet duur-uitgesneden


Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)