Stop met overeten met deze 3 bewuste gewoonten
arrow_drop_up arrow_drop_down
3 januari 2018 

Stop met overeten met deze 3 bewuste gewoonten

Overeten kan aanvoelen als een automatische gewoonte. Je voelt je op zo’n moment net een robot en lijkt het vrijwel onmogelijk om met die gewoonte te stoppen. Gelukkig is er ook goed nieuws, want bewuste gewoonten worden je nieuwe geheime wapen in de strijd tegen ongewenst overeten.

Rijden naar je werk = stoppen bij het tankstation voor koffie en een croissant.

Tv kijken = chips.

Koffie = koekje.

Halverwege de middag op het werk = een mars trekken uit de automaat.

Zoveel van je dagelijkse gewoonten zijn verbonden met voedsel. Hoe kun je je nu bewuster worden van die automatische gewoonten en nieuwe, meer ondersteunende gewoonten ervoor in de plaats zetten? Het kan behoorlijk vermoeiend en zelfs onmogelijk lijken om te beginnen.

Maar hier is je geheime wapen: bewuste gewoonten.

Wat zijn bewuste gewoonten?

Het idee achter ‘bewuste gewoonten’ komt van een van mijn favoriete (non-fictie) boek, The Power of Habit van Charles Duhigg. Duhigg legt uit dat je een aantal gewoonten kunt creëren, die je bewust opbouwt, die je helpen om vrijwel moeiteloos ook andere gewoonten tegelijkertijd te veranderen en te creëren. Die ‘bewuste gewoonten’ creëren een soort halo-effect, waardoor het hele proces eenvoudiger wordt. Echt waar :)

En ik heb nog beter nieuws! Je hoeft je alleen maar te concentreren op het veranderen van één ding, en daarmee ervaar je verandering op veel verschillende gebieden van je leven. Gegarandeerd!

Een bewuste gewoonte kan bijvoorbeeld zijn om elke dag € 5 in een pot doen. Door deze gewoonte drink je misschien één cappuccino per dag minder en ga je je lunch meenemen naar je werk. Niet al deze veranderingen zijn nodig voor een nieuwe spaargewoonte, maar het maakt je bovenal bewuster. Positieve verandering zal hieruit gegarandeerd voortkomen vanuit deze ene bewuste gewoonte.

Hoe bewuste gewoonten toepassen bij je eetgedrag?

De volgende 3 bewuste gewoonten raad ik mijn cliënten regelmatig aan, en ze hebben vaak enorm veel succes met hen:

  1. Bewust voor en tijdens de maaltijd ademen
  2. Het doen van dagelijkse beweging die je leuk vindt. Vooral ‘leuk vinden’ is belangrijk!
  3. Een eetdagboek bijhouden

Deze bewuste gewoonten zijn geweldig, omdat ze klein genoeg zijn om meteen mee te starten. Het geeft je vrijwel direct voordelen en een gevoel van iets te hebben gepresteerd. Kortom, ze bieden een goede basis voor andere goede gewoonten die hier als vanzelf uit voortkomen – wat resulteert in grotere, gemakkelijkere, aangenamere veranderingen.

#1. Bewust voor en tijdens de maaltijd ademen

Bewust ademen voordat je begint te eten is een zeer krachtige bewuste gewoonte.

Het helpt je te vertragen en te ontspannen. Dit verbetert onder andere je spijsvertering en geef je je brein de tijd om te registreren dát je gaat eten, waardoor je je eerder verzadigd voelt. Deze ene kleine bewuste gewoonte kan je helpen de grootte van de porties te verkleinen, bewust te eten, betere keuzes te maken en meer controle te krijgen over je eetgedrag.

Eenvoudige instructies: las een korte pauze in voordat je gaat eten en haal drie keer diep adem. Kijk naar je eten, ruik je eten en wees dankbaar dat je het hebt. Probeer een beetje langzamer te eten.

#2. Dagelijkse beweging die je leuk vindt

Lichaamsbeweging is een geweldige en krachtige strategie om je emoties en eten te beheersen. Maar vaak doe je aan lichaamsbeweging als een vorm van zelfafstraffing-mentaliteit zoals “ik heb te veel gegeten en moet ik nu die calorieën eraf sporten“. De bewuste gewoonte van beweging die je leuk vindt om te doen verandert dat volledig.

Voor jou leuke lichaamsbeweging helpt je, psychologisch, met emotie eten. Het helpt om stress kwijt te raken, bouw je aan een sterker, gezonder lichaam en geeft het een shot van die endorfines waaraan we allemaal behoefte hebben. Sterker nog, het bewegen van je lichaam op een manier die voor jou van binnen en van buiten goed voelt, zorgt voor een prettig gevoel van verbondenheid met en respect voor je eigen lichaam.

Dat leidt tot een beter lichaamsbeeld en een verlangen om goed voor jezelf te zorgen.

Dat is de kracht van een goede bewuste gewoonte.

Eenvoudige instructies: experimenteer en ontdek wat goed voor jou en je lichaam voelt. Probeer bijvoorbeeld yoga, dansen, zwemmen, speel met je (klein)kinderen of met je hond. Elke beweging die goed voelt, en doe daar dan een beetje meer van :)

#3. Een eetdagboek bijhouden

Er zijn vele onderzoeken waaruit blijkt dat een eetdagboek je helpt je eetgedrag te veranderen. Je wordt meer bewust van wat en hoe je eet en stelt je in staat om patronen te zien waarvan je niet wist dat ze er waren. Het halo-effect is dat je inzicht krijgt over wat en hoe je eet, het maken van betere keuzes, een betere planning van maaltijden, en het zien van verbanden tussen hoe je je voelt en hoe je eet.

Hoe starten met bewuste gewoonten?

De beste manier om bewuste gewoonten te creëren, is door je te richten op het aanbrengen van dingen in je leven in plaats van dingen eruit te halen. Concentreer je op het creëren van nieuwe, gezonde gewoonten die je op een natuurlijke manier ondersteunen en oude gewoonten verdoezelen waarmee je liever breekt.

Met welke bewuste gewoonte kun je het best beginnen?

Ik raad aan ze te creëren in de volgorde die ik hierboven heb uitgelegd. Neem een ​​paar weken of, als jij dat nodig hebt, maanden de tijd om die ene gewoonte echt eigen te maken voordat je verder gaat met de volgende.

Dus, als je doel is een gezonde emotionele relatie krijgen met eten en stoppen met te veel voedsel, begin dan met het wegnemen van je focus op voedsel. Overeten gaat zelden (behalve in gevallen van een voedselverslaving) over voedsel. Begin daarom met bewust te ademen voor en tijdens de maaltijd.

Kom daarna weer in contact met je lichaam en hoe het voelt door lichaamsbeweging die je leuk vindt. Je zult merken dat je meer water gaat drinken, nadenkt over gezond(er) voedsel en meer beweging invoert in je dag.

Ga dan kijken naar je gedachten en gevoelens rond je eetgedrag met behulp van een eetdagboek.

Met welke automatische gewoonte ga jij stoppen? Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je :)

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!