arrow_drop_up arrow_drop_down
24 februari 2020 

Stop met uitstellen

Stop met uitstellen van gezonder eetgedrag en levensstijl door je taalgebruik te veranderen.

Veel woorden die je gebruikt zijn gebruiksneutraal. Bijvoorbeeld woorden zoals ‘stoel’ en ‘tafel’ zeggen niets over wat je ermee doet.

Stel dat iedereen vanaf nu de woorden andersom zou gebruiken: ‘tafel’ wordt ‘stoel’ en ‘stoel’ wordt ‘tafel’. Dat zou voor het gebruik van het voorwerp niets uitmaken. Dan zit je nog steeds op het ene en aan het andere. Wat je ermee doet blijft, los van welk woord je gebruikt, hetzelfde.

Het is misschien een beetje vreemd om zo naar woorden te kijken. Toch wordt een ander verhaal als je bedenkt dat sommige woorden wél invloed hebben op wat erna komt.

Stop met uitstellen door ‘maar’, ‘alleen’ of ‘geenwant’ meer te gebruiken

Het woord ‘maar’ is daar een voorbeeld van. Zoals in de zin: ‘Je ziet er leuk uit, maar die kleur staat je niet.’

In eerste instantie klinkt dat als een compliment, maar niemand zal dat zo opvatten. Het compliment ‘je ziet er leuk uit’ wordt van stoel geveegd – heb je ‘m door? 😉 – en alleen ‘die kleur staat je niet’ blijft over. Van het compliment blijft dus niets over, waardoor je door zo’n opmerking begint te twijfelen en je toch nog even snel omkleedt. Het woord ‘maar’ heeft op die manier dus wel degelijk effect op de handeling die erop volgt.

Op dezelfde manier kan een plan of een goed voornemen verdwijnen. Als je zegt: ‘Ja, dat ga ik doen, maar…’ weet je bijna zeker dat je het niet gaat doen.

Het woord ‘alleen’ is het broertje van ‘maar’ en heeft hetzelfde resultaat. Bijvoorbeeld in de zin: ‘Ik was het wel echt serieus van plan, alleen kwam er weer iets tussen waardoor het niet lukte.

Vergelijkbaar is de combinatie van ‘nee’ en ‘want’ (‘neewant’ zou eigenlijk als één woord in het woordenboek moeten staan).

Als je bijvoorbeeld aan iemand vraagt of het gelukt is om deze week het wandelen op te pakken en het antwoord is ‘Neewant…’, volgt er daarna een reden die net zo logisch lijkt als de argumenten die achter het woord ‘maar’ worden gegeven.

Een ander woord met zo’n betekenis is ‘eigenlijk’

Met dat woord in een zin lijkt het net alsof je iets zegt wat duidelijk is, maar als je de zin goed bekijkt is dat toch niet het geval.

Vergelijk maar de zinnen ‘Het mag niet ’ met ‘Het mag eigenlijk niet ’. Ze betekenen niet hetzelfde.
De eerste zin is helder: het mag niet. Punt.
De tweede zin betekent: over het algemeen mag het niet, maar soms wel. Wanneer en hoe vaak die uitzondering geldt, is onduidelijk.

Vaak is een flexibele houding goed, maar in dit geval niet. Het woord ‘eigenlijk’ veroorzaakt onduidelijkheid en het kan ervoor zorgen dat je je niet houdt aan de afspraken die nodig zijn om je gewenste resultaat te krijgen. Door die onduidelijkheid ga je jezelf ongemerkt meer toestaan. ‘Ik zou het eigenlijk niet moeten doen, maar toch neem ik een ijsje.’ Het effect van het woord is dat het lijkt alsof je goed bezig bent, terwijl dat maar de vraag is.

Het woord ‘proberen’ komt op hetzelfde neer

Het lijkt weer alsof je iets doet. Bijvoorbeeld: ‘Ik heb geprobeerd om minder te snoepen.’

Het zorgt voor gemoedsrust, omdat je kunt denken dat je er alles aan doet. Maar wat heb je in werkelijkheid gedaan? Heb je echt minder gesnoept of heb je een keer niets genomen, maar dat daarna weer ingehaald door dubbel te nemen? Als je net zoveel gesnoept hebt als normaal heeft het geen zin om tegen jezelf te zeggen dat je geprobeerd hebt om te minderen. Dan betekent dat dus niets.

Iets uitstellen voelt ook minder erg als je jezelf voorhoudt dat je het probeert. Je blijft relaxed (want je probeert het tenslotte) maar in de praktijk verandert er niets. Het is niet concreet. Als je probeert minder te eten, maar hetzelfde blijft eten, is dat zinloos. Je zult pas resultaat zien als je iets verandert. Dus…niet proberen, maar doen!

Proberen is bekijken wat werkt en daarmee doorgaan áls het werkt. Of als iets niet blijkt te werken op zoek gaan naar een andere manier die wel resultaat oplevert. Het hoeft dus niet meteen vanaf het begin goed te gaan, zolang je maar begint en blijft zoeken naar wat werkt.

De woorden ‘moeilijk’ en ‘lastig’ zijn ook woorden met gebruiksaanwijzing

Ze hebben de betekenis ‘niet simpel’, maar ze worden ook gebruikt als je ergens niet over wilt praten of als je iets niet wilt veranderen.

Als een cliënt(e) deze woorden gebruikt vraag ik altijd wat het voor ze betekent.

Wat maakt het lastig om bijvoorbeeld op een feestje je aan je eigen afspraak te houden? Is dat omdat je denkt dat iedereen het sowieso stom vindt dat je iets neemt? Dan is het lastig door de sociale angst dat anderen je daardoor zouden kunnen afwijzen. Of verwacht je dat als je iets neemt je niet meer kunt stoppen? Dan is het lastig door gebrek aan het vertrouwen dat je jezelf kunt afremmen.

Als je een situatie blijft zien als lastig weet je niet hoe je haar kunt verbeteren. Als je weet wát het lastig maakt kun je beginnen met dat punt te verbeteren.

Het hele goede nieuws is dat wanneer iets lastig is, het tegelijkertijd betekent dát het mogelijk is om het te leren. Je hebt in je leven wel meer lastige dingen geleerd: fietsen was in het begin ook lastig.

Het wil vooral zeggen dat om een lastige taak te leren je in vergelijking met een simpele taak meer tijd nodig hebt en dat je ervan uit kunt gaan dat je (meer) fouten zult maken. Je moet het tenslotte nog leren. Dat iets lastig is, is niet een reden om er niet aan te beginnen. Dan blijft het lastig en wordt het nóóit makkelijker!

Houd je jezelf voor de gek?

Je zou kunnen zeggen dat je jezelf met bovengenoemde redenen – om het gezonde gedrag en/of levensstijl niet uit te voeren – constant voor de gek houdt, maar zo voelt dat vaak niet.

Voor je brein voelen deze redenen juist goed: prettig dat het weer klopt in je hoofd. Het maakt daarbij niet uit of de reden wel of niet hout snijdt. Het gaat erom dat je er een hebt.

Grappig experiment

Een grappig experiment dat aantoonde dat de inhoud van een reden helemaal niet relevant is, werd uitgevoerd door iemand voor te laten dringen bij het kopieerapparaat en te kijken wat er gebeurde.

Mensen stonden in de rij om te kopiëren en iemand ging vooraan in de rij staan en gaf een reden waarom hij voordrong. ‘Sorry, ik moet snel even iets kopiëren omdat ik haast heb’. Het klinkt als een geldige reden, dus die werd over het algemeen geaccepteerd.

Met de reden ‘Sorry, ik moet snel even iets kopiëren omdat ik iets moet kopiëren’ gingen de mensen in de rij echter net zo goed akkoord. Bizar, toch? 😮

Bij jezelf lijkt het ook zo te werken: het gaat er niet om wát de reden is die je jezelf vertelt, zolang er maar een reden is. Als je zelf non-argumenten blijft gebruiken, blijf je die geloven. Wat je daarna doet volgt komt dan door een schijnbaar logische reden, maar resultaten blijven uit.

Krijg grip op je uitstelgedrag en stop met uitstellen

Als je grip wil krijgen op je uitstelgedrag, zul je dat moeten aanpakken. Je kunt je voornemen om te stoppen met uitstellen, maar er is meer kans van slagen als je achterhaalt wát de reden is dat je steeds iets uitstelt.

Een veel genoemde reden van mensen die al meerdere keren hebben geprobeerd hun eetgedrag en/of leefstijl te veranderen, is dat uitstellen een soort veiligheid biedt. Een echt concrete nieuwe poging zou kunnen mislukken en dat doet pijn. Die pijn wil je voorkomen, en er is steeds wel een reden om je toch nog niet aan je afspraak te houden.

Het kan ook zijn dat het stappenplan om aan je doelen te werken te onoverzichtelijk is. Wat je dan logischerwijs nodig hebt is meer overzicht.

Schrijf een weekschema helemaal uit, waarin je een hele week invult met zaken als werk, sport, sociale contacten, ontspanning, huishouden, wat je gaat eten en wanneer je gaat koken. Je vult zo precies mogelijk in wat je gaat doen en hoe je dat gaat aanpakken.

Als je begint met een haalbaar schema en dat één week uitvoert, is het ook mogelijk om dat nog een week te doen. En nog een week, en zo bouw je langzaam aan gezonder eetgedrag en leefwijze. Het helpt om je doelen en je plan van aanpak op papier te schrijven. In je hoofd gaat het namelijk veel sneller en geloof je eerder wat je altijd denkt.

Waar komt je weerstand vandaan?

Je wens om te veranderen is er, maar er komt ook ergens weerstand vandaan, dus probeer bij jezelf vast te stellen hoe die tot stand komt.

Als je beter begrijpt hoe jij jezelf tegenhoudt, kun je eraan gaan werken om deze tegenwerkende kracht om te buigen.

Dit heeft ook te maken met je instelling en daar kun je in gedachten het kopieerexperiment voor blijven gebruiken. Als er iets of iemand steeds met ‘ongezonde’ redenen bij je voordringt, zul jij langer moeten wachten totdat je kunt doen wat je wilt doen. Dan duurt het langer voordat jij gezond(er) eet en/of leeft, of afvalt.

Daar kun je akkoord mee gaan, maar je kunt ook je instelling veranderen en zeggen dat het onzin is dat iemand met een ongezonde reden voordringt omdat die wil kopiëren: ‘Wacht alsjeblieft maar even achteraan in de rij, want ik ben aan de beurt!

Welk woord van hier besproken ga jij bewuster gebruiken? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!