arrow_drop_up arrow_drop_down
Stoppen met vreetbuien door je lichaam te gebruiken
10 april 2018 

Stoppen met vreetbuien door je lichaam te gebruiken

Stoppen met vreetbuien is een proces dat uit meerdere stappen bestaat. Helaas kost het ook wel iets van je tijd en enige moeite en inspanning. Ik kan het niet mooier maken, wel makkelijker en effectiever door mijn GEEF-programma ūüôā

Toch de resultaten zijn zo, zó de moeite waard!

Een hele effectieve, maar vaak over het hoofd geziene, benadering van het stoppen met vreetbuien is ‘belichaming’. Met belichaming bedoel ik dat je uit je hoofd komt. Je cre√ęert als het ware afstand, maakt je los van alle hunkering, controle, schuldgevoel, schaamte en zelfpraat. En leg je je focus op je lichaam.

Je bent dan in staat je ‘los te koppelen’ en te stoppen met je vreetbuien. Hier is hoe je dat doet.

Hoe stop je met vreetbuien door belichaming?

Of je nu last hebt van vreetbuien, te veel eten, emotie eten, of een andere vorm van ongewenst (vr)eetgedrag, in dit artikel laat ik je zien dat je (vr)eet-ervaring een boodschap is.

Een veel voorkomende ‘boodschap’ is dat je je meer met je lichaam moet verbinden. Dit is diepgaand bevrijdend.

We gaan kijken naar hoe jij je lichaam ervaart en door de manier waarop je eet jouw lichaam tegen jou praat.

Dit kan best wel eng zijn als je al een lange tijd je lichaam hebt genegeerd, omdat het je ongemak en schaamte geeft.

Maar dat misselijke, zieke gevoel die je krijgt na een vreetbui is je lichaam die jou vertelt behoefte te hebben aan aandacht.

Je vreetbuien zijn boodschappen die je niet kunt negeren

Vreetbuien zijn krachtig.

En die kracht die je voelt als je (vr)eet? Dat is JOUW kracht!

Die kracht is afkomstig van je eigen lichaam.
Als je kunt leren om ernaar te luisteren,
het te gebruiken en erméé te werken in plaats van ertégen,
stel je dan eens voor wat je allemaal kunt doen en bereiken met al die energie!

Schrijven om belichaming te bewerkstelligen

‘Schrijven’ zal hoogst waarschijnlijk tegen je gevoel ingaan. Toch begint belichaming met zelfonderzoek. En de beste manier van zelfonderzoek is uitschrijven wat in je opkomt als je ergens over nadenkt.

We gaan dus beginnen met het verkennen van belichaming door te gaan schrijven. Maar als je je lichaam heel lang hebt gemeden, hebt genegeerd, iets waarvoor je je schaamt of haat, dan zal opeens proberen om ‘in het diepe te duiken’ overweldigend voor je kunnen zijn.

De volgende 2 vragen zijn een prettige en een niet-overweldigende manier om na te gaan denken om belichaming te bereiken. Pak pen en papier en een wekker (je mobiel of kookwekker werkt hiervoor prima). Voor elke vraag zet je de wekker op 5 minuten en schrijf op wat er in je opkomt. Niet erover nadenken, gewoon opschrijven en niets is ‘goed’ of ‘fout’.

  1. Waar ben je bang voor met betrekking tot je lichaam? Gezondheid? Omvang? …?
  2. Hoe gebruik jij je lichaam om jezelf te belonen of te straffen? Via voedsel (vr)eten? Lichaamsbeweging? Beperkingen van (bepaald soort) voedsel? …?

Kijk eens naar wat je hebt opgeschreven.

Vallen je gebieden op waar dingen niet goed voelen? Zijn er patronen waarop je licht moeten laten schijnen?

Soms springt er gemakkelijk iets uit en zie je vrijwel direct welk pad je moet gaan bewandelen.

Hoe ‘slecht’ goed kan zijn

Als je ‘slechte’ dingen over je lichaam voelt, kan dit een enorme zegen zijn.¬†Dit klinkt waarschijnlijk vreemd in je oren.

Het zijn namelijk vaak de ‘slechte’ gevoelens die onze aandacht het meest trekken en ons aanmoedigen om te veranderen.

Ik ga je nu een advies geven waardoor je je (heel) ongemakkelijk kunt gaan voelen:

Verwelkom je volgende vreetbui!

Waarom? Omdat het een mooie mogelijkheid is om te luisteren én te leren. Niet iedereen heeft die mogelijkheid. Misschien moeten zij wel voor altijd lijden aan machteloosheid. Jij hebt die mogelijkheid nu wel!

Je hebt zo’n¬†mogelijkheid om iets te doen, om een verandering aan te brengen, om in contact te komen met je lichaam op een manier die je leven zal veranderen.

De volgende keer dat je een vreetbui voelt aankomen, doe de volgende oefening en kijk welke mogelijkheden voor jou naar boven komen.

Oefening: Omarm je vreetbui door belichaming

Klik hier of op de afbeelding om de oefening ‘belichaming vreetbui’ te downloaden √©n te doen.
belichaming vreetbui

Deze oefening werkt geweldig als je

  • aandacht besteed aan je vreetbui en je iets in je lichaam kon voelen vragen om aandacht.
  • weet dat je een slecht lichaamsbeeld hebt.
  • lichaamservaringen meestal negatief (pijn, schaamte, ongemak, enzovoorts.)

Door ‘uit je hoofd’ en in je lichaam te raken, belichaming dus, hetzij tijdens een ervaring van ongewenst eten, of op een niet-eten moment, begin je te voelen wat het is dat je √©cht wilt en vind je manieren om jezelf √©n die behoefte te (ver)vullen zonder eten.

Dus de volgende keer dat je in ‘je hoofd zit’ en een vreetbui voelt opkomen, haal dan een paar keer diep adem en probeer de oefening ‘Belichaming vreetbui’. Het is ok√© als het niet meteen werkt en je toch gaat (vr)eten. Het zal gebeuren, maar na een aantal keer zal het je wel lukken om ‘uit je hoofd en in je lichaam’ te komen; je behoefte aan een vreetbui zal verdwijnen ūüôā

Blijf gewoon van jezelf houden, blijf proberen, en je zult het geweldig doen.

Als je het gevoel hebt dat je wat extra ondersteuning nodig hebt, ben ik hier.

Wat ga jij nu doen als je een vreetbui voelt opkomen? Vertel het met mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!