Tevreden zijn met jezelf - 4 tips
20 september 2017 

Tevreden zijn met jezelf - 4 tips

Tevreden zijn met jezelf is belangrijk!

Alleen dien je te beseffen dat dit niet gaat over arrogantie, jezelf ophemelen of jezelf beter voelen dan anderen.

Nee. Tevreden met jezelf zijn draait om zelfacceptatie en zelfliefde. Het betekent dat je inziet dat jij goed bent zoals je bent. Dat je je niet anders voor hoeft te doen. En dat je niet perfect hoeft te zijn.

Dit stukje zelfacceptatie is belangrijk. Want het helpt je een heleboel onzekerheden weg te nemen. Het maakt je sterker, rustiger, veerkrachtiger, liefdevoller, zekerder en blijer. Want als er één persoon in de wereld is die van jou zou moeten houden – dan ben jij het!

Hoe kun je tevreden zijn met jezelf? In dit artikel deel ik praktische tips die je helpen jezelf te accepteren zoals je bent.

Hoe ik mezelf stap voor stap leer(de) accepteren

Ik vond vroeger altijd dat ik beter moest zijn. Slanker, socialer, succesvoller. Dat ik productiever moest zijn, georganiseerder moest werken en beter moest plannen.

Wat een gedoe! 

De afgelopen jaren heb ik gewerkt om mezelf te accepteren zoals ik ben. Ik heb talenten, maar ook minder sterke kanten.

En het is wat het is én goed zoals het is. Ik ben wie ik ben. Juist vanwege al die eigenschappen die ik heb, zowel de mooie als iets minder mooie.

Hieronder vind je tips en inzichten die ik opdeed de afgelopen jaren, wellicht helpen ze jou ook meer tevreden zijn met jezelf.

#1. Wees tevreden met zoals je bent

We vinden zo vaak dat we beter moeten zijn. Knapper, slanker, slimmer, succesvoller, rijker, socialer en getalenteerder. Beter dan anderen – beter dan de persoon die je nu bent.

Alleen vergeten we hierbij vaak dat dit een onmogelijke en een nooit eindigende opgave is. Als je meedoet aan deze race tegen jezelf zul je merken dat de eindstreep nooit in zicht komt. Je zult altijd vinden dat je (nog) niet goed genoeg bent…totdat je leert om jezelf te accepteren zoals je bent.

Jezelf accepteren zoals je bent – tevreden zijn met jezelf – is dé oplossing. Het is die eindstreep. Zodra je jezelf kunt accepteren ben je klaar 🙂

Om jezelf te kunnen accepteren zijn er een aantal dingen die moeten gebeuren:

  • Je moet leren inzien dat perfectie niet bestaat. Ook is het geen nuttig doel om na te streven.
  • Je moet je eigen ‘imperfecties’ leren accepteren en vooral…omarmen. Jij bent niet perfect, maar niemand is perfect want bent immers mens! 🙂 Maar dat betekent natuurlijk helemaal niet dat je niet tevreden kunt zijn met jezelf.
  • Als je jezelf accepteert wil dat niet zeggen dat je niet meer ontwikkelt. Sterker nog – het betekent vaak juist het tegenovergestelde.
  • Je moet beseffen dat je geen redenen nodig hebt om van jezelf te houden. Aan liefde zijn geen voorwaarden verbonden – het mag er altijd zijn. Zeker richting jezelf.

Jij bent goed zoals je bent – precies zoals je bent. Zelfacceptatie helpt je inzien dat je niet hoeft te veranderen. Dat je het nu waard bent om van gehouden te worden. Dat je nu tevreden kunt zijn met jezelf, ook al ben je niet ‘perfect’ – wat dat ook mag betekenen.

Vind jij het lastig om afscheid te nemen van ‘perfectie’?

Dan kun jij het e-book ‘Neem afscheid van perfectie’ goed gebruiken!

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

neem afscheid van perfectie

#2. Weet wat tevreden zijn met jezelf inhoudt

Dit is belangrijk om te beseffen: tevredenheid is iets dat je doet. Het is geen gevoel dat zomaar uit de lucht komt vallen. Als je niet de dingen doet die tevredenheid veroorzaken, dan ervaar je geen tevredenheid.

Wil je tevreden zijn met jezelf? Maak dan de bewuste keuze om hier actief aan te werken. Waardeer en accepteer jezelf. Ontspan, adem een paar keer diep in en uit, en besef dat je alle reden hebt om tevreden met jezelf te zijn.

Je bent een mooi, liefdevol en goed mens. Ook al bedoel je het goed, pakken je acties niet altijd even goed uit. Maar dit is ook niet zo vreemd, want je bent immers niet perfect, en dat is oké. Je bent goed zoals je bent. En als je je best doet om dat dagelijks te beseffen, zul je vaker tevreden zijn met jezelf.

#3. Voel waardering voor je eigen schoonheid

Schoonheid is veel breder dan de reclames en (social) media je doen geloven. En zodra je dat inziet, kun je jezelf waarderen op veel meer manieren.

Het is makkelijk om mooie dingen mooi te vinden. Perfecte figuren, prachtige kunst, perfecte levens. Waardering vinden voor alle andere dingen vereist wat meer. Beseffen dat alles schoonheid in zich heeft is lastiger, maar wel heel waardevol.

Want we kunnen allemaal wel wensen dat we perfect zouden zijn. Maar een wereld vol met perfecte mensen zou zó verschrikkelijk saai zijn. Imperfectie is de aard van mens-zijn. Het is hoe de natuur werkt. Het is hoe het leven zich organiseert. In chaos, orde, lelijkheid, schoonheid, licht en donker.

Je menselijkheid omarmen is alles wat je hoeft te doen. Maar dat wil niet zeggen dat je rare trekjes, vlekjes en neuroses er niet mogen zijn.

Je bent een mens. Een prachtig veelzijdig, kwetsbaar, sterk, ingewikkeld, eenvoudig, fascinerend en uniek persoon. Dat alleen al is mooi op zichzelf. Jij bent mooi van jezelf. Dat ben je altijd al geweest. Vergeet dat nooit!

#4. Maak je ego kleiner

Beter over jezelf denken betekent niet dat je een opgeblazen ego krijgt. Nee. Het betekent juist dat je ego kleiner wordt. Want terwijl je werkt aan zelfacceptatie ontwikkel je compassie voor jezelf. En daarmee ontwikkel je automatisch ook compassie voor anderen.

Je gaat steeds meer inzien dat andere mensen van binnen meer op jou lijken dan je dacht. Dat anderen niet zo anders zijn dan jou, en dat je je dus helemaal niet hoeft te bewijzen. Want onder al die lagen van succes, ego, en stoere praatjes ligt een kwetsbare persoonlijkheid. Iemand die behoeft heeft aan liefde, begrip en erkenning. Net als jou dus 🙂

Soms lijkt het alsof je er alleen voor staat in het leven. Maar in werkelijkheid zitten we allemaal in hetzelfde schuitje. We voeren allemaal dezelfde strijd elke dag. En zodra je dat beseft ga je richting (zelf)compassie, niet richting een opgeblazen ego.

Welke van de 4 tips/inzichten hierboven helpt jou dat je meer tevreden bent, of in ieder geval aan het denken gezet.
Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down