arrow_drop_up arrow_drop_down
16 juli 2019 

Top 5 smoesjes om niet te sporten

Welke smoesjes om niet te sporten, gebruik jij?

Eigenlijk weet je wel dat je moet sporten, of in ieder geval eigenlijk wel aan wat dan ook voor lichaamsbeweging zou moeten doen. Het is immers gezond voor lichaam en geest en je verliest er ook nog eens wat calorieën mee 🙂

Maar om van die bank af te komen, valt niet mee. Er is altijd wel een smoesje te bedenken.

Met de volgende tactieken kun jij je smoesjes overwinnen!

Smoesjes om niet te sporten: “Ik heb geen tijd

Sporten hoeft helemaal niet per se in een sportschool.

Je kan namelijk zelf tijdens het televisiekijken ook aan lichaamsbeweging doen, zoals buikspieroefeningen of oefeningen met een elastiek met de hipNthigh. Of zet een hometrainer voor de televisie. Op de sportschool staat er tegenwoordig ook een televisiemonitor voor je neus op menig cardio-apparaat.

Heb je het te druk met werken? Probeer dan op je werk te sporten. Sluit je kantoordeur en ga 10 minuten touwtjespringen. Neem de trap in plaats van de lift en pak eens wat vaker de fiets.

Smoesjes om niet te sporten: “Ik ben te moe

Het klinkt raar, maar het is toch echt waar: van sporten krijg je juist energie!

Als je eenmaal aan het sporten bent, verdwijnt je moeheid vanzelf. Je bloedcirculatie komt op gang en er komen endorfines vrij, die zorgen voor een geluksgevoel.

Als je een ochtendmens bent, dan zou je ook kunnen overwegen om ’s morgens, voordat je naar je werk gaat, te sporten. Dan ben je nog fris en fruitig.

Smoesjes om niet te sporten: “Ik hou niet van sporten

Het kan zijn dat je echt niet zo’n fan van lichaamsbeweging bent. Je leest liever een boek, kijkt tv of breit een sjaal.

Soms komt dit doordat je er niet van houdt om te zweten. Als dit bij jou het geval is, dan kun je starten met een sport waarvan je niet zo erg van gaat zweten, bijvoorbeeld yoga.

Maar het is ook zeker mogelijk dat je niet naar de sportschool wilt, omdat je jezelf te dik vindt. Je schaamt je dan voor je lichaam en ga jij “echt niet daar rondlopen bij al die sportieve, slanke mensen!“. Sowieso zal jij écht niet de enige zijn, die daar dan zou rondlopen met een te zware bips, benen of buik.

Vind je het toch mentaal te moeilijk om die sportschool in te stappen? Begin dan thuis met behulp van een work-out dvd. Of koop een Wii Fit, zodat je rustig kunt starten met bewegen en alvast wat kilo’s kwijtraakt.

Wanneer je niet kunt sporten door chronische pijn, kies dan een vorm van lichaamsbeweging waarbij je naar eigen mogelijkheden kunt werken, zoals bijvoorbeeld zwemmen.

Smoesjes om niet te sporten: “Sporten is saai

Het is megabelangrijk dat je een sport doet die je leuk vindt!

Denk daar eens rustig over na, want ik weet héél zeker dat er wel iets bestaat dat ook jij leuk vindt.

Denk bijvoorbeeld aan skeeleren of dansen. Of doe ideeën op, op een van de volgende websites:

Maar je kunt ook je dagelijkse leven zo indelen dat je meer beweging krijgt.

Verder kan deelnemen aan een groepssport, zoals bijvoorbeeld koersbal, een stok achter de deur zijn. Of spreek met een vriend(in) af om twee keer per week te gaan zwemmen; dit werkt ook motiverend, want je wilt je vriend(in) niet laten zitten.

Smoesjes om niet te sporten: “Ik houd het toch niet vol

Als je voor jezelf een haalbaar(!) doel stelt, dan is de kans groter dat het een succes wordt.

Begin bijvoorbeeld met 5 minuten per dag. Als dit goed voelt, dan ben je eerder geneigd er 10 minuten per dag van te maken. Start je met 30 minuten per dag en haal je dat vervolgens niet, dan is de kans aanzienlijk groter dat je het direct weer opgeeft.

Het helpt ook om bijvoorbeeld een blog bij te houden met je vorderingen. Vrienden en familie kunnen je dan volgen en aanmoedigen. Je kunt ook een sportmaatje zoeken. Als je dan stopt, laat je je maatje in de steek.

Kijk vooruit! Het is moeilijker om te starten met sporten dan om het vol te houden. Maar als je eenmaal een vast ritme hebt en het twee weken weet vol te houden, dan wil je niet anders meer 🙂

In welk smoesje herken jij jezelf? En wat ga jij nu doen om van die bank af te komen? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!