Verlies je gewicht met krachttraining en buikspieroefeningen?
27 maart 2015 

Verlies je gewicht met krachttraining en buikspieroefeningen?

We willen allemaal wel effectief en zo snel mogelijk afvallen.

Soms vragen we onszelf af of sporten het afvalproces ondersteunt en mogelijk versnelt. Dat laatste hopen we ten minste.

Jij wilt natuurlijk ook graag snel van je overtollige kilo’s af, maar eerst moet je weten op welke manieren je dat het beste kan doen.

Helaas is er op internet (heel) veel informatie te vinden, die niet altijd even betrouwbaar is en dat kan er voor zorgen dat je op een dwaalspoor raakt.

Bij iedere sport zijn er voor – én nadelen te noemen, toch zijn er een aantal sporten die toch echt beter zijn dan andere.

In dit artikel bespreek ik de voor- en nadelen van krachttraining en buikspieroefeningen met betrekking tot je gewicht.

De vooroordelen en mythes van krachttraining

Krachttraining is een training met bepaalde oefeningen die je doet met behulp van gewichten. Vaak wordt gedacht dat krachttraining alleen geschikt is voor gespierde sporters, maar dat is absoluut niet het geval!

Krachttraining is geschikt en goed voor iedereen, en voor elke leeftijd. Voor veel oefeningen is je eigen lichaamsgewicht al genoeg en geven deze oefeningen als resultaat een fitter, sterker en slanker lichaam.
In feite, het is zelfs nog veel beter voor je vetverbranding dan hardlopen of fietsen!

De mythe dat je van krachttraining zwaarder wordt is onzin, maar wat wel gebeurt is dat je verhouding spier- en vetmassa verandert. Je krijgt in verhouding meer spier-  dan vetmassa en je lichaam wordt strakker.
Doordat spieren zwaarder zijn dan vet, is het mogelijk dat de cijfer op weegschaal nauwelijks zakt, maar dat je wel 2 kledingmaten kleiner bent geworden.

De voordelen van krachttraining

Krachttraining heeft nog meer voordelen.

Behalve vetverbranding zorgt het ook voor een mooiere vorm van je lichaam, versterkt het je botten en wordt je soepeler.

Sterkere botten zorgen ervoor dat ze minder snel breken. Ook vertraagt krachttraining de natuurlijke veroudering van je lichaam.

Als ik je met al deze voordelen nog niet heb overtuigd: krachttraining zorgt ook nog eens voor een beter humeur. Door krachttraining worden namelijk meer stoffen in je lichaam aangemaakt, namelijk endorfines, die er voor kunnen zorgen dat je beter in je vel komt.

Verbrandt je buikvet met buikspieroefeningen?

Buikspieroefeningen zijn in tegenstelling tot wat veel mensen denken niet effectief voor het verbranden van vet.

Hoewel het wel vele voordelen heeft, zijn er een stuk effectievere manieren om buikvet te verbranden dan buikspieroefeningen.

Uiteraard train je hier wel goed je buikspieren mee en wordt je fitter, maar je buikspieren zijn niet zichtbaar door een laagje buikvet als je verder in je gedrag niets verandert.

De beste manieren om een mooie strakke en (een zichtbare) gespierde buik te krijgen is een combinatie van meerdere zaken.

Pas je eetgedrag aan

De meest belangrijke is je eetgedrag aanpassen!

Vermijd daarbij zoveel mogelijk voeding met transvetten en eet vooral voedsel als groente, fruit en vis.

Weet jij wát je eet?

Tegenwoordig is het niet makkelijk om in het oerwoud van voedingsverpakkingen en -ingrediënten te weten wát je nou eigenlijk eet.

Daarom heb ik geschreven het e-book ‘E-nummers en etiketten lezen’.

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

e-nummers en etiketten lezen

Daarnaast is het heel goed om elke dag genoeg water te drinken, het liefst zo’n 2 liter. Als je echt goede resultaten wilt ervaren, zul je naast de buikspieroefeningen ook aan krachttraining moeten doen.

Wanneer je dit allemaal volhoudt, zul je zeer tevreden zijn met het resultaat!

Je krijgt niet alleen een gezonder en fitter lichaam, maar daarnaast zul je ook een stuk lekkerder in je vel zitten. Je voelt je met de dag beter en je krijgt ook nog eens een slank(er) en mooi(er) gevormd lichaam. En zeg nou zelf, wie wil dat nou niet?

Ga jij nu aan krachttraining en/of buikspieroefeningen doen of deed je dat al? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down