Page content

article content

Vetverbranding, weet jij hoe het werkt?

Spreekt vetverbranding bij jij ook tot de verbeelding? Je bent daarin niet de enige.

Niet alleen wij, als consumenten, denken daarover na. Fabrikanten springen hier regelmatig gretig op in, zoals bijvoorbeeld plaatselijk vet verbranden, voedingssupplementen, afslankcrèmes, enzovoorts.

Maar weet jij hoe het nu precies zit met vetverbranding?

Hoe werkt de vetverbranding?

De vetverbranding is een complex chemisch proces. Probeer me te volgen 🙂

Vanuit het vetweefsel in je lichaam worden vrije vetzuren vrijgemaakt. Via het bloed worden deze vrije vetzuren vervoert naar andere weefsels. Vervolgens zet je lichaam met behulp van zuurstof de vrije vetzuren om in energie, genaamd adenosine trifosfaat (ATP). Cellen in je lichaam gebruikt dit ATP (energie) om bijvoorbeeld nu spieren te laten samentrekken zodat je kunt bewegen.

Vet is de energiebron waar we het meest van in ons lichaam hebben. Daarom probeert ons lichaam voor het verkrijgen van energie de vetverbranding ook zoveel mogelijk te gebruiken.

Echter, wanneer je begint met bewegen duurt het even voordat de vetverbranding helemaal goed op gang is. Dit kost ongeveer 2 tot 3 minuten.

Op welke manier verbrand je het meeste vet?

Als je lichaam in rust is, leveren de vrije vetzuren ongeveer 90% van de op dat moment benodigde energie. De resterende 10% halen we uit koolhydraten die in je voeding zit.

Wanneer jij je gaat inspannen, stijgt de energiebehoefte van je lichaam. Je gaat dan in verhouding meer koolhydraten gebruiken, maar de hoeveelheid vet die je dan verbrandt stijgt nog wel. Maar bij een bepaalde intensiteit, oftewel de zwaarte van je lichamelijke inspanning, kan de vetverbranding de energiebehoefte niet meer bijhouden. Daarna verbrandt je lichaam alleen nog maar koolhydraten.

Vaak wordt gedacht dat een cardiotraining op lage intensiteit de beste manier is om vet te verliezen. Maar wat hierbij wordt vergeten is dat het omslagpunt tussen vet- en koolhydraatverbranding echter veel verschilt tussen mensen.

Daarnaast is gebleken dat wanneer je regelmatig zeer intensief traint, je ook meer vet verbrandt als je een keer minder zwaar traint. Een pittige cardio- of intervaltraining zorgt niet zozeer voor een hoog calorieverbruik tijdens de training, maar verhoogt vooral ook de vetverbranding ná de training. Uiteindelijk verbrand je dus meer vet.

Krachttraining is te intensief om vet te verbranden. Maar ook voor krachttraining geldt dat het de vetverbranding ná de training stimuleert. Dit effect kan tot wel twee dagen voortduren. En wat belangrijk is om niet te vergeten bij krachttraining is dat op langere termijn ook de hoeveelheid spiermassa toeneemt. Spieren verbranden meer calorieën, dus de stofwisseling in rust neemt toe.

Hoe zit het met plaatselijke vetverbranding?

Denk jij ook, als zoveel mensen, dat je vet op bepaalde plekken - de 'probleemgebieden' - kunt kwijtraken door oefeningen te doen waarbij je de spieren in die zones traint? Dan moet ik je helaas teleurstellen: dat is helaas niet mogelijk.

Je spieren nemen vrije vetzuren op uit het bloed tijdens inspanning en waar deze vrije vetzuren vandaan komen ‘bepaalt’ jouw lichaam zelf. Met geen enkele train- of spieroefening kan jij dit veranderen!

Enkele onderzoeken laten zien dat krachttraining en cardiotraining op hoge intensiteit vooral vet op en in de buik deed verminderen. De onderzoeksdeelnemers trainden echter niet alleen de buikspieren. Lokale vetverbranding door gerichte oefeningen kan dus naar het rijk der fabelen worden verwezen.

Kun je met je voedingspatroon de vetverbranding bevorderen?

Je voedingspatroon heeft een grote invloed op de vetverbranding!

Normaal gesproken gaat je lichaam zuinig om met koolhydraten, omdat we hier maar een kleine voorraad van hebben. Wanneer je veel koolhydraten eet, geef jij je lichaam het signaal dat het niet zuinig hoeft te doen. Hierdoor gaat je lichaam meer koolhydraten en minder vet verbranden.

Eiwitrijke voedingsmiddelen stimuleren de vetverbranding, want het verteren van eiwit kost veel energie. Dit is ook de reden dat er tegenwoordig veel eiwit-diëten zijn. Deze diëten werken niet voor de langere termijn. Na verloop van tijd gaat het lichaam namelijk meer eiwitten gebruiken en dit komt de vetverbranding weer niet ten goede.

Om gezond te blijven en goed te presteren heeft je lichaam alle voedingsstoffen nodig. Het kan geen kwaad om voorzichtig de verhoudingen tussen vetten, koolhydraten en eiwitten in je voedingspatroon te veranderen. Ook trainen op een lege maag is niet aan te raden. Als de koolhydraatvoorraad op is, schakelt je lijf automatisch over op vetverbranding. Begrijpelijk is dat misschien precies wat je wilt, maar je kunt dan echter minder zwaar trainen.

In hoeverre kun je vertrouwen op voedingssupplementen en crèmes die beloven vet te verbranden?

De meeste voedingssupplementen die beloven om de vetverbranding te stimuleren werken niet of zijn niet veilig. Efedra is bijvoorbeeld een middel dat de vetverbranding sterk stimuleert, maar vanwege de gezondheidsrisico’s die eraan kleven is het in Nederland niet legaal verkrijgbaar.

Tot nu toe lijken alleen groene thee extract en cafeïne je te kunnen helpen bij het afvallen. Supplementen met deze ingrediënten zijn veilig, maar de effecten zijn minimaal. Proefpersonen verloren gemiddeld 1 tot 1,5 kilo in 3 maanden. Van andere middelen zoals de afslankcrèmes is nooit wetenschappelijk vastgesteld dat het de (plaatselijke) vetverbranding beïnvloedt.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Comment Section

0 reacties op “Vetverbranding, weet jij hoe het werkt?

Plaats een reactie


*