Waarom die zak chips altijd in één keer leeg moet

Waarom die zak chips altijd in één keer leeg moet
12 februari 2019 

Waarom die zak chips altijd in één keer leeg moet

Vind jij chips lekker? Een zak chips die niet goed is afgesloten, gooi je weg. Niet omdat de chips niet qua smaak dan niet meer lekker is, maar de chips is dan niet meer knapperig en vind je er ‘niets meer aan’. Toch?

Dit zijn eigenlijk retorische vragen.

Maar waarom vinden we chips dan zo lekker en alleen als ze knapperig zijn? Omdat je je maaltijden én snacks op smaak brengt met geluid.

Experimenteel psycholoog Charles Spence heeft dit onderzocht. Spence legt uit hoe onze zintuigen zich laten manipuleren en welke marketingtrucs daarvoor worden gebruikt.

Experimenteel psycholoog Charles Spence houdt zich al jaren bezig met de eet- en smaakervaring.

Wil jij meer weten over hoe ons eetgedrag in elkaar steekt,
doe dan mee met de 10 dagen durende gratis mini video-training.
<< Klik hier om gratis mee te doen >>

Spence wilde weten hoe het nu kan dat niet alleen onze tong, maar ook onze andere zintuigen invloed hebben op onze smaakbeleving. Hij schreef er zelfs een boek over: ‘Gastrofysica’.

Hieronder vind je 5 van zijn constateringen.

#1: Hoe meer ons eten kraakt, hoe lekkerder…vooral chips 🙂

Spence zegt:

“Chips kraakt niet voor niets. Wij mensen zijn dol op krakend voedsel tussen onze tanden. De reden dat popcorn en chips in overvloed verkrijgbaar zijn in de bioscoop, is uitsluitend een marketingtruc. Want zeg nou zelf: niemand houdt toch van een saaie niet-knapperige bitterbal? Hoe meer ons eten geluid maakt, hoe meer we het waarderen. We blijven ook de smaak langer proeven dan bij producten die geen ‘geluid’ maken, en dit is puur psychologisch. Nog zoiets: eten uit de hand vinden we altijd lekkerder. Het verklaart de populariteit van de hamburger.”

#2. Proeven doe je vooral niet met je tong

Ik weet zeker dat jij nu denkt, of zelfs hardop zegt: “Heuh?!” en dát begrijp ik volkomen.

Spence zegt over dat we als laatste proeven met onze tong het volgende.

“Onze zintuigen worden gemanipuleerd door hoe iets voelt, eruitziet, ruikt, hoe het genoemd wordt en daar maken restaurants, banketbakkerijen en zelfs supermarkten dankbaar gebruik van. Ruiken, zien, horen, voelen en proeven spelen allemaal een rol in wat we smaak noemen. Maar ‘smaak’ bestaat eigenlijk niet. Ons brein voegt alle zintuiglijke belevingen samen, koppelt het aan onze tong en dát noemen we smaak. Maar onze tong is bij lange na niet eens ons belangrijkste smaakorgaan. 75% tot 95% van de aroma’s komt binnen via onze mond, die naar onze neus gaan als we kauwen. Daarna volgen onze ogen, oren, aanrakingszin en daarna komt pas onze tong.”

#3. Zien eten, doet eten

Spence concludeerde het volgende en zegt hierover.

“Allemaal kennen we de foto’s, mega billboards en reclames waarbij calorierijke producten worden aangeprezen. Hoewel dit alles onschuldig lijkt, doet een filmpje van een bord met lasagne waar de gesmolten kaas vanaf druipt wel wat met ons brein. Bij alleen al de inbeelding van hoe het smaakt, verleidt dit je indirect tot het maken ongezonde keuzes. Dus zien eten, is écht doet eten. Hoe meer een persoon naar eten kijkt, zoals op tv en foto’s, hoe dikker hij/zij is. Hier wordt dan ook handig op ingespeeld, want wist je dat ze in snackbars en hamburgertenten bewust op-tempo muziek afspelen? Daardoor ga je sneller én uiteindelijk wéér (meer) eten.”

#4. Noem iets een salade en het klinkt gezond

Spence trok de volgende conclusie.

“Is een salade altijd gezond? Nee, maar noem iets ‘salade’ en we denken meteen dat het gezond is. Maar we mogen niet vergeten dat het allemaal een truc is, want bekijk de ingrediëntenlijst eens goed, die laat vaak wat anders zien. Dit geldt ook voor producten met de termen ‘ambachtelijk’ en ‘afkomstig van de boerderij’. Het klinkt hiermee direct beter en puur. We vinden het zelfs lekkerder smaken (zo zie je maar weer: psychologisch trucje) terwijl het gewoon uit de fabriek komt.”

#5. In gezelschap eet je meer

Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. En dat geldt ook aan tafel, weet Spence dankzij zijn onderzoek.

“Uit onderzoek blijkt dat wanneer we met 3 anderen een maaltijd nuttigen, we 75% meer eten dan als we alleen eten. Dankzij de gezelligheid smaakt het eten beter en schep je zonder na te denken zomaar een tweede of zelfs derde keer op. Je bent namelijk niet bewust met (je) eten bezig.”

Vertel me in het reactieveld hieronder: In welke van deze 5 ‘smaakervaringen’ herken jij je het meest? 

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)