arrow_drop_up arrow_drop_down
10 maart 2018 

Waarom je worstelt met emo eten en hoe daarmee te stoppen

Waarom emo eten?

Als jij aan emo eten doet, heb jij je ongetwijfeld weleens – hoogst waarschijnlijk vaak 🙂 –  jezelf afgevraagd: “Waarom doe ik dit ?!”

Je zegt tegen jezelf dat het morgen anders zal zijn en dat je geen chocolade, chips, ijs en koekjes meer in huis zult halen. En je zweert dat je nooit meer een magnum double chocolate zult eten, omdat het je hoofdpijn bezorgt. Je belooft dat je deze keer je les hebt geleerd.

Ik heb mezelf deze dingen jarenlang verteld. Vele jaren, wel 22!

Ik maakte mezelf gek en depressief, omdat ik mijn lichaam en geest zoveel pijn bezorgde met mijn voedselkeuzes … Het waren niet zozeer keuzes, maar noemde ik ze ‘keuzes’ om me sterker te voelen. Maar ik was helemaal niet sterk.

En als jij jezelf vraagt: “Waarom doe ik dit … waarom heb ik dat gegeten … waarom stopte ik niet …?”, ben jij ook niet sterk.

Maar toch kan dat wel en ik ga jou laten zien hoe 🙂

Mijn emo eten verhaal

Ik ben zeker niet perfect, en ik heb nog steeds af en toe mijn “waarom” voedselmomenten, maar tegenwoordig heb ik antwoorden. Ik weet waaróm en ik kan mijn eigen vragen beantwoorden, en met die antwoorden komen oplossingen.

Mijn voedselkeuzes gingen van een van de meest verwarrende en machteloze gebieden in mijn leven naar iets waar ik niet echt veel aandacht meer aan hoef te besteden. En door te praten met veel van jullie leuke, mooie dames, weet ik dat jullie vrij willen zijn van de zorgen, obsessies en worstelingen met voedsel. Of van het afwachten waar je de controle over gaat verliezen en op een manier gaat eten die je veel minder fijn in je eigen lichaam laat voelen.

Laten we daarom eens kijken waaróm je voedsel gebruikt voor troost en hoe je daarmee kunt stoppen.

Waarom gebruik je voedsel als troost?

Een echte reden is niet omdat je zwak bent, geen wilskracht hebt of op de een of andere manier een labiel mens bent. Je bent een zeer functioneel mens dat een heel normaal, verstandig ding doet.

Ja, je emo eten is logisch! Je kunt dus nu stoppen met jezelf gek of zwak te noemen.

Zoals ik al zei, er is altijd een zeer goede reden waarom je troost zoekt in voedsel. Het kan zijn vanwege een chemische verslaving aan voedingsstoffen, of je ongewenste eetgedrag kan een volledige emotionele oorzaak hebben.

Die emotionele oorzaak is wat we vandaag behandelen.

Waar het op neerkomt, is dat je emo eten behoeften vervuld die je niet op een andere manier vervult. Ik weet zeker dat jij wel weet weet dat die behoefte geen honger is.

Deze behoeften kunnen uiteenlopen van eenvoudige en voor de hand liggende, tot echt complexe, diepe en weggestopt. De sleutel is om te kunnen luisteren naar wat je eetgedrag jou hierover vertelt.

  • Luister naar wat je eetgedrag jou vertelt
  • Identificeer je behoeften
  • Vind effectieve manieren om de behoeften te vullen zonder voedsel

Als je het op deze manier bekijkt, is emo eten echt een poging tot zorgen voor jezelf. Het is geen grote persoonlijke tekortkoming of een bron van schaamte. Je onderbewustzijn probeert gewoon te krijgen wat je nodig hebt.

Casus: Het emo eten van Kirsten

Dit is een waargebeurd verhaal van een van mijn cliënten, Kirsten (niet haar echte naam).

Kirsten heeft een goedlopende carrière. Ze werkt in de financiële wereld en heeft een baan waaraan ze echt is toegewijd. omdat ze haar eetgedrag niet onder controle kon houden ging ze mijn persoonlijk coaching het GEEF-programma volgen. Kirsten voelde zich totaal verloren voelde over waarom ze zo succesvol kon zijn op haar werk en in haar ogen zo compleet faalde met iets dat zo simpel was als wat ze at.

Ze is een perfectionist, dus ik overdrijf niet als ik zeg dat het echt een knauw was voor haar zelfvertrouwen. Ze zag zichzelf als een zwak persoon.

Na een paar keer heen en weer te hebben gepraat via e-mail vertelde ze dat ze gênante fantasieën had. Zo gênant dat ze ze blokkeerde en zichzelf niet liet dagdromen. Word je al nieuwsgierig? 🙂

De ‘verboden’ fantasieën van Kirsten

Het bleek dat deze ‘verboden’ fantasieën over haar succes gingen. Ze stelde zich voor dat ze complexe problemen op het werk oploste of geweldige gesprekken en presentaties gaf waarvan haar collega’s onder de indruk waren. Ze was zo beschaamd en zo bang dat haar dagdromen niet uitkwamen, dat ze dat deel van haar geest totaal ommuurde.

Het enige wat nodig was, was dat ik (zij zichzelf dus) toestemming gaf om deze dromen te ervaren. We spraken over manieren waarop ze zichzelf kon vertrouwen en emotioneel zich veilig kon blijven voelen terwijl ze alle gevoelens voelde van deze epische dromen van ‘geweldigheid’.

In haar volgende e-mail naar mij was ze helemaal opgetogen. Ze had zichzelf toegestaan ​​om te dromen! In het begin kwamen de fantasieën’binnendenderen’ en was ze zelfs een beetje bang voor ze, maar na een paar dagen normaliseerden ze.

Toen ze zichzelf toestemming gaf om echt te voelen, ontdekte ze de behoeften die ze probeerde te vervullen met eten. Een aantal belangrijke puzzelstukjes vielen op zijn plek voor haar.

Ze was niet langer bang om van succesvol te zijn te dromen. In plaats daarvan gaven haar dagdromen haar nu vertrouwen, plezier, vrijheid en een manier om toekomstige plannen te onderzoeken.

Typisch een geval van opgepotte gevoelens. Daarom verbaasd het mij absoluut niet dat ze voedsel gebruikte om die gevoelens daarin ‘op te potten’. Met dit ‘toestaan van gevoelens’ vielen de meerdere chocoladerepen die ze elke dag at, gewoon weg.

Kirsten hoeft geen voedsel meer te gebruiken en voelt zich net zo succesvol met haar eetgedrag als met de rest van haar leven. Ze accepteerde dat haar emo eten met een reden gebeurde, legde die reden bloot en vervulde die behoefte het op een andere manier.

Wat zou jouw reden(en) kunnen zijn?

Je hebt misschien geleerd dat het hebben van behoeften ‘egoïstisch’ is. Daarom heb je, net als Kirsten, ze uitgeschakeld. Of misschien heb je geleerd dat je het niet verdient om behoeften te hebben, of dat je ze vervult als je 15 kilo bent afgevallen, een promotie krijgt of als je eindelijk een relatie hebt.

Of misschien weet je gewoon niet wat je behoeften zijn.

Dit zijn de meest voorkomende oorzaken van ongewenst eetgedrag:

  • Eenzaamheid
  • Angst
  • Verveling
  • Ongemak
  • Onbevrediging
  • Bedroefdheid
  • Moeheid
  • Schuld

Het kan voelen als te veel, te weinig, niet weten hoe je deze emoties kunt uiten, of jezelf niet toestaan om ze te voelen.

Je kunt je (sterk) herkennen in een (of meer) hiervan, of je kunt andere redenen hebben. Wat belangrijk is om te weten, is dat ongeacht welke gevoelens jou tot eten aanzetten, het probeert je in een andere, meer gewenste, emotionele staat te brengen.

Als je bijvoorbeeld behoefte aan een sociale connectie waaraan niet wordt voldaan, zul je je eenzaam voelen. Dit gevoel van ‘eenzaamheid‘ vertelt je dat je iets in je leven mist, dat je een behoefte hebt: verbinding met een ander levend wezen.

Je probeert dat gevoel van connectie (waaraan je behoefte hebt) te krijgen door te eten – en dat is logisch! Maar het helpt je niet om echt connectie te maken, je behoeften te vervullen of je doelen te bereiken.

Hoe je emo eten stoppen?

Als dit allemaal logisch voor je is, heb je nu een paar ideeën over welke behoefte je met eten wilt vervullen. De volgende stap is om uit te zoeken hoe je dat op een andere manier, dus met iets andere dan met voedsel, wilt doen.

Ik zou graag willen dat je mijn gratis Mindful Eetdagboek installeert op je smartphone of tablet. Klik hier voor alle details.

En ga daarmee onderzoek waaróm je eet, dus je behoeften achterhalen.

Hoe ga jij nu jouw behoefte(n) achterhalen? Vertel het met mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!