Waarom moet je je niet dagelijks wegen op de weegschaal?
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 juni 2019 

Waarom moet je je niet dagelijks wegen op de weegschaal?

Ik wil je vertellen waarom je jezelf niet dagelijks wegen het best is.

Het lijkt namelijk zo simpel, even op die weegschaal stappen. Maar toch kun je het óók fout doen.

En waar komen die schommelingen toch vandaan?

Graag deel ik mijn tips en trucs bij het wegen.

Waarom moet je jezelf niet vaak en al helemaal niet dagelijks wegen?

Ik wil je op het hart drukken jezelf niet te vaak te wegen. En in mijn optiek al helemaal niet dagelijks! Elke dag is écht niet nodig, ook niet als je wilt afvallen.

Waaróm moet je jezelf dan niet dagelijks wegen?

Omdat je gewicht van nature een beetje schommelt en als je al (erg) gevoelig bent voor een kilo extra (je dag én humeur is gelijk niet meer goed te krijgen) is het verre van verstandig om dagelijks op die weegschaal te gaan staan.

Elk menselijk lichaam heeft een marge van ongeveer 1 tot 2 kilo. Die wisselingen komen voornamelijk door wisselingen in de hoeveelheid vocht in je lichaam. Als je een dag wat meer zout eet dan normaal, kun je meer vocht vasthouden en daardoor de volgende dag zwaarder zijn. Dat is bijvoorbeeld vaak zo als je in een restaurant hebt gegeten, omdat daar vaak wat zouter wordt gekookt. Gelukkig is dat extra vocht na 1 of 2 dagen weer weg.

Vlak voor de menstruatie kunnen vrouwen 1 tot 2 kilo zwaarder zijn dan normaal, ook omdat ze dan wat extra vocht vasthouden.

Ook op warme dagen kun je wat meer vocht vasthouden, omdat de bloedvaten wat meer open gaan staan en zich wat meer vullen en word je wat zwaarder. Het is (hoe tegenstrijdig het ook klinkt) dan juist goed om veel te drinken, want dan gaat je lichaam het extra vocht uitscheiden.

Heb je een onregelmatige stoelgang? Ook dat kan van invloed zijn op je lichaamsgewicht. Door verstopping kan er extra ‘vulling’ in de darmen zijn en dat weegt mee.

Extra tips en trucs, naast de belangrijkste tip van niet dagelijks wegen

Waar zet je jij weegschaal neer?

Allereerst is het belangrijk dat je je weegschaal op een harde en egale ondergrond zet. Zachte vloerbedekking werkt niet goed, een ruwe natuurstenen vloer ook niet. Een tegelvloer of parket is wél geschikt.

Hoeveel weegschalen gebruik jij?

Gebruik altijd dezelfde weegschaal. De weegschaal bij je zus in de badkamer of die in de spreekkamer van de dokter kan een heel ander gewicht aangeven.

Wanneer weeg jij jezelf?

Weeg jezelf altijd op het hetzelfde moment, bijvoorbeeld elke maandagochtend. Het beste moment is direct na het opstaan, nadat je naar de wc bent geweest.

Hoe weeg jij jezelf?

Weeg jezelf het liefst naakt.

Stap rustig op de weegschaal en blijf stil staan, met je voeten volledig plat en symmetrisch. Buig niet door je knieën om je gewicht af te lezen, doe alleen je hoofd naar beneden.

Achtergrondinformatie over lichaamsgewicht

Je gewicht zegt láng niet alles. Het gaat ook om de spiermassa en de verdeling van het gewicht over je lijf. Iemand die mooi gespierd is en weinig vetweefsel heeft, kan (veel) zwaarder zijn dan iemand met veel vetmassa, omdat spiermassa zwaarder is dan vetmassa.

Spierweefsel moet je koesteren en kweken. Het is actief weefsel, dat je stofwisseling blijvend op een hoger peil brengt en houdt. Behalve de weegschaal moet je dus ook regelmatig kritisch naar jezelf kijken in de spiegel. (Doe ook gelijk De Spiegelstap om meer van jezelf en je lichaam te gaan houden.) Bovendien ziet een gespierd (er) lijf er veel strakker uit dan een lijf met veel vet.

Tot slot kun je de weegschaal en de spiegel uitbreiden met een meetlint. Want je middelomtrek is ook een goede maat of je gewicht op het juiste peil is. Als het lichaamsvet zich met name rond je buik zit, is dat minder gunstig dan als het vet zich rond je dijen en heupen bevindt. De middelomtrek meet je in het midden, tussen je onderste rib en de bovenkant van je heupbeen. Overigens kun je ook een favoriete spijkerbroek gebruiken als maatstaf.

Vertel me in het reactieveld hieronder hoe vaak  én hoe jij jezelf vanaf nu gaat wegen. In ieder geval hoop ik met mijn artikel jou hebben te kunnen laten inzien dat jezelf niet dagelijks wegen het best is.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!