Waarom zijn we gek op snacks?
arrow_drop_up arrow_drop_down
6 juni 2015 

Waarom zijn we gek op snacks?

Later op de avond krijgen we vaak weer trek in iets…en bijna altijd is dat iets een ongezonde snack.

Bijna iedereen heeft ’s avonds wel eens zin in snacks en als die zak chips of dat pak koekjes eenmaal open is, blijft het jammer genoeg meestal niet bij een klein bakje of eentje. Voel jij je dan schuldig?

Maar waarom kiezen we dan praktisch altijd voor ongezonde snacks? Hebben we niet genoeg gegeten tijdens de avondmaaltijd of ligt het niet daar aan?

Gelukkig hoef je je niet meer schuldig te voelen, want er is een wetenschappelijke verklaring voor het eten van snacks later op de avond.

De wetenschappelijke verklaring van ongezonde snacks

We krijgen ’s avonds minder snel een gevoel van verzadiging van ons eten, waardoor we blijven eten.

“Hoe is dat nou mogelijk?”, denk je nu ongetwijfeld.

Hiervoor is een wetenschappelijke verklaring. Tijdens het onderzoek lieten de onderzoekers aan de deelnemers op verschillende tijden van de dag afbeeldingen van snacks met veel en met weinig calorieën zien.

Met behulp van een MRI scan werd er gekeken naar de reactie van hun hersenen. Daaruit bleek dat de calorierijke snacks voor veel hersenactiviteit zorgt, maar dat diezelfde pieken ’s avonds behoorlijk zijn afgenomen.

De onderzoekers trokken hieruit de conclusie dat we dus ’s avonds meer moeten eten om hetzelfde verzadigingsgevoel te krijgen.

“Je wordt qua voeding ’s avonds waarschijnlijk minder snel bevredigd, zodat je steeds meer gaat eten om toch dat bevredigde gevoel te krijgen.”

verklaart hoofdonderzoeker Travis Masterson van de Amerikaanse Brigham Young University.

Masterson zegt dat hij de resultaten van dit onderzoek gebruikt om in de avond minder snacks te eten. Hij zegt daarover:

“Ik zeg tegen mezelf bij voorbaat dat een koekje waarschijnlijk niet zo bevredigend zal zijn als ik zou willen. Dat helpt me om ’s avonds minder te snacken.”

Meest logische verklaringen van behoefte aan snacks in de avond

Geen voedsel tijdens de slaap

De meest logische verklaring waarom we ’s avonds trek krijgen, is omdat ons lichaam zich wil voorbereiden op een langere periode zonder voedselinname: tijdens de slaap krijgt ze meestal zo’n acht uur niets binnen.

Om zich hierop voor te bereiden geeft ons lichaam het sein dat het energie nodig heeft, wat ervoor zorgt dat calorierijke snacks zeer verleidelijk worden, terwijl we dat eigenlijk helemaal niet nodig hebben.

Beloning

Een andere reden waarom we in de avond naar snacks grijpen, is omdat we het zien als een beloning.

Je hebt een stressvolle dag achter de rug en na een lange dag hard werken, vind je dat het tijd is om jezelf te trakteren.

De drang die je dan naar ongezonde snacks krijgt, kan voor jou dan een manier zijn om te ontspannen en jezelf te verwennen met wat lekkers: je vindt dat je het wel hebt verdiend.

En daarbij komt ook nog: je bent moe en wordt het daardoor best wel moeilijk om die snack-impulsen te negeren.

Je zintuigen maken je het ook niet makkelijk

Zelfs het zien, ruiken of er alleen maar over fantaseren kan ons al laten hunkeren naar snacks.

Dus als we ’s avonds op televisie een reclame voorbij zien komen, waarbij een zak chips wordt opengetrokken… dan loopt het water bij velen van ons al in de mond. En kan dit heel goed dé aanleiding zijn om zelf snacks te pakken.

Maar wat doen we er aan?

Drinken

In ieder geval helpt het dat je ervoor zorgt dat je genoeg hebt gedronken tijdens de dag en ook ‘s avonds voor het eten: je zit dan sneller vol en onderdrukt het je snack-impuls. Vaak denk je dat je zin hebt in eten, maar heb je eigenlijk dorst. Je hersenen kennen namelijk geen verschil in het dorst – en hongergevoel!

Kies bewust

Ook bewust kiezen kan helpen: vaak heb je direct minder zin in ongezonde snacks als je een stuk (niet te zoet) fruit eet, zoals een appel of sinaasappel. Natuurlijk kun je ook je eigen, gezondere snacks maken.

Geen ongezonde snacks in huis halen

En het klinkt heel flauw en is het ook wel een open deur, maar de beste remedie is nog steeds: zorg ervoor dat je al die ongezonde snacks niet in huis hebt!

Mijn eigen favoriete gezonde snack: bakje Griekse yoghurt (lekker dik en smeuïg) met muesli (geen cruesli, dat zit vol met ongezonde geraffineerde suiker).

Weet jij nog een goede manier om ’s avonds niet naar snacks te grijpen en/of heb jij nog ideeën voor gezonde snacks? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.
Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!