Wanneer je teveel eet als je onzeker bent over jezelf
8 augustus 2018 

Wanneer je teveel eet als je onzeker bent over jezelf

Onzeker over jezelf voelen…

Je voelt je een ‘bedrieger’ en is het slechts een kwestie van tijd totdat iedereen dat ook weet. Je bent bang om jezelf te laten zien. Want hoe meer mensen je zien, des te meer kans je hebt dat ze zullen ontdekken wat voor mislukking je echt bent.

Hoeveel van de beslissingen die jij dagelijks maakt, zijn het resultaat van het proberen te verbergen hoe onzeker jij bent? Hoe zou jouw leven zonder die onzekerheid eruit zien?

En hoeveel van het voedsel dat je in je mond stopt, is een poging om deze waarheid voor jezelf te verbergen, te verdoven?

Mijn onderzoek naar mijn gevoelens van onzeker zijn

Het zijn geen vragen waarvan ik dacht dat ze relevant voor mij waren. Natuurlijk wist ik dat veel van mijn vrienden, coachees en geliefden vaak worstelden met het ‘bedriegerssyndroom’, maar dat deed ik niet. (Degenen die door mij worden gecoacht heten coachees.) Ik had vertrouwen in mijn waarde, mijn ideeën en mijn plek in de wereld.

En hier komt de ‘maar …’

Maar

Na mijn verandering van carrière – van juridisch secretaresse naar eetrelatie coach – begon ik boosheid te voelen tegenover mensen en organisaties wanneer zaken niet verliepen zoals ik wilde. Boosheid die niet logisch was en voelde ik frustratie en verwarring. ‘Thuis’ werd de plaats waar ik de hele tijd wilde zijn – waar niemand me kon zien.

Ik voelde me constant ‘onder vuur’, vooral als iemand kritiek had op mijn vaardigheden, of die in twijfel trok. Ik begon weer te verlangen naar troost-eten om daarmee te kunnen ontsnappen aan dat gevoel van onzeker zijn.

Maar maandenlang wist ik niet dat het om mijn eigen onzekerheid ging.

Ik dacht gewoon: “Waarom ben ik boos? Waarom wil ik de hele tijd alleen zijn? Waarom ben ik ontevreden? Doe ik iets fout? Leef ik verkeerd? Heb ik meer hobby’s nodig? Ben ik gewoon een verwend nest dat een schop onder haar kont nodig heeft? Heb ik meer zelfzorg nodig? … “

Je kent dat ongetwijfeld…de gebruikelijke mentale rotonde als je je niet (goed) genoeg voelt.

Zelftherapie

Na een aantal maanden realiseerde ik me het volgende: “Als een van mijn coachees dit zou doormaken, waar zou ik ze dan toe aanmoedigen om over na te denken. En moet ik naar mijn innerlijke stem gaan luisteren.

Ja…’ik zag het licht’ knipoog

Mijn innerlijke emotie eten stem zei tegen me:

  • Ach, je hebt een stressvolle dag gehad – de koekjes zullen je ten minste niet beoordelen.
  • Kijk, pasta denkt dat je heel goed bent opgeleid en precies weet waar jij het over hebt. Die twijfelt geen moment aan jouw vaardigheden.
  • Nee, de aardappelpuree weet dat je een geweldige meid bent.

En toen kwam het moment van de waarheid toen ik in de keuken stond. Ik warmde een bevroren maaltijd op die ik 6 maanden eerder nooit zou hebben gegeten en ik dacht opeens:

“Hoeveel tijd van mijn leven ging over (goed)
genoeg zijn voor andere mensen?
En hoe zou het er in hemelsnaam voor
me uitzien als ik daarmee zou stoppen en
er gewoon op zou vertrouwen dát ik dat bén?”

Ik moest huilen.

Ik ging het volgende doen en had het niets te maken met eten,  maar ik wist zeker dat mijn eetgedrag tegelijkertijd met mij mee zou gaan veranderen.

Als dit blogartikel bij jou wat teweegbrengt, of als andere mensen een plezier doen, je onzeker voelen over jezelf, of jij je zorgen maakt over wat anderen over jou denken en dit alles je in de weg staat om het leven te leiden die je zo graag wenst, nodig ik je uit om met mij mee te doen.

Dr. Melissa McCreery zegt: “De angst om niet goed genoeg te zijn is een van de grootste schandemagneten die iemand kan hebben en de meesten van ons dragen ten minste een of andere versie van deze angst.” (“The fear of not being good enough is one of the biggest shame magnets anyone can have and most of us carry at least some version of this fear.”)

En als je hier bent en dit leest, is de kans groot dat dit bij jou leidt tot emotie eten of teveel eten.

Mijn plan:

  1. In een situatie waarin ik me bedreigd, boos, veroordeeld of bang voel voor hoe ik door anderen wordt gezien, word ik nieuwsgierig. Ik haal diep adem en vraag me af waaróm ik me zo voel.
  2. Als het antwoord te maken heeft met angst om niet goed genoeg te zijn, onzeker zijn, of gezien te worden als een ‘bedrieger’, ga ik:
    • Mezelf eraan herinneren dat wat andere mensen denken alles met hen te maken heeft, en heel weinig met wie ik werkelijk ben.
    • Nadenken over hoe bekwaam en goed genoeg ik ben, zoals ik ben.
    • Bedenken dat het leven vele paden heeft en dat elke kans die mij wordt ontzegd mij eenvoudigweg open laat staan voor iets op een ander pad.
    • Luisteren naar de innerlijke stemmen van mijn onbedwingbare trek. Ik hoor wat ze te zeggen hebben en vertel ze dan om weg te gaan. Ik ga wandelen, luisteren naar een podcast of zoek foto’s op van mijn droomvakantie… alles voedt me. Maar ik doe geen ongewenst voedsel in mijn mond om me beter te voelen.

En als je het gevoel hebt dat het lang duurt voordat je emoties verstandelijk binnenkomen, neem dan even je tijd.

Dr Karyl McBride legt uit: “Wanneer we veranderingen aanbrengen, nemen we die meestal eerst met ons verstand en hebben onze emoties wat tijd nodig om dat in te halen, zodat het hoofd en het onderbuikgevoel hetzelfde zeggen.” (“When we make changes, we usually take a cognitive leap of understanding first and then it takes our emotional being some time to catch up so that the head and gut are congruent and saying the same thing.”)

Dus wees geduldig met jezelf. Ik zal hetzelfde doen :)

Vertel me of dit blogartikel bij jou wat teweegbrengt en waarom. Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Word lid van de GRATIS Facebook Community Afvallen ZONDER Dieet