Hoe krijg je meer zelfvertrouwen met voedsel?
21 februari 2018 

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen met voedsel?

“Hoe krijg je meer zelfvertrouwen met voedsel? Want ik vertrouw mezelf niet als er voedsel in de buurt is”

Dit is iets dat ik veel hoor van degenen, nadat ik ze heb verteld wat ik doe 🙂

Ze vragen me dit, omdat ze worstelen met voedsel. Ze kunnen niet stoppen met eten als ze – lichamelijk – genoeg hebben gehad of om positief te kijken naar en over voedsel te denken.

Klinkt dit je bekend?

Vandaag ga ik uitleggen waarom je dit vertrouwen in jezelf hebt verloren. Ook geef ik je antwoord op de vraag Hoe krijg je meer zelfvertrouwen met voedsel?

Waaróm vertrouw je jezelf niet met voedsel in de buurt?

Omdat je jezelf blijft beloven onmogelijke dingen te doen.

Bijvoorbeeld, je belooft jezelf (OPNIEUW) dat je stopt met te veel eten, maar je hebt geen plan van aanpak of begrijpt WAAROM je dat überhaupt doet. Je ziet de ‘controle hebben’ aan voor ‘vertrouwen’. En als je dan (ook wel onvermijdelijk) ‘faalt’ omdat je niet de tools of ondersteuning hebt, geef je jezelf de schuld. Je trekt voor jezelf de conclusie dat je je eigen regel(s) hebt overtreden en daarom jezelf niet kunt vertrouwen met voedsel.

Heb je je weleens gerealiseerd dat ons ook wordt geleerd om jezelf niet te vertrouwen?!

Jou is verteld dat je:

  • calorieën moet tellen, omdat je je hongersignalen niet kunt vertrouwen.
  • jezelf te wegen, want je kunt niet vertrouwen op het gevoel van je lichaam.
  • medicijnen moet slikken, omdat je je emoties niet kunt vertrouwen.

Ik deed dit allemaal en nog veel meer en heeft het een enorme impact gehad op hoe ik at.

Wat heeft zelfvertrouwen te maken met emotie eten?

Angst en beperking leiden tot troost- en stress eten

Wat ook heel logisch is, want je lichaam kent het verschil niet tussen een interne ‘ik ben bang dat ik de hele chocoladetaart opeet’ en een externe ‘ik word zo opgegeten door een leeuw’. Voor je brein is het dezelfde angst, als ook voor je hormonen en spijsvertering. En als deze angst aanhoudt, wil je jezelf ‘verdrinken’ in een grote bak chocolade-vanille ijs voor een moment van ontspanning.

Angst en achterdocht overstemmen je innerlijke ondersteunende stem

Lauren Fowler zegt het perfect:

“Trusting your(self) opens the door to fulfillment beyond food. You can learn how to satisfy your true desires for comfort, connection with others or yourself, pleasure, rest, freedom, openness, expression…”

Vertaling

“Vertrouwen op je(zelf) opent de deur naar vervulling dat groter is dan voedsel. Je kunt leren hoe je je echte verlangens bevredigt voor comfort, verbinding met anderen of jezelf, plezier, rust, vrijheid, openheid, expressie … “

Als je je constant klein voelt en bang bent voor je ‘onbeheerste’ eetgedrag, dan zul je nooit echt kunnen voelen en begrijpen wat er vanbinnen gebeurt. Dit betekent dat je een kleiner leven leidt dan je verdient, en vaak eet om dat gat op te vullen.

Is een vicieuze cirkel, toch?

Zelf-vervullende belofte

Als je ervan overtuigd bent dat je jezelf niet kunt vertrouwen, wórd je die persoon. Je ‘belooft’ jezelf dat je niet de hele doos chocolaatjes zult opeten terwijl je tegelijkertijd ‘weet’ dat je dit wel wilt.

Dus, je eet ze natuurlijk allemaal op.

Het is bijna alsof je tegen jezelf zegt dat je onbetrouwbaar bent en jezelf toestemming geeft. Daarna voel je je schuldig, beschaamd en vol spijt. Als je gewoon gelooft dat je jezelf kunt vertrouwen, verdwijnt die onbetrouwbaarheid en toestemming.

Begrijp me niet verkeerd.
Ik probeer je nu echt geen schuldgevoel aan te praten!
Maar je verantwoordelijkheid nemen voor waar je eigen verstand
je naartoe leidt is een beslissende stap in het vertrouwen in jezelf.

Hoe krijg je meer zelfvertrouwen met voedsel?

3 manieren om je vertrouwen met voedsel te vergroten

De manier waarop je eet is een weerspiegeling van je innerlijk gevoel en welzijn en je innerlijke ‘jij’ doet er alles aan om op je te passen.

Het is geen teken van zwakte, ook geen gebrek aan wilskracht, en al helemaal niet omdat je onbetrouwbaar bent. De echte sleutel is om de ‘waarom’ achter je eetgedrag te ontdekken en vervolgens te leren respectvol samen te werken met geen-voedsel manieren.

Kan jij wel wat geen-voedsel manieren gebruiken (ter inspiratie)?

Ik heb er wel 40 voor je in mijn e-book ’40 Troostmanieren Zonder Eten’.

Klik hier voor alle info, of klik op de afbeelding van het e-book.

40 troostmanieren zonder eten

Een geen-voedsel manier neemt het ‘jezelf niet kunnen vertrouwen met voedsel’ probleem weg en wordt het gewoon een manier om goed voor jezelf te zorgen. Hoe kun je beginnen om daar te komen?

  1. Doe een ‘val’ van zelfvertrouwen. Zoals die oefeningen voor teambuilding (die jezelf blind achterover laten vallen en dan te worden opgevangen door je collega’s) maar dan alleen. Neem een pauze van je ‘(eet)regels’ voor slechts één dag en haal in plaats daarvan 3 tot 5 keer diep adem voordat je IETS eet. Kijk wat er gebeurt. Doodsbang? Het is maar één dag en ik durf te wedden dat je veel meer aankan dan je denkt.
  2. Stop jezelf te wegen gedurende een week. Gebruik in plaats daarvan een snelle inventarisatie van hoofd tot teen van hoe je lichaam zich voelt. Wat wil het, waar voelt het goed?
  3. Stop de negatieve zelfpraat. Als je denkt zoiets als: “Ik kan geen chocolade in huis halen, want ik eet het gewoon allemaal op”, kies ervoor om dit te veranderen in iets als: “Ik kies ervoor om nu geen chocolade in huis te halen” of “Ik kies ervoor om 4 stukjes chocolade te eten, het zal geweldig zijn! “. Stop met jezelf te vertellen dat je niet te vertrouwen bent, en begin tegen jezelf te praten als de geweldige en krachtige persoon die je bent.

En nog een vierde stap als bonus:

Omarm je uitglijders

Oepsie! Je hebt alle chocoladekoekjes, die je voor je (klein)kinderen had gemaakt, opgegeten.

Het is een misstapje, een kleine uitglijder en géén kritiek op je goedheid, moraliteit, intelligentie of eigenwaarde.

Je doet je best en waar je ook bent op je reis, je maakt uitglijders. Omarm ze, onderzoek ze en leer ervan…bedank ze zelfs omdat ze een waardevolle les voor je zijn, je leert immers van fouten. Ga dan verder en blijf gewoon doorgaan met het creëren van je geweldige leven.

Dit zijn allemaal dingen waarmee je op elk moment kunt beginnen. Wees lief voor jezelf, doe het rustig aan en laat je zelfvertrouwen wortel schieten en groeien.

Klik hier als je hierbij hulp kunt gebruiken.

Met welk van de 4 manieren ga jij vandaag aan de slag? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down