Weet jij welk type honger jij hebt?
arrow_drop_up arrow_drop_down
4 februari 2016 

Weet jij welk type honger jij hebt?

Als je kind bent, is eten van secundair belang. Na een ochtendje heerlijk spelen, stormde je naar binnen, ging je aan tafel zitten en at je precies genoeg. En dan rende je weer naar buiten om verder te kunnen spelen.

Maar wanneer je als zo’n intuïtieve eter ouder wordt, dan is eten niet langer een oplaadmoment. Voedsel begint diverse doelen te dienen. Het wordt gebruikt om te troosten, af te leiden, uit te stellen, te verdoven, te entertainen, te verleiden, te belonen en zelfs om te straffen.

De eens nuchtere relatie tussen honger, eten en bevrediging die je in je jeugd had, raakt verstrengeld in allerlei gedachten en emoties. Een medicijn ter bestrijding van veel druk en zorgen in je leven.

Hoe komt het dan dat je natuurlijke honger en de makkelijke manier waarop je bevrediging vond in eten op weg naar volwassenheid is veranderd in gecompliceerdheid?

Het is een hele interessante vraag, maar de vraag die je je veel beter kan stellen is of je het kan veranderen? En dat kan zeker en dat kan door de kracht van bewustwording, zodat je weer een prettige, ontspannen relatie met eten krijgt.

Voordat je je bewust kan worden van wat je ertoe aanzet om te gaan eten, dien je te beseffen dat er verschillende typen honger zijn. Die typen honger zijn eigenlijk ervaringen. Ze doen zich voor als sensaties, gedachten en emoties.

7 typen honger

Er bestaan wel 7 typen honger, namelijk

  1. Hoofdhonger
  2. Ooghonger
  3. Oorhonger
  4. Neushonger
  5. Mondhonger
  6. Harthonger
  7. Maaghonger

En eigenlijk is er nog een achtste, die vaak wordt verward met honger en dat is dorst. Onze hersenen kunnen namelijk maar 1 signaal herkennen en dat signaal is voor honger en voor dorst hetzelfde.

Laten we al deze type honger eens langslopen.

#1 Honger van het hoofd – hoofdhonger

Hoofdhonger is gebaseerd op gedachten, zoals “Ik heb een ijsje verdiend”, “Ik zou eigenlijk twaalf glazen water per dag moeten drinken”, “Koolhydraten zijn slecht voor me”

Hoofdhonger wordt beïnvloed door wat we lezen, zoals kookboeken, diëten, het internet, én wat we horen.

Vaak is hoofdhonger gebaseerd op tegenstellingen: goed voedsel versus slecht voedsel; dat zou je moeten eten versus dat zou je niet moeten  eten. De ene dag zet ons verstand ons op een streng dieet, de volgende dag haalt het ons over om een toetje te nemen.

#2 Honger van de ogen – Ooghonger

Je hebt net uitgebreid gegeten in een restaurant. Je hebt net je riem losgemaakt en zit uit te buiken en vervolgens komt een serveerster met de dessertkar aanzetten, vol met voor het oog strelende desserts. Hoewel je maag vol zit, wint de ooghonger.

Je ogen zeggen: “daar heb ik nog wel zin!”, terwijl je maag overzadigd is.

Adverteerders maken maar wat graag gebruik van dit fenomeen. Ze plaatsen prachtig ogende advertenties in tijdschriften, op reclameborden, op tv en in de bioscoop. Je ogen zien en sturen signalen naar je hoofd en zeggen: “dat ziet er lekker uit, dat wil ik opeten!”

Je ogen kunnen je hoofd ervan overtuigen de signalen van je maag te overstemmen, zelfs als deze helemaal geen honger heeft.

Niet voor niets bestaat dan ook het spreekwoord: ‘Zien eten doet eten’

#3 Honger van de oren – Oorhonger

Geluid kan eveneens aanzetten tot eten. Denk bijvoorbeeld maar eens aan iemand die naast je in de bioscoop zit en een zak chips openmaakt. Door het geluid ervan kun je al trek krijgen.

Of je zit bijvoorbeeld met heel je aandacht achter de computer en in de ruimte naast jou hoor je ineens zeggen:“Mmmm, wat is dit lekker zeg, die taart die je gebakken hebt.”

Of wanneer iemand jou smakelijk vertelt over een recept kun je ook zin in eten krijgen.

#4 Honger van de neus – Neushonger

Geuren hebben een primitief en krachtig effect op ons. Dat komt misschien doordat geur zo belangrijk was voor onze voorouders. Een goed gevoel voor geur bood hen bescherming, omdat het aangaf welk voedsel wel of niet gegeten kon worden.

Winkeliers zijn zich zeer bewust van honger van de neus en ze proberen ons ermee te verleiden. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de bakker of kippenboer.

#5 Honger van de mond – Mondhonger

Honger van de mond is het verlangen naar een plezierige sensatie.

Om de honger naar sensatie van je mond te bevredigen, is het niet voldoende om alleen maar voedsel in je mond te stoppen, het te kauwen en door te slikken.

Als we ons tijdens het eten voldaan willen voelen, dan moeten we ons bewust zijn van wat er in de mond gebeurt. Tijdens je maaltijd tv-kijken, lezen of je mail checken kan ervoor zorgen dat je nog steeds ontevreden bent na zelfs een tweede keer opscheppen. Dus schep je nog een derde keer op.

Kauwen is een belangrijk onderdeel bij bevrediging van mondhonger. Helaas schuiven we vaak het ene hapje na het andere naar binnen, terwijl we de eerste hap nog niet eens hebben doorgeslikt. Je kijkt naar je bord en bent verbaasd dat het al leeg is. Het is gebeurd zonder dat je er erg in had!

#6 Honger van het hart – Harthonger

Veel mensen zijn zich ervan bewust dat ze eten in een poging om een gat in hun hart op te vullen. Ze eten als ze eenzaam zijn, als er een einde komt aan een relatie. Op die manier proberen ze voor zichzelf te zorgen, maar het zal nooit de leegte opvullen, de pijn in het hart verminderen.

#7 Honger van de maag – Maaghonger

En dan zijn we aangekomen bij het laatste en zevende type honger…maaghonger.

Vaak ben je je er niet van bewust of je maag vol, halfvol of leeg is. Het is dan een openbaring wanneer je ontdekt, dat je naar je maag kan leren ‘luisteren’. Als je dat kan, ontdek je vaak dat je op het punt staat voedsel in een maag te stoppen die eigenlijk geen honger heeft.

Als we in staat zouden zijn om slechts op maaghonger te reageren, zoals wilde dieren, dan zouden we onszelf op dezelfde manier voeden. Als je honger hebt, ga je eten. Als je geen honger hebt, eet je niet. Het leven zou zooo simpel zijn.

Maar de schoonheid van ons mens zijn, is dat we uit meer impulsen bestaan dan nodig om te overleven. We vinden voedsel lekker. We beleven het met onze zintuigen, onze ogen, onze gevoelige neus, onze mond waar het water in loopt, ons verlangende hart.

Als onze zintuigen worden geactiveerd, reageren we vaak automatisch, we doen voedsel in ons mond. Om onszelf niet voor de gek te houden en om wat ruimte te creëren voor de mogelijkheid van verandering, moeten we goed kijken naar wat er binnen in ons gebeurt.

Hoofdhonger, mondhonger en harthonger zijn vaak er de oorzaak van dat we teveel eten, maar dat gebeurt alleen als we ons daar niet bewust van zijn en niet weten hoe we ze kunnen bevredigen.

Maar hoe herken je nou het type honger?

Wanneer je op het punt staat om iets te eten, stel jezelf dan de volgende twee vragen:

  • “Wil ik mijn lijf voeden of vullen?”
  • “Wat voor soort honger heb ik?”

Zo leer je te onderscheiden wat je lichaam je vertelt dat het echt voelt.

Drink in ieder geval, als je honger lijkt te hebben, eerst een groot glas water of thee. Dorst kan namelijk worden verward met honger. Stel bij elke maaltijd de 2 vragen, totdat het een tweede natuur is geworden!

En…heb je een bepaald type honger bij jezelf herkent? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!