arrow_drop_up arrow_drop_down
Zeggen je eetbuien iets over je gevoelens?
22 augustus 2017 

Zeggen je eetbuien iets over je gevoelens?

Eetbuien, wie kent ze niet?

Meestal voelen we ons schuldig nadat we ze hebben gehad. Vervolgens geven we het voedsel de schuld en we focussen ons daar dan ook om er vanaf te komen.

Maar heb je er weleens over nagedacht dat je eetbuien je iets kunnen vertellen over hoe je je voelt en wat je nodig hebt? En als je dát weet, kun je kijken waar het je nou écht om gaat en daar actie op ondernemen.

Dat is een stuk effectiever dan naar eten grijpen 🙂

Eetbuien door stress, frustratie en boosheid

Als je zin hebt in iets knapperigs of iets om op te kauwen – dit is ook wel ‘mondhonger‘ – kan het zijn dat je je boos, gestrest of gefrustreerd voelt of begrepen wilt worden.

Voorbeelden van voedingsmiddelen die op deze gevoelens en behoeften kunnen duiden zijn kleverige of stroperige koekjes of snoeprepen, M&M’s, biefstuk, vleeswaren, studentenhaver, gefrituurd voedsel, chips, noten, popcorn, crackers, patat, hotdogs, pizza en chocolade.

Je kunt jezelf dan de vraag stellen wat je eigenlijk tussen je tanden wilt verpletteren. Is dat wel voedsel of gaat het eigenlijk heel ergens anders om?

Eetbuien door eenzaamheid, depressie of verveling

Als je verlangt naar ijs, pasta, kaas, eieren of aardappelpuree kan het zijn dat je je eenzaam, depressief of verveeld voelt. Hetzelfde geldt als je verlangt naar koekjes, cake, alcohol, snoep en andere voedingsmiddelen die prettige herinneringen bij je oproepen. Dit is ‘harthonger‘.

Vraag jezelf in dit geval af wat je eigenlijk mist. Verlang je naar contact, acceptatie of avontuur?

Sta eens stil bij wat je werkelijk wilt en onderzoek of eten wel helpt om deze behoefte te bevredigen. Wat zou je kunnen doen om je voldaan te voelen zonder gebruik te maken van voedsel?

Gezond(er) eten tijdens eetbuien

Slaat je eetbui weer eens toe en lukt het niet om erachter te komen wat je precies wilt, kies dan voor gezonde(re) alternatieven. Bijvoorbeeld Griekse yoghurt in plaats van ijs, of ovenchips als vervanger van gefrituurde chips. Zo belast je je lijf minder met suiker, transvetten, snelle koolhydraten en andere minder gezonde stoffen.

Fruit kan helpen om je zoete trek te stillen en levert je meteen vitamines en vezels. Heb je trek in noten? Kies dan voor ongebrande en ongezouten varianten. Dan krijg je enkel gezonde vetten en eiwitten binnen. Popcorn hoeft ook helemaal niet ongezond te zijn, als je maar kiest voor de zoute versie. Zo zorg je voor je gezondheid, en draagt bij aan een beter en meer voldaan gevoel.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!