Zelfvertrouwen heeft invloed op het afvalproces
arrow_drop_up arrow_drop_down

Zelfvertrouwen - vierde punt van het pentagram

3 weken geleden heb ik het eerste punt van het pentagram besproken: de mentale factoren.

2 weken geleden was het tweede punt van het pentagram aan de beurt: de emotionele factoren.

Vorige week besprak ik het derde punt van het pentagram: zelfacceptatie.

Alleen maar gezonder en/of minder eten en meer bewegen maakt het niet vanzelfsprekend dat je succesvol blijvend gewicht verliest.

Er zijn namelijk een aantal belangrijke factoren die meespelen en die vaak worden onderschat.

Dat zijn de mentale factoren, de emotionele factoren, zelfacceptatie, maar mogen we zelfvertrouwen zeker niet vergeten. Ook speelt beweging een rol bij het afvallen.

Dit artikel is het vierde punt van het pentagram. Volgende week komt het laatste punt aan de orde, afvallen met sporten?

In dit artikel wil ik je laten zien hoe zelfvertrouwen invloed heeft op het afvalproces.

Zelfvertrouwen in de ruis van alledag

Op internet en televisie, in tijdschriften en zelfs op de radio worden we voortdurend geconfronteerd met wat we moeten doen en hoe we dat dan allemaal zouden moeten doen.

Of je nu probeert gezonder te worden door meer kennis te vergaren op het gebied van gezondheid en welzijn of probeert een betere ouder te zijn voor je kind(eren) door veel boeken te lezen op het gebied van opvoeding, is het niet alleen een overvloed aan informatie, maar vaak ook nog eens tegenstrijdige informatie.

Dus, hoe baan je je weg door al deze ‘ruis’?

Zelfvertrouwen is hierbij de sleutel!

We weten allemaal hoe makkelijk het is om in de val van de nieuwste en beste onderzoek te vallen.

Voorbeeld

Ga maar eens na voor jezelf hoe vaak je hebt gehoord hoe goed rode wijn is voor je hart en bloeddruk om de volgende maand een rapportage te lezen met nieuwe feiten, die als gevolg hebben dat al die gezondheidsvoordelen worden gebagatelliseerd.

En dan hoor je ook nog eens de volgende ochtend tijdens jouw favoriete talkshow dat rode wijn tòch wel rijk is aan potentiële gezondheidsvoordelen, maar dat je het wel met mate moet gebruiken…wie raakt hier nou niet van in de war?

Waarom je zelfvertrouwen nodig hebt bij

#1 Diëten

Nu de zomer snel nadert, is het makkelijk om in de val van snelle oplossingen te vallen.

Ja!…ik weet wel zeker dat jij meer dan eens een (crash)dieet hebt gevolgd, die op dat moment dè manier was om gewicht te verliezen.

Dus gaan we dit jaar iets anders proberen: vertrouw jezelf!

Wanneer je weet dat je makkelijk zwicht voor bijvoorbeeld wit brood, waarom schakel je dan niet over naar volkoren?

Wanneer je weet dat je niet slechts één koekje kunt eten, waarom neem je er dan überhaupt één?

Neem in plaats daarvan gezonde snacks, zodat je jezelf niet verleidt tot een onvermijdelijke val.

#2 Lichaamsbeweging

Lichaamsbeweging en een dieet gaan vaak hand in hand samen.

Nogmaals…jij weet wat voor jou werkt en wat jou motiveert!

Kan jij voldoende motivatie krijgen door een sportschool-abonnement of moet je een personal trainer inhuren om je gemotiveerd te krijgen?

Of misschien gebruik jij “het gebrek aan tijd” als een constant excuus en heb jij dvd’s of YouTube-video’s nodig om jou in beweging te krijgen?

Misschien is juist afwisseling van sportactiviteiten wat jou het best bevalt.

Rages komen en gaan, maar alleen jij weet wat voor jou het beste werkt voor jouw lichaam en jouw levensstijl. Vertrouw daarom dan ook op jouw eigen zelfvertrouwen!

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!