Zelfzorg bij ongewenst eetgedrag
31 mei 2017 

Zelfzorg bij ongewenst eetgedrag

Als je een emotionele eter bent en last hebt ongewenst eetgedrag, is het laatste waaraan je denkt – of doet – is genieten of plezier hebben van je eigen lichaam. Toch?

Ongewenst eetgedrag voelt vaak frustrerend, schaamtevol, schuldig en hopeloos – en die gevoelens ervaar je dan in je lichaam. Dat zorgt ervoor dat je eigen lichaam voelt als een niet fijne plek om te zijn …

Maar wat is het gevolg? Je wilt aan die onaangename gevoelens ontsnappen. Wat betekent dat je blijft eten en eten. Dat is natuurlijk precies wat je niet wilt!

Wat kun je hieraan doen? Het begint met zelfzorg.

Jezelf masseren kan geven wat je nodig hebt om met die onaangename gevoelens te kunnen omgaan, zodat je dáárvoor geen voedsel meer nodig hebt.

Ik heb 4 manieren van zelfmassage beschreven. Begin nu met met zelfzorg! 🙂

Zelfzorg is goed voor jezelf en je lichaam zorgen

Emotioneel eten gaat nooit over het voedsel of eten zelf. Het gaat om de behoeften die je hebt en eten helpt je die behoeften te vervullen. Een van de basisbehoefte die iedereen heeft, is zelfzorg.

Als mens hebben we in de basis allemaal behoefte aan veiligheid, comfort en je geliefd te voelen. Massage kan je helpen om die basisbehoeften te vervullen.

Wil jij ontdekken waar jij écht behoefte aan hebt, dat geen voedsel is?

Dan is het e-book ‘Hoe ontdek je waar je écht behoefte aan hebt, dat geen voedsel is?’ wat je nodig hebt!

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

ontdek waar je behoefte aan hebt

Om deze behoeften te (ver)vullen, gebruik je nu (vaak) voedsel. Maar geef jezelf een betere manier om deze behoefte van zelfzorg te vervullen door jezelf het cadeau te geven van een zelfmassage. Het is een geweldige manier om actief voor jezelf te zorgen.

Lichaamsbeeld

Wanneer was de laatste keer dat je gelukkig was in en met je eigen lichaam?

Als je worstelt met ongewenst eetgedrag, is het antwoord waarschijnlijk: “Uhm … kan ik me niet herinneren”. Oeps!!

Een groot deel van de helende reis om van ongewenst eetgedrag af te komen, is het leren om jezelf weer met je lichaam te verbinden en ervan te houden.

Zelfmassage is een geweldige manier om je liefde voor je eigen lichaam weer te versterken. Het heeft een krachtig en ongelooflijk positief effect op hoe je eet.

Vaak, als we last hebben van emotie eten, worden we als het ware losgekoppeld van ons lichaam – met name van onze buik – en ervaren we een ‘hoofd vol met emoties’.

Zelfmassage geeft je de mogelijkheid en kracht terug te komen in je lichaam en weer te connecteren met je prettige/fijne gevoelens. Die aangename gevoelens waren er al die tijd al, alleen moet je je daarvan weer bewust worden.

Probeer de volgende heerlijke buikmassage om een negatief lichaamsbeeld te kalmeren en je in contact te brengen met je buik. Letterlijk!

#1 Buikmassage

Net als het masseren van een ander deel van je lichaam, zal een buikmassage de bloed-, maagsappen- en voedselcirculatie verbeteren. Wanneer je circulatie effectief is, zullen je organen veel beter kunnen functioneren. Massage kan ook spieren en andere weefsels laten ontspannen.

Niemand is verrast dat je schouders prettiger aanvoelen en beter bruikbaar zijn na een massage, dus waarom niet je buik?

Hier zijn de stappen om jezelf een buikmassage te geven:

  • Ga op een comfortabele manier liggen met je knieën gebogen, ondersteund door kussens.
  • Laat je handen rusten op je onderbuik en let op hoe je buik beweegt als je ademt.
  • Met elke uitademing stuur je een grote lach van dankbaarheid naar je buik. Doe dit vijf keer.
  • Met de ene hand bovenop de andere wrijf je met de klok mee over je buik. Van je rechterheup tot aan je ribben, naar links, en dan naar beneden naar je linkerheup. Doe het langzaam en ontspannen en met een druk die goed voor je voelt. Herhaal dit 10 keer.
  • Beëindig je massage door je handen op je buik te laten rusten en het een grote glimlach van dankbaarheid te sturen.

Verlicht je stress met zelfzorg

Je weet dat stress ongewenst eetgedrag triggert. En je weet dat massage stress vermindert. Dus neem het heft letterlijk in je eigen handen!

Er zijn veel soorten zelfmassage. Eigenlijk is het zo eenvoudig als het kiezen van een lichaamsgebied en je handen erover te bewegen op een manier dat voor jou goed voelt. Geweldige plaatsen om te beginnen zijn:

#2 Hoofd en nek

Gebruik al je vingers om kleine kringen over je voorhoofd te tekenen. Gebruik je duimen om de achterkant van je nek zachtjes in te drukken.

Twee goede gebieden om je op te concentreren zijn:

  1. Je voorhoofd: de ruimte van ongeveer 2 tot 4 cm. boven je ogen.
  2. Je achterhoofd: de benige plek op de achterkant van je hoofd.

#3 Buik

Leg je rechterhand plat op je rechterheupbot. Druk zachtjes en verplaats je hand recht omhoog tot net onder je ribben. Draai je hand en wrijf van rechts naar links. Draai opnieuw en wrijf naar je linkerheup.

Doe hetzelfde met je linkerhand. Je volgt dezelfde weg, maar nu van je linkerheup naar je rechterheup.

Herhaal dit in een continue cyclus. De richting is belangrijk: je wrijft in dezelfde richting zoals je darmen stromen.

#4 Voeten

Een voetmassage kan heel goed werken. Vooral als je echt ‘in je hoofd zit’, kan een korte voetmassage je helpen.

Doe je schoenen uit en strek je tenen. Doe je rechtervoet omhoog, op enig manier dat ervoor zorgt dat jij er comfortabel bij kunt komen. Wrijf met je hand van je wreef en hak naar je tenen, dus zowel boven als onder, met een druk die goed voor je voelt. Vergeet niet je tenen en enkel. Als je klaar bent herhaal je het met je linkervoet.

Wat je ook doet en waarmee je ook maar begint, zelf-massage is een geweldige manier om goed voor jezelf te zorgen. En het is een krachtige aanvulling op je helende reis.

Laat me in het commentaarveld hieronder weten welke zelfmassage jij gaat toepassen.Of misschien heb jij nog een goede, die niet zou mogen ontbreken.

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down