Page content

article content

Zo vaak moet je je wegen op de weegschaal als je wilt afvallen

Persoonlijk voelde ik mij 22 jaar lang (van levensjaar 12 tot 34) getiranniseerd door de weegschaal. Ik voelde - net als veel vrouwen - mijn eigenwaarde en zelfvertrouwen kelderen als mijn gewicht zelfs maar een kilo was toegenomen.

Als jonge vrouw had ik bijna een eetstoornis - zowel anorexia als boulimia - en stond ik dagelijks op de weegschaal. Als volwassene weeg ik me ongeveer een keer per jaar.

Veel vrouwen worstelen met gewicht, zelfs als ze goed eten en bewegen. Waarom?

Omdat gewicht, dus de weegschaal, ertoe doet

Na het in ontvangst nemen van mijn diploma van gewichtsconsulente, worstelde ik met de volgende vraag.

Hoe belangrijk is het gewicht van mijn cliënten en wat zou ik ze adviseren hoe vaak ze op hun weegschaal moeten gaan staan? 

Door mijn eigen ervaringen met emotie eten en eetbuien vind ik de frustratie (persoonlijk leed) dat samengaat met toename in gewicht ook enorm belangrijk. Voor mijn gevoel moest ik beide in eerst in context plaatsen voordat ik deze vraag kon beantwoorden.

Context: weegschaal versus persoonlijk leed

Volgens volksgezondheidenzorg.info heeft bijna de helft van de vrouwen in Nederland overgewicht.

De meest voorkomende ziekten in de westerse wereld zijn hartaandoeningen, kanker, beroerte, diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, en worden gedeeltelijk veroorzaakt door obesitas. Dus, gewicht doet ertoe. Als ik mijn cliënten kan helpen bij obesitas gerelateerde gezondheidsproblematiek door gewicht te verliezen, wil ik dat kunnen.

Maar lees ik ook op nemokennislink.nl dat eetbuien en depressie samenhangen.  En ik weet, heb het jarenlang ervaren, dat dit heel waar is!
Kortom, cliënten met persoonlijk leed wil ik ook zeker kunnen helpen. Daarom heb ik ook de opleiding tot mental coach gedaan 🙂

Graag kom ik nu op de volgende vraag...

Hoe stel je de grenzen vast, waarmee je de weegschaal op een gezonde, behulpzame manier gebruikt?

Wat betekent dit nu allemaal voor de vraag hoe vaak ieder van ons zichzelf zou moeten wegen?

"Niemand verliest gewicht en komt niet weer aan omdat ze zichzelf haat" 

Onderzoeken tonen aan dat het regelmatig wegen van jezelf - ergens tussen dagelijks en eenmaal per week - bijdraagt tot gewichtsverlies en niet weer aankomen.

Dus, hoe vaak moet je jezelf wegen?

Ik denk dat een keer per jaar voor iedereen een goed idee is. En als je actief gewicht probeert te verliezen, is het wel logisch om jezelf wekelijks te wegen.

Maar als het stappen op de weegschaal donkere gevoelens van zelfhaat of falen naar boven brengt, is het echt prima om andere middelen te gebruiken!

Het meten van je middelomtrek is bijvoorbeeld een goede manier om vetverlies te volgen (belangrijker dan gewichtsverlies!) en is misschien minder emotioneel beladen.  Kijk hier voor de tabel met advies voor de maten voor je middelomtrek.

Of let gewoon op hoe je kleding past.

Je waarde als mens is àltijd belangrijker dan het getal op de weegschaal!

Vergeet nooit dat je waarde als mens niets te maken heeft met de cijfers op de weegschaal.

Ik zei hierboven al dat niemand gewicht verliest en niet weer aankomt omdat ze zichzelf haat. Gewichtsverlies als gevolg van zelfhaat leidt op termijn weer tot gewichtstoename. Dat kan ik je wel garanderen. Is het niet op de korte, dan is het wel op de lange termijn.

In mijn eigen periode van het mezelf en mijn lichaam haten, verloor ik heus wel de nodige kilo's door een of ander dieet, maar kwam altijd weer in gewicht weer aan. Jij hebt dat vast weleens zelf ervaren.

Uiteindelijk kiezen we voor ander (eet)gedrag voor een betere gezondheid, omdat we van onszelf houden, omdat we weten dat we het verdienen om gezond te zijn. Als je jezelf kunt wegen met zelfzorg en zelfliefde in gedachten, ga er dan voor!

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Comment Section

0 reacties op “Zo vaak moet je je wegen op de weegschaal als je wilt afvallen

Plaats een reactie


*