3 eenvoudige "Gezond Eten Regels" voor de rest van je leven
24 november 2015 

3 eenvoudige 'Gezond Eten Regels' om voor de rest van je leven goed te eten

Laat me jou vragen: Weet jij nog wat gezond eten is?

We weten allemaal dat ‘diëten‘ geen gezonde levensstijl is, maar velen van ons beperken toch hun voedselinname en/of soort voeding of zijn op dieet voor het grootste deel van hun leven, omdat we de focus leggen op ons lichaamsgewicht in plaats van op onze gezondheid.

We zijn in de war over hoe goed en gezond te eten en goed voor onszelf te zorgen. En toch is dat een van onze meest elementaire levensbehoefte.

We komen in de problemen bij …

We begrijpen voeding niet (meer) en hoe het ons beïnvloedt

Als we niet meer begrijpen hoe voedsel ons laat voelen, negeren we de natuurlijke wijsheid van ons lichaam en raken we in de war over hoe en wat te eten.

Onze natuur is om te handelen op basis van hoe we ons lichamelijk voelen, maar eerst moeten we die onderlinge verbondenheid van lichaam en geest aanboren.

We tellen calorieën in plaats van voedingsstoffen

Veel mensen hebben een angst voor voedsel ontwikkeld, omdat we denken dat we zullen aankomen in gewicht als we ons ‘laten gaan’  of we zullen gewicht verliezen als we het ‘onder controle kunnen houden’.

Gezond eten betekent ons voedsel eren als de brandstof die onze fysieke behoeften voldoet. Onze fysieke, mentale en emotionele behoeften worden allemaal gevoed door voedsel.

Dus wat kun jij doen om van de ‘dieetgeest’ over te stappen naar de ‘voedingsgeest’?

Houd het simpel

#1 Plan een ritme van drie maaltijden per dag

Tussendoortjes zijn niet nodig, tenzij er meer dan 4-5 uur zit tot je volgende maaltijd.

Niets eten tussen de maaltijden kan eigenlijk zelfs goed voor je zijn, maar te weinig eten bij een maaltijd zal vast je snack-gewoonten in stand houden, die je waarschijnlijk ten prooi laat vallen aan de koekjestrommel rond 16:00 uur.

#2 Eet gezond eten

Het lijkt zo simpel, maar het is niet zo makkelijk om echt gezond eten te eten in onze moderne wereld.

Het kost enige moeite in het begin, maar als je eenmaal bent gewend aan het winkelen en het kiezen van voedsel met echte, onbewerkte ingrediënten, vind je gezond eten veel makkelijker.

Vergeet niet dat de manier waarop je eet geen naam of etiket nodig heeft, dus probeer je niet te houden aan een filosofie van het een of ander. Waar het om gaat is dat het werkt voor jou en jouw lichaam. En je lichaam wil echt voedsel, dus begin daar!

#3 Oefen in het vragen aan je fysieke lichaam (dus niet je hoofd), wat het nodig heeft

Het lichaam wil met glucose (ongeraffineerde koolhydraten), vet en eiwit worden gevoed. Je gedachten, levenservaringen, herinneringen en voedselassociaties zijn degene die signalen vertalen in behoefte aan koekjes, snoep en gefrituurd voedsel.

Wees je ervan bewust dat je tijdens het veranderingsproces van je gewoonten je eerste impuls waarschijnlijk meer gewoonte is dan noodzaak. Neem daarom eerst een ​​kleine pauze en overleg met je innerlijke zelf voordat je handelt.

Je kunt jezelf de volgende vragen stellen, zoals bijvoorbeeld:

  • Ben ik moe? (waarschijnlijk moet je ongeraffineerde koolhydraten in plaats van suiker)
  • Ben ik uitgeput? (waarschijnlijk moet je goede kwaliteit vet eten in plaats van patat)
  • Ben ik gefrustreerd? (Je hebt waarschijnlijk wat water, een wandeling of een kopje thee in plaats van frisdrank of een koekje)

Veel van onze reactieve eetgewoonten kunnen we emotie eten noemen. Vaak kunnen we onze dagelijkse keuzes verbeteren met een kleine dosis van bewuste aandacht en een bereidheid om een pauze in te lassen.

Dit geeft ons de tijd om te zoeken naar een andere keuze om te voldoen aan onze behoefte om emotioneel te worden gevoed en gekalmeerd. De truc is om eerst het gevoel te hebben echt fysiek gevoed te zijn door het eten van maaltijden gemaakt met gezond eten.

Ons keuzes in voeding heeft dagelijks invloed op ons en kan ons helpen te veranderen van ons ongemotiveerd tot gemotiveerd te voelen, van zelfhaat tot van onszelf te houden en van bedrukt tot vrolijk te zijn. Laten we onze voedselkeuzes werken voor ons, zodat we kunnen gedijen!

Gezond eten is geen dieet, het is een voedende gezonde levensstijl!

Wat is jouw eerste stap op weg naar gezond eten? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)

Door

Marion Vosters

op 25 November 2015

Sinds een aantal jaren ben ik bewust met voeding (niet vullen maar voeden) bezig. En ja, het duurde lang voordat ik een manier gevonden had die bij mij past. Ik probeer uit alle 'filosofiën' datgene te halen wat voor mij haalbaar is. Ik voel me erg goed, energiek en blijmoedig. Dat gevoel gun je iedereen. Ik ben er van overtuigd dat goede, pure voeding veel ziektebeelden kan voorkomen cq afzwakken. Ondanks dat ik gezond at, bleef mijn gewicht hetzelfde. Niet dat ik overwicht heb, maar een aantal kilootjes wilde ik toch wel kwijt. Sinds ik losgelaten heb dat ontbijten moet (dat wordt erbij iedereen ingepompt) begin ik gewicht te verliezen. Ik laat minimaal 12 uur tussen het laatste wat ik 's avonds gegeten heb en de volgende maaltijd. Regelmatig laat ik er zelfs 15 á 16 uur tussen. Een verademing, dat moeten is weg en mijn darmen krijgen de kans om alle taken rustig af te werken. En nee, geen honger, geen gevoel dat ik 'omval'. Wel drink ik 's morgens een glas probiotica (van Beyuna) en een glas lauwwarm water met sap van halve citroen en 5 spirulinatabletjes. Ik eet weinig brood en nog minder zuivel. Verder vaak ongebrande noten, amandelen, kokosolie, groene groenten, kruiden: kurkuma, zwarte peper, rozemarijn, tijm enz. Ik geniet regelmatig van een glaasje rode wijn, stukje (pure) chocola, op een verjaardag pak ik gewoon een stukje gebak en als ik uit eten ga pak ik meestal iets van vis en geen maaltijdsalade, dat eet ik al zo vaak. Voorheen kwam ik dan gelijk een kilo of meer aan , nu heeft het weinig invloed als ik daarna de 'gezonde draad' maar weer op pak. Ik ben geen fanatieke sporter, maar geniet regelmatig van een wandeling of huppel vrolijk door het huis. Met emotie-eten heb ik weinig. Ik laat me echt wel eens gaan omdat ik het zo lekker vind, niet om frustraties of wat dan ook. Groetjes, Marion

Door

Klaziena

op 25 November 2015

Hoi beste Marion, Bedankt voor je uitgebreide reactie, dat waardeer ik :) Wat ben jij goed bezig! Jij hebt al vele goede stappen gezet:

  1. Met meer aandacht eten
  2. Niet vullen, maar voeden
  3. Ontdekt wat bij jou past
en of dat nu wel of niet ontbijten is, helemaal prima!, zolang je maar blijft luisteren naar de signalen van je lichaam Bovenal dat je geniet op de momenten waarop jij dat wilt, zonder schuldgevoel. Men kan jou als voorbeeld nemen :) (Y) Met een warme groet, Klaziena Waerts

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)