arrow_drop_up arrow_drop_down

We weten nog amper wat ‘gezond eten’…of misschien beter gezegd ‘normaal eten’ is. We worden overladen met spectaculaire diëten, superfoods en exotische wondermiddelen. Het lijkt alsof gezond eten vandaag de dag alleen nog is weggelegd voor hardcore foodies.

Maar is dat eigenlijk wel zo?

Heeft ‘normaal eten’ dan opeens al zijn waarde verloren? Kan je vandaag enkel nog gezond zijn als je je  (hele) leven eraan toewijdt?

Gezond eten…kwestie van luisteren?

Je lichaam weet namelijk veel beter wat goed voor jou is dan duizend blogs en magazines tezamen. Je hoeft er alleen maar naar te luisteren.

In veel gevallen is het dan ook meer dan genoeg om weer een ‘normale eter’ te worden, maar wat is dat ook alweer?

Om te beginnen moet je even alle externe stemmen negeren, behalve die van je eigen lichaam.

Hier volgen een aantal tips die je kunnen helpen een normaal eetpatroon op te bouwen, om vervolgens met veel minder of zelfs zonder moeite gewicht te kunnen verliezen.

Gezond eten tip #1: Eet 2 dagen lang alleen op de momenten wanneer je honger hebt

Dit is een tip (of uitdaging?) die vanzelfsprekend lijkt, maar slechts weinig mensen nemen de proef ook echt op de som.

Dus…eet 2 dagen lang alleen wanneer
je lichaam aangeeft dat je iets moet eten!

Vergeet even je dagelijks eetpatroon, probeer zo weinig mogelijk naar de klok te kijken en denk niet aan de vaste maaltijden die jouw dag normaal heeft.

Eet gewoon wanneer je honger hebt. Stop met eten wanneer je een verzadigd gevoel ervaart. Met andere woorden…wanneer je lichaam zegt: “ik heb genoeg gehad.”

Zo leer je opnieuw naar je lichaam te luisteren en ontdek je wat je hoogst waarschijnlijk altijd al wist. Namelijk dat je veel van die (ongezonde) tussendoortjes helemaal niet nodig hebt.

Let op: Verwar honger niet met zin in iets zoets: met honger bedoel ik dat lichamelijk gevoel van leegte in je maag.

Gezond eten tip #2: Eet iets dat je niet mag eten

Velen van ons zijn (altijd) op dieet zonder dat we het echt beseffen!

Wanneer je je gezondheid belangrijk vindt en wie vindt dat nou niet(?), is de kans zeer groot dat je van jezelf bepaalde (soort) voeding niet mag eten.

Echter kan dat hinderlijk zijn in je zoektocht naar een normaal eetpatroon. Misschien is dat ene product dat je (van jezelf) niet mag eten namelijk wel net waar je lichaam behoefte aan heeft.

Vaak gaat het om snoep, chocolade of ander zoetigheid. Kortom: producten waarvan wordt gezegd dat ze slecht voor je zijn.

Het is onmogelijk om normaal te eten wanneer er zich een constante strijd afspeelt tussen de dingen die je (van jezelf) niet mag eten en de dingen waarvan je lichaam zegt dat je ze juist wel zou moeten eten.

Ga dus goed na wat jou lichaam nodig
heeft om goed te functioneren!

Gezond eten tip #3: Bestudeer je eigen lichaam

Dit is wellicht de allerbelangrijkste tip!

Je eigen lichaam hoort de primaire bron van informatie te zijn, wanneer het op je eigen gezondheid aankomt en dat vergeten we weleens of zelfs vaak.

Hoe kom je dan aan die informatie?

  • Bestudeer welke soorten voedsel jou energie en verzadiging geven en welke producten je een oncomfortabel of leeg gevoel geven
  • Leer welk voedsel jou gelukkig maakt en experimenteer met nieuwe producten, zodat je jouw eigen lichaam beter leert kennen.

Dit is informatie die je alleen van jezelf kan leren, want géén enkel dieet zal je dát namelijk vertellen!

Heb jij nog een gouden tip omtrent gezond eten, die hier eigenlijk niet mag ontbreken? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!