arrow_drop_up arrow_drop_down
8 augustus 2017 

5 tips voor meer discipline

Jezelf meer discipline geven is toch eenvoudiger dan je misschien nu wel denkt. Als je je richt op de kleine stappen, dan kan ook jij meer discipline krijgen.

Ik beschouwde mezelf altijd als iemand met niet erg veel discipline. Maar een paar vriendinnen wezen me erop dat ik wèl gedisciplineerd ben. Eerst vond ik dat gek, maar daarna leerde ik veel over mezelf. Want dat is het nu juist – ik vind mezelf namelijk nogal lui. En eerlijk gezegd…ben ik dat ook 🙂

Maar tussen mijn momenten van luiheid door doe ik de dingen die ik moet doen om mijn doelen te bereiken.

Zelf vind ik dat het natuurlijk altijd beter kan. Maar het is wel waar: ik doe vaak dingen die moeten gebeuren, terwijl ik liever televisie zou kijken of een dutje zou doen.

En dàt is discipline. Dingen doen omdat ze moeten gebeuren, ook als je er geen zin in hebt. Ook als je liever op de bank hangt met Netflix en een wijntje.

Welke van de volgende stappen ga jij nemen om meer discipline te krijgen?

Discipline brengt je vrijheid en controle over jezelf

‘Jezelf meer discipline geven’ klinkt alsof je jezelf heel erg moet beperken. Alsof je leven verandert in een of ander strafkamp waarin je nooit meer iets leuks zou mogen doen.

Maar ik ervaar het juist andersom. Mijn discipline brengt me juist vrijheid.

Waarom? Omdat ik op mezelf kan vertrouwen dat ik doe wat ik moet doen. En doordat ik die dingen doe, kan ik het leven bouwen dat ik wil ervaren. Daardoor kan ik ècht ontspannen zijn op de momenten dat ik mezelf ‘vrij geef’. Ik heb dan geen schuldgevoel dat ik nog dit en dat zou moeten doen.

Discipline geeft de controle over jezelf. En dat brengt vrijheid. Je kunt je leven namelijk sturen in een richting die je kiest, in plaats van dat je alles doet op basis van waar je die dag wel of geen zin in hebt.

Wil je jezelf discipline bijbrengen? Dan ben je hier op het juiste adres. Laten we eens kijken welke stappen je kunt zetten.

1. Begin klein

Kleine stapjes zetten, dus klein beginnen is mijn advies. Discipline kun je gelijken met een spier: je traint het door te oefenen. Hoe vaker je traint, des te sterker het wordt en des te grotere taken je kunt oppakken.

Als je meer discipline wilt krijgen, kun je daarom het best klein beginnen.

  • Begin niet aan een uitgebreid sportschema. Begin met een kleine training en bouw het vanaf daar langzaam op.
  • Wil je vroeger opstaan? Neem dan de tijd om langzaam te wennen aan je nieuwe slaaproutine. Zet de wekker elke dag vijf minuten eerder.
  • Wil je gezond(er) eten? Richt je dan steeds op één eetmoment per keer. Verbeter bijvoorbeeld eerst je ontbijt of een tussendoortje. En zodra je daar helemaal aan gewend bent ga je door naar het volgende eetmoment.
  • Wil je productiever werken? Plan je werk beter en werk in kleine blokken van ongeveer een halfuur, waarna je jezelf even pauze geeft.

Kun je helemaal geen ‘zin’ maken om aan de slag te gaan en voel je veel weerstand? Doe dan iets heel kleins. Misschien moet je het hele huis schoonmaken, maar kun je jezelf er ècht niet toe zetten. Maak dan bijvoorbeeld alleen het toilet schoon. Iets doen is altijd beter dan niets doen als het aankomt op jezelf meer discipline geven.

Begin klein en bouw je discipline rustig op. Als je nooit krachttraining hebt gedaan begin je ook niet met het gooien van boomstammen. Logisch toch?!

2. Luister juist naar het stemmetje in je hoofd

Weerstand is een interessant fenomeen. Het is dat stemmetje in je hoofd dat je tegenhoudt om überhaupt te beginnen. Het begint te zeuren zodra het lastig of moeilijk wordt.

Maar je zou juist die weerstand – dat stemmetje –  serieus moeten nemen en ernaar luisteren. Hoe beter je begrijpt waar het vandaan komt, des te makkelijker je door de weerstand heen kunt.

  • Besef dat het stemmetje in je hoofd het liefst lui wilt zijn. Dus steeds als je iets moeilijks wilt doen zul je die weerstand voelen, oftewel dat stemmetje horen.
  • Je voelt weinig weerstand als je lekker in de flow zit. Dus het is fijn als het je lukt vaker in die flow te komen. Gebruik meer focus en vooral minder afleiding om dit voor elkaar te krijgen.
  • Onderhandel met het stemmetje in je hoofd. ”Oké, we gaan geen uur sporten. Laten we beginnen met een kwartier, en dan zien we wel of we doorgaan.” De kans is groot dat de weerstand wegvalt en je zin hebt om door te gaan als je eenmaal bezig bent.
  • Onderzoek waar je nou eigenlijk bang voor bent. Vaak voelen we weerstand omdat we worstelen met perfectionisme en faalangst. We zijn bang dat we het niet perfect zullen zijn, of zullen falen. Daardoor beginnen we liever helemaal niet. Maar door nooit te beginnen, zal er nooit iets veranderen of zul je je doel bereiken.

Discipline is leren door de weerstand heen te werken. En je omzeilt de weerstand grotendeels door kleine stappen te zetten.

3. Anticipeer op potentiële valkuilen

Laat je faalangst los. Je gaat falen. Je zult terugvallen in je oude patronen, gegarandeerd. Maar dat is nog geen reden om bang voor te zijn. Je kunt daar namelijk op anticiperen.

Als je al weet dat je gáát falen, hoef je alleen nog maar uit te zoeken hoe je waarschijnlijk zult falen. En als je dat weet, kun je deze valkuil op voorhand al wegnemen.

Stel: je wilt elke dag hardlopen – een gewoonte waar je veel discipline voor nodig hebt. Maar je weet nu al dat je het moeilijk zult vinden om dit vol te houden op dagen dat je korter hebt geslapen, omdat je dan meer weerstand zult voelen.

Wat kun je doen?

  • Investeer in een hardloop outfit waarin je comfortabel kunt hardlopen in de regen.
  • Spreek een alternatieve training af met jezelf, die je alleen gaat doen als het regent (zoals flink dansen op muziek in de woonkamer).
  • Bedenk een oplossing voor momenten waarop je laat naar bed bent gegaan. Misschien kun je later op de dag hardlopen. Of misschien volstaat een korte maar intense krachttraining, zodat het je ’s ochtends minder tijd kost.

Op des te meer valkuilen je anticipeert, des te beter je er omheen kunt lopen. Je zal heus af en toe nog wel struikelen, maar niet meer dan nodig.

4. Ontwikkel regels

‘Regels’…dat klinkt niet echt fijn, maar ze kunnen je enorm veel helpen. Waarom? Omdat een regel heerlijk tweeledig is: je houdt je eraan, of je houdt je er niet aan. Je hoeft niet na te denken over wat je moet doen. Het is al vastgesteld en je hoeft je er alleen nog aan te houden.

Je houdt geen discussie met jezelf: je stopt of je rijdt door bij een rood verkeerslicht. Je stopt, want dat is de (verkeers)regel.

Zo heb ik een regel dat ik elke week een artikel publiceer op CravingWatchers. Daar bestaat voor mij geen discussie over, dat moet gewoon gebeuren, dus dat doe ik iedere week.

Regels zijn duidelijk. En ze kunnen je helpen de weerstand weg te nemen, omdat er niet meer met jezelf te discussiëren valt.

Een aantal suggesties voor regels:

  • Maak elke week een weekplanning voordat de week begint.
  • Sta elke dag op voor … uur.
  • Ruim de huiskamer op voordat je gaat slapen.
  • Drink doordeweeks geen alcohol.

Je kunt allerlei regels bedenken om je leven makkelijker te maken. Maar houd het simpel, maak er geen wetboek van. Kies een paar strategische regels en vergeet vooral het niet te streng te maken voor jezelf.

En wat doe je als je de regel breekt? Simpel: dan houd je je vanaf dat moment opnieuw aan de regel. Dus straf jezelf niet of voel je niet schuldig!

Als je een keer door rood rijdt dan geeft dit je geen vrijbrief om vervolgens door àlle rode verkeerslichten te rijden. Nee. Je zegt ‘oeps!’, en je stopt netjes bij het volgende verkeerslicht. Een beetje flauw voorbeeld, maar zo werkt het wel voor alle regels, zelf die van dieet – of gezond eten-regels.

Je slaapt een keer tot 10:00, je zegt ‘oeps’ en morgen sta je op voor … want dat is de regel. En als blijkt dat het niet voor je werkt, dan herzie je de regel. Simpel 🙂

5. Richt je op de uitvoering, niet op het resultaat

Jezelf meer discipline geven is eenvoudiger als je je niet blind staart op het eindresultaat. Stel je doel, bepaal wat je moet doen om dit doel te bereiken, en maak het uitvoeren van deze taken je doel.

Bijvoorbeeld: je werkt nu in de ICT , maar je wilt gaan werken in het onderwijs. Hiervoor doe je een thuisstudie dat een paar jaar zal duren. Als je je helemaal focust op je uiteindelijke doel (voor de klas staan) dan raak je gefrustreerd, omdat de weg nog zo lang is. In plaats daarvan richt je je op de dagelijkse gewoontes die je moet opbrengen. Zoals elke dag twee uur vrijmaken voor de thuisstudie. Die dagelijkse twee uur vrijmaken – dàt is je doel. Elke dag opnieuw.

Je weet dat deze gewoonte je uiteindelijk brengt waar je wilt zijn. Dus het enige dat je hoeft te doen is studeren, dan komt het vanzelf goed.

Dit zorgt ervoor dat je je blijer en productiever voelt, en dat je meer geniet van de reis.

Welke stap(pen) ga jij nemen om meer discipline te krijgen? Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!