arrow_drop_up arrow_drop_down

8 redenen waarom je geen buikvet verliest

Soms lukt het niet om je buikvet kwijt te raken, terwijl je toch ontzettend je best doet om gezond te eten.

Het goede nieuws: je hoeft niet (nog) minder te gaan eten of (nog) harder te gaan trainen.

Eenvoudige aanpassingen van je voedingspatroon kunnen er al voor zorgen dat je méér buikvet verbrandt.

Niet teveel buikvet hebben is erg belangrijk!

Buikvet vergroot namelijk het risico op het krijgen van verschillende aandoeningen, zoals hartziektes, suikerziekte (diabetes) type 2 en kanker.

In dit artikel lees je 8 dingen die het verliezen van buikvet kunnen tegenhouden.

#1 Meer buikvet, omdat je ouder wordt

Als je ouder wordt, verandert de manier waarop je lichaam vet opslaat en verbrandt. Naarmate je ouder wordt, heeft je lichaam minder calorieën nodig. Als je jouw eetpatroon daar niet op aanpast, gaat je lichaam vet opslaan.

Daarnaast krijgen vrouwen krijgen ook te maken met de overgang. Door de veranderingen van het vrouwelijke hormoon oestrogeen wordt vet na de overgang sneller rondom de buik opgeslagen.

Na de overgang is dagelijkse beweging daarom nog belangrijker dan daarvoor om vet te verbranden en osteoporose (broze botten) te voorkomen.

#2 Meer buikvet door te weinig eiwitten

Eiwitten (proteïne) is een belangrijke voedingsstof als je wilt afvallen. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat eiwitten helpen bij het verminderen van eetbuien met 60%.

Dit blijkt onder andere uit Amerikaans onderzoek van het Department of Foods & Nutrition en Nederlands onderzoek van het Maastricht University Medical Center.

Daarnaast is er ook bewijs dat eiwitten specifiek helpt bij het verliezen van buikvet. Onderzoek dat werd gepubliceerd door BioMed Central toonde aan dat mensen die meer en betere eiwitten aten, minder buikvet hadden.

Goede bronnen van eiwitten zijn eieren, kip, vis en zuivel. Er zijn ook plantaardige bronnen, zoals bonen, noten, zaden en groenten.

#3 Je eet de verkeerde vetten

Helaas wordt al het vet vaak op één hoop gegooid, terwijl er enorme verschillen tussen vetten zitten. Er zijn namelijk ook vetten die zeer gezond zijn.

Voorbeelden hiervan zijn het vet in vis, avocado’s, olijfolie en kokosolie. Onderzoek heeft aangetoond dat kokosolie je zelfs kan helpen bij het verliezen van buikvet. Iedere dag 30 ml. kokosolie consumeren, is al voldoende om dit effect te bereiken.

Er zijn echter ook vetten die je beter kunt vermijden, omdat ze schadelijk zijn voor je gezondheid. Deze schadelijke vetten zitten bijvoorbeeld in frituurvet, bewerkt voedsel, ijs en donuts.

#4 Teveel buikvet door teveel suiker

Suiker heeft een grote negatieve invloed op je stofwisseling. Je lichaam heeft namelijk maar een kleine hoeveelheid suiker nodig. Als je meer suiker eet dan je lichaam nodig heeft, wordt dit al snel opgeslagen als vet.

Een goede manier om de hoeveelheid suiker in je voedingspatroon te verminderen, is om alle frisdranken en vruchtensappen uit pak te laten staan. Deze zitten namelijk bomvol met suikers. Ook de vruchtensappen die gezond lijken, zijn in werkelijkheid suikerbommen.

Het spreekt voor zich dat je beter ook geen koekjes, gebak en snoep kunt eten. Als je suiker helemaal wilt vermijden, is het echter ook belangrijk om de ingrediëntenlijsten van verpakkingen te controleren. Suiker wordt namelijk aan tal van bewerkte voedingsmiddelen toegevoegd, omdat het een goedkope en effectieve smaakmaker is.

Schuilnamen van suiker zijn alle ingrediënten die eindigen op “ose”, zoals onder andere fructose, sucrose en dextrose.

#5 Teveel buikvet door teveel koolhydraten

Minder koolhydraten consumeren is een van de belangrijkste punten als je wilt afvallen. Het is bewezen dat koolhydraatarme diëten twee tot drie keer zo effectief zijn dan vetarme diëten. Dit blijkt onder andere uit een onderzoek dat in 2003 werd gepubliceerd in New England Journal of Medicine, een van de invloedrijkste tijdschriften als het gaat om geneeskunde.

Let op: je lichaam heeft wel koolhydraten nodig!

Het gaat hierbij om de slechte koolhydraten, die te vinden zijn in witte pasta, witte rijst, wit brood, gebak en koekjes.

Goede koolhydraten die langzaam worden verteerd, kan je wel (met mate) eten. Goede koolhydraten zitten bijvoorbeeld in havermout, zoete aardappelen, zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren brood en fruit.

#6 Je hebt teveel stress

Stress kan ervoor zorgen dat je sneller aankomt en moeilijker je buikvet kwijtraakt. Als we gestrest zijn, grijpen we namelijk sneller naar vet en zoet eten.

Maar dat is niet de enige reden. Door stress neemt ook het hormoon cortisol toe. Door dit stresshormoon krijg je meer eetlust, slaat je lichaam sneller vet op en wordt vet langzamer verbrandt.

#7 Je slaapt niet goed

Meer slapen om af te vallen klinkt misschien als een grapje, maar het werkt echt. Ook een goede nachtrust is namelijk belangrijk voor het verliezen van buikvet.

Uit onderzoek blijkt dat minder dan zes uur per nacht slapen ervoor zorgt dat je sneller aankomt. Het is verstandig om iedere nacht zeven tot acht uur te slapen.

#8 Je hebt een appelvorm

Je vetopslag is gedeeltelijk genetisch bepaald. Als je vooral bij je heupen en bovenbenen aankomt, heb je een peervorm. Als je lichaam juist vooral rond je buik vet opslaat, heb je een appelvorm.

Als je een appelvorm hebt, kan het soms lastiger zijn om buikvet te verbranden, maar het is zeker niet onmogelijk!

Door gezond te eten en dagelijks te bewegen verlies je (ongeacht je vorm) uiteindelijk ook buikvet.

Welke reden(en) zijn voor jou van toepassing? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Marieke

Door

Marieke

op 9 April 2018

Heel veel dingen doe ik al goed Op het stressen na, Dan begin ik aan de banketkoek van de visite, dom dom dom.

Klaziena Waerts

Door

Klaziena Waerts

op 9 April 2018

Hoi beste Marieke, Bedankt voor je openhartige reactie! Als eerste maak je me nieuwsgierig welke dingen je dan wel al goed doet ;) Dat je door stress gaat eten, is een typische vorm van emotie eten. Maar noem het alsjeblieft niet "dom dom dom", want eten als reactie op stress is zoveel voorkomend en o zo menselijk. En eten is blijkbaar voor jou de meest vertrouwde manier om met stress om te kunnen gaan. De sleutel tot het beëindigen van dit patroon - het doorbreken van deze voor jou vertrouwde manier - is om je eigen emoties niet in de steek te laten, maar 'nodig' je emoties binnen en voel ze. Zeg tegen jezelf dat het oké is om stress/spanning te voelen. Ervaar je negatieve emoties met vriendelijkheid en nieuwsgierigheid en 'vraag' hen wat ze van je willen. Benader je gevoelens met vriendelijkheid en je lichaam zal beginnen te begrijpen dat het niet meer te veel hoeft te eten om je te beschermen tegen je gevoelens. Plus, door te luisteren naar je emoties zal je ontdekken wat het is wat je écht wilt en nodig hebt. Op jouw succes. Met een warme groet, Klaziena Waerts, jouw eetrelatie coach

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!