Afvallen door sporten
arrow_drop_up arrow_drop_down
12 augustus 2015 

Afvallen door sporten

Afvallen door sporten werkt best wel goed. Het bewijs voor deze stelling is niet zo moeilijk te vinden.

Kijk maar eens om je heen en de mensen die veel sporten hebben meestal een slank figuur en een strakke buik.

Maar toch is het de voeding die de grootste invloed heeft op je gewicht (zo’n 70%). Het is daarom niet zo verwonderlijk dat voor snel afvallen mensen zich in eerste instantie richten op hun voeding.

Toch is er ook nog de andere 30% en deze wordt hoofdzakelijk beïnvloed  door lichaamsbeweging. Omdat het veel verschil uitmaakt welke vorm van beweging je kiest, krijg je in dit artikel antwoord op de vraag welke vorm van lichaamsbeweging het meest effectief is als je wilt afvallen door sporten.

Hoe werkt afvallen door sporten?

In het artikel met de 8 no nonsense tips over gezond afvallen kon je al lezen dat bij gezond afvallen ook lichaamsbeweging hoort. Als je gaat sporten snijdt het “afslankmes” aan drie kanten:

  • Calorieën verbranden. Door te sporten verbrand je calorieën. Het gevolg is dat je lichaam deze calorieën niet hoeft op te slaan als vet. Kom je door voeding in combinatie met sport onder je dagelijkse caloriebehoefte dan gaat je lichaam interen op de reserves. Het gevolg is dat je gaat afvallen.
  • Spiermassa. Door te sporten bouw je in meer of mindere mate spiermassa op. Spiermassa verhoogt je stofwisseling. Dit betekent dat je meer calorieën verbrandt als je meer spiermassa hebt. Wil je afvallen dan is het dus verstandig om meer spiermassa op te bouwen.
  • Voeding. Dit is eigenlijk een indirect gevolg van sporten. Als je bezig gaat met sporten dan merk je dat voeding veel verschil maakt in je sportprestaties. Hardlopen gaat nu eenmaal niet zo lekker met een bord patat en een frikandel die als een steen in je maag liggen.

Waar gaat het vaak mis?

Vaak zie ik dat als mensen willen afvallen ze kiezen voor een bepaalde sport.

Vooral hardlopen is tegenwoordig erg in trek. Naast ontspanning lopen veel mensen hard om af te vallen. Hoe frustrerend is het dan om te merken dat ondanks je fysieke inspanningen je geen kilo afvalt?

Wil je afvallen door te sporten kies dan voor een manier die hier optimaal aan bijdraagt.

Afvallen door sporten: de ultieme training

Door te sporten verbrand je calorieën en bouw je spiermassa op.

Je hebt net gelezen dat deze beide factoren bijdragen aan je doelstelling, namelijk afvallen. Het ligt dan ook voor de hand om te kiezen voor een sport die beide factoren raakt. Hier gaat het in de praktijk echter vaak mis.

Vaak kiezen mensen voor een duursport, zoals hardlopen, wielrennen, squash, etc. Kenmerken van duursport zijn:

  • Je verbrandt gedurende het sporten calorieën, maar je bouwt nauwelijks spiermassa op.
  • Je verbrandt geen calorieën meer na het sporten.
  • Je verbrandt vooral koolhydraten. De vetreserves worden pas aangesproken als de koolhydraten op zijn. Wil je afvallen dan is het juist zaak om vet te verbranden.

Ook zie je vaak mensen een abonnement afsluiten bij de plaatselijke sportschool. Oefeningen gericht op het ontwikkelen van kracht hebben de volgende kenmerken:

  • Je verbrandt niet veel calorieën tijdens de krachttrainingen.
  • Je lichaam blijft calorieën verbranden ook na de training (voor de spieropbouw).
  • Je bouwt spiermassa op.

De ultieme vet verbrandingstraining

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen dragen beide vormen van sporten bij als je wilt afvallen. Elke vorm heeft zijn eigen kenmerken en daarmee eigen voor- en nadelen.

Wil je afvallen door sporten dan ligt het geheim in de combinatie van de twee bewegingsvormen. Een combinatie van cardio– en krachtraining met een hoge intensiteit. Deze vorm van training wordt steeds populairder en heet de Hoge Intensiteit Interval Training (HIIT).

Het goede nieuws is dat deze trainingsvorm in verschillende soorten en maten uit te voeren is. Je kunt een product kopen waarmee je cardio en fitness kunt combineren.

Een bekende variant is de Kettlebell Workout waarbij je doormiddel van een gewicht het hele lichaam kunt trainen. Maar je kunt ook zelf trainingen bedenken. Denk hierbij aan trainen op een trimbaan bij jou in de buurt. Of je hardlooprondje korter maken, maar uitbreiden met spieroefeningen, zoals opdrukken en buikspieroefeningen.

Zoals gezegd is sporten maar een onderdeel van het gehele afslankproces. Voeding is daarbij nog belangrijker.

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen wat betreft afvallen door sporten. Deel ze gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!