Controle over eetbuien
30 januari 2019 

Controle over eetbuien

Vandaag wil ik jou het volgende geven: controle over eetbuien.

Wist jij dat er drie soorten eetbuien bestaan? Eigenlijk beter gezegd: dat er drie verschillende triggers zijn voor het krijgen van een eetbui?

Het volgende klinkt misschien vreemd, maar jouw eetbui heeft een functie. Namelijk een belangrijke boodschap dat je ergens aandacht aan moet besteden.

Laten we kijken welke drie soorten eetbuien er bestaan. Maar vooral…hoe controle over eetbuien te krijgen.

Controle over eetbuien door de factoren te herkennen die ze triggeren

Een enorme factor die bijna altijd sterke verlangens opwekt, is uitdroging. Als je niet voldoende gehydrateerd bent, zal je lichaam naar voedsel snakken, zelfs als je geen hongergevoel hebt.

Ervaar je wel een hongergevoel?

De volgende keer dat je honger hebt tussen de maaltijden, vraag je jezelf dan af: heb ik nu honger of dorst?
Dorst is namelijk de achtste type honger die je kan ervaren. Dit klinkt natuurlijk heel raar, want hoe kan ‘honger’ nou ‘dorst’ zijn? Ik ben blij dat je het vraagt! 🙂
Je hersenen kunnen namelijk geen verschil zien tussen een honger- of een dorstsignaal. Probeer het maar eens uit.
Wil je alle typen honger ontdekken? Doe dan mee met de gratis video mini-training. Klik hier voor alle details en aanmelding.

Slaap je genoeg?

Een andere grote factor is slaap. Wanneer je niet genoeg rust krijgt, produceert je lichaam meer van het hongerhormoon ghreline, waardoor je kunt snakken naar dingen die je niet nodig hebt, vooral koolhydraten en suiker.

3 soorten eetbuien

Er zijn verschillende soorten eetbuien, maar dit zijn de drie meest voorkomende:

#1: Verlangen naar voeding (voedsel cravings)

Deze komen voor wanneer ons lichaam letterlijk hunkert naar wat fysiologisch ontbreekt. Vrouwen verlangen bijvoorbeeld vaak naar chocolade tijdens hun menstruatiecyclus. Chocolade (met name cacao nibs en pure chocolade) bevat veel magnesium, waarvan we allemaal meer nodig hebben tijdens de menstruatie om onze cyclus te ondersteunen.

#2: Emotionele eetbuien (emotionele cravings)

Wanneer we emotioneel worden getriggerd, ervaren we een soort van afstand van ons lichaam en misbruiken we voedsel als een bron van troost. We zijn allemaal emotionele eters, dat is dus gewoon menselijk. Maar het is belangrijk dat we aandacht besteden aan wat er onder de oppervlakte gebeurt. Controleer bij jezelf of je aan het eten bent omdat je voeding nodig hebt of omdat als je gewoon emotioneel bent.

#3: Verlangen naar evenwicht (balans cravings)

Het lichaam is altijd een evenwichtszoekend instrument. Als je veel vochtafvoerende stoffen (zoals chocolade en koffie; beide bevatten cafeïne) gebruikt, zul je snakken naar een ‘vasthoudende’ substantie (zoals zout voedsel en kaas). Dit is de natuurlijke poging van het lichaam om een ​​intern evenwicht te creëren. De sleutel hier is om meer neutrale voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, noten en zaden te eten om je meer in evenwicht te houden in plaats van constant van het ene uiterste naar het andere te gaan.

Gezonde manieren om controle over eetbuien te krijgen:

  • Vraag jezelf af, heb ik nu honger of dorst?
  • Ga wandelen of doe iets fysieks om te connecteren met je lichaam: Zie deel 1 van het e-book ‘Eerste Hulp Bij Eetbuien & Jouw Mindful Eetdagboek’ hoe weer in contact te komen met je lichaam om te voorkomen dat je een eetbui krijgt. Download dit e-book hier gratis.
  • Gebruik een mindful (eet)dagboek om in contact te komen met je gevoelens.
  • Bel een vriend of geliefde als je snakt naar snoep, liefde of connectie.
  • Mediteer, neem een massage of masseer jezelf. Haal diep adem of luister naar rustgevende muziek om stress te verminderen en dichter bij jezelf te komen. In dit e-book ontdek je wel 40 manieren om jezelf te troosten zonder eten.
  • Drink lauw-warm water met en beetje citroensap.
  • Eet meer neutrale voedingsmiddelen zoals fruit, groenten, granen, noten en zaden.
  • Zoek hulp van een therapeut of coach om je te helpen werken aan je emotionele patronen en triggers.

Ik ben benieuwd welke gezonde manier jij gaat toepassen om controle over eetbuien te krijgen. Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)