Gezond eten met weinig tijd
25 januari 2015 

Gezond eten met weinig tijd

Vaak wordt gezegd: “Gezond eten kost (te) veel tijd.”

Toch kan gezond eten eenvoudig zijn en biedt het ook een reeks voordelen, waaronder:

  • op gewicht blijven
  • meer dan genoeg energie hebben
  • slapen als een baby
  • een duidelijke mentale focus hebben
  • er goed uitzien en je goed voelen!

Hier zijn 6 eenvoudige strategieën om vandaag nog te starten met gezond(er) eten.

Gezond eten #1: Eet elke dag hetzelfde ontbijt

Vind je een ontbijt lekker en is ‘ie nog eens gezond ook? Blijf die dan ook eten.

Op die manier heb je altijd de gezonde ingrediënten bij de hand en hoef je niet steeds na te denken over je ontbijt.

Een voorbeeld van een lekker en gezond ontbijt

½ kopje haver met een ½ kopje bosbessen, 2 eetlepels (bij voorkeur ongezoete) geraspte kokos, 1 eetlepel maca* en 1 eetlepel chia zaad met een scheutje ahornsiroop.

* Maca is een wortel afkomstig uit Peru en biedt een geweldige dosis aan energie voor mensen die dat juist nodig hebben. Maca is te koop via meerdere webshops, maar ook bijvoorbeeld in de winkel ‘De Tuinen’.

Gezond eten #2: Reserveer 1 dag in de week om maaltijden voor te bereiden

Bijvoorbeeld elke zondag.

Je kan dan voorbereiden:

  • twee saladedressings
  • zelfgemaakte hummus
  • rauwe groenten
  • chili of stoofpotjes

Je maaltijden voorbereiden bespaart veel tijd voor toekomstige snacks, lunches en avondmaaltijden, omdat een groot deel van het werk al is gedaan.

Wanneer de dressing al is gemaakt en de groenten gewassen en voorgesneden, kost het nu net zo veel tijd om thuis een gezonde, hartige salade te maken als langs de McDonald’s te rijden op weg naar huis vanaf je werk.

Gezond eten #3: Houd je snacks eenvoudig en vegetarisch

Snacks hoeven niet veel tijd in beslag te nemen. Enkele voorbeelden:

  • druiven en walnoten
  • selderij besmeerd met amandelboter
  • worteltjes met een dip van je zelfgemaakte hummus
  • rijstwafels met plakjes avocado

Of kijk eens bij de vele voorbeelden van gezonde tussendoortjes.

Gezond eten #4: Drink dagelijks een groene smoothie

Groene smoothies zitten boordevol voedingsstoffen en antioxidanten waardoor ze een gezonde aanvulling zijn op een dieet.

Ook zijn deze ‘super-shakes’ in slechts enkele minuten voor te bereiden.

Groene smoothies blijven de hele dag goed als je ze ’s ochtends maakt in je blender en ze bewaart in een afgesloten bak.

Neem ze mee naar je werk en je hebt een gezonde lunch.

Gezond eten #5: Bereid grotere hoeveelheden

Denk vooruit!

Bijvoorbeeld, als je gegrilde kip met zilvervliesrijst en broccoli maakt voor het avondeten, maak dan extra. Op die manier kan je de extra kip en de rijst in een gezonde kip enchilada gebruiken voor de lunch of het avondeten van morgen.

Gezond eten #6: Verdubbel je avondeten voor makkelijke lunches voor de volgende dag

Maak altijd meer voor je avondeten dan je nodig hebt. Op die manier is je lunch voor de volgende dag in een mum van tijd klaar.

Dit weerhoud je ook van het zwichten voor fast-food met je collega’s tijdens de lunch.

Eigenlijk is het enige wat je echt nodig hebt is een beetje aandacht, planning en organisatie.

Hoe ga jij het nu aanpakken qua planning en organisatie? Deel het met mij in het commentaarveld hieronder.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down