arrow_drop_up arrow_drop_down
15 september 2015 

Hoe overeten stoppen?

Waarom mislukken de meeste diëten? Het is niet omdat we lui zijn of niet voldoende wilskracht hebben. Bijna altijd werken diëten averechts, omdat we onszelf dan teveel beperken.

Wanneer je drastisch je calorie-inname verlaagt, ervaart je lichaam direct gevaar. Je innerlijke alarm systeem gaat af, dat je beschermt tegen honger en gaat je stofwisseling langzamer werken. Jij en je lichaam schieten in een honger-modus en als gevolg daarvan ga je overeten. En, wat onvermijdelijk is als je stopt met het dieet, je valt weer terug naar je oude gewicht plus een aantal extra.

Waarom ga je overeten? Je bent niet zwak, moreel corrupt of zelfdestructief. Ook heb je geen jaren van therapie nodig om dit probleem op te lossen.

Het antwoord om overeten te stoppen

Het antwoord ligt in je genen: je lichaam is namelijk ontworpen om een vetvoorraad aan te leggen. En dat is niet toevallig, want je lichaam vindt het verre van fijn als je het niet voldoende energie (calorieën) geeft.

We weten allemaal dat mensen met overgewicht vaak zeggen: “Ik eet echt niet veel en ik kan nog steeds niet afvallen.”

Vaak hoor ik dat de obesitas-epidemie een kwestie is van persoonlijke verantwoordelijkheid. Mensen zouden meer zelf-controle uit moeten oefenen. Zij moeten zelf overeten voorkomen en hun inname van suikerrijke dranken en bewerkte voedingsmiddelen verminderen.

Bijna niemand gaat zitten en eet vier kommen broccoli, maar vier kommen ijs zou je kunnen verorberen.

Deze gedragingen komen voort uit onze primitieve neurochemische beloningscentra in de hersenen, die onze normale wilskracht overschrijven. In het geval van overeten overschrijven deze de gewone biologische signalen, die de honger controleren.

7 strategieën om overeten te stoppen en gewicht te verliezen

#1 Eet echt voedsel

Het belangrijkste om gewicht te verliezen en overeten te voorkomen is om echt, geheel, onbewerkte voedingsmiddelen te eten.

Dat betekent overschakelen naar groenten, fruit, volkoren granen, bonen, noten, zaden, olijfolie, organische of gras gevoede dierlijke producten (gevogelte, lamsvlees, rundvlees, varkensvlees, eieren), en vis (zoals zalm).

#2 Altijd ontbijten

Overslaan van de ochtendmaaltijd leidt ertoe dat je het gevoel hebt uitgehongerd te zijn en de hele dag eet je veel meer voedsel dan je nodig hebt om een vol gevoel te krijgen.

Een recent onderzoek met 3000 deelnemers, die gemiddeld 32 kilo hadden verloren en dat gedurende 6 jaar er ook konden afhouden, bleek dat de meeste van hen regelmatig een ontbijt aten. Slechts 4% van de mensen die nooit een ontbijt aten, slaagde er in om het gewicht er af te houden.

#3 Eet met aandacht

Je moet ontspannen zijn om het zenuwstelsel van je darmen goed hun werk te kunnen laten doen. Als je gestresst bent, kan je voedsel niet goed verteren en de stresshormonen vertragen je stofwisseling. Als je snel eet, overeet je ook, want het kost je hersenen 20 minuten, nadat je bent begonnen met te eten, om het seintje te ontvangen dat je verzadigd bent.

#4. Houd (eens) een eetdagboek bij

Alles opschrijven wat je eet, maar ook hoe je je voelt na het eten, is een uitstekende manier om ‘het hersenloze eten’ en andere slechte gewoonten te doorbreken.

Ga een Mindful Eetdagboek bijhouden! Gebruik hiervoor de gratis app Mindful Eetdagboek.

#5. Krijg voldoende slaap

Krijg altijd elke nacht acht uur kwalitatieve, ononderbroken slaap. Je hunkering zal verminderen en je vet regulerende hormonen zullen normaliseren.

Een studie wees zelfs uit dat slaapgebrek in een gedeelte van de nacht al bijdraagt aan insulineresistentie, dat de eerste stap is naar type 2 suikerziekte en obesitas.

#6 Houd stress onder controle

Veeleisende banen, echtelijke spanning, gebrek aan slaap, te veel te doen en te weinig tijd om het te doen creëert chronische stress, waardoor je kan gaan overeten.

Leer om actief te ontspannen met ontstress technieken, zoals meditatie, yoga of diepe ademhaling.

#7. Lichaamsbeweging

Voldoende beweging zal je helpen gewicht te verliezen, het gewichtsverlies te behouden en de controle te houden over je eetlust, zodat je niet te veel eet.

Streef naar ten minste 30 minuten lichaamsbeweging per dag. Maak het leuk: rennen, fietsen, dansen, spelletjes spelen, of springen op een trampoline.

Welke strategie zou jij hier aan toevoegen? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!