Hoe vaak moet je nou kauwen op je eten?
Hoe vaak moet je nou kauwen op je eten?

Hoe vaak moet je nou kauwen op je eten?

Sta even een moment stil bij…… jezelf!

Ben je nu, op dit moment, iets aan het eten? En hoe doe je dat…..gedachteloos of met je aandacht erbij?

Bijna iedereen eet vandaag de dag gedachteloos en doen ook nog eens tegelijkertijd hele andere dingen, zoals bijvoorbeeld internetten, Whatsappen, mailtjes lezen, tv-kijken, autorijden.

Het is zo normaal geworden dat het je waarschijnlijk niet eens meer opvalt. Maar je lichaam betaalt hiervoor uiteindelijk wel een prijs!

Rustig kauwen, want snel eten leidt tot vetopslag

Wist je dat snel eten en te weinig kauwen uiteindelijk leidt tot vetopslag, overgewicht en weinig energie?

Misschien heb je daarom wel al die vetrolletjes en voel je je futloos. Wordt het niet eens tijd om je eetgewoontes te bekijken?

Vandaag de dag is eten een haastig bezigheid

In onze huidige snelle maatschappij is eten een bezigheid dat snel even tussendoor gebeurt.

Het is dan ook niet voor niets dat fastfoodketens en kant-en-klaarmaaltijden een groot commercieel succes zijn geworden.

Maar is het gevolg in de praktijk: je haalt snel even iets te eten, tijdens het journaal werk je het naar binnen of doe jij het tijdens het lezen van de krant of auto rijden? Dit is zo normaal (geworden) dat niemand het meer opvalt, bijna iedereen doet het en het lijkt o zo efficiënt.

Maar…door slecht kauwen verteert je voedsel niet goed

Het lijkt dus efficiënt voor jou, omdat je dan tegelijkertijd die tijd gebruikt voor andere zaken, maar je moet alleen niet onderschatten dat jouw lichaam (en gezondheid) hiervoor een prijs betaald.

Omdat jij snel en onbedachtzaam aan het eten bent, kauw je veel te weinig en krijgt je lichaam te grote brokken voedsel binnen waar het niets mee kan.

Je spijsvertering kan op deze grote brokken niet goed inwerken en als gevolg verlaat het merendeel van je voeding onverteerd je lichaam.

Je profiteert dus, bij lange na, niet optimaal van de voedingsstoffen die in je voeding zitten. Dit kan als gevolg vermoeidheid geven.

Te weinig kauwen: verzadigingssignaal krijgt niet voldoende tijd

En dan is er nog iets belangrijks…

Wanneer je snel eet (sneller dan 20 minuten) krijgen je hersenen te laat het signaal  binnen dat je al verzadigd bent. Hierdoor blijf je dus langer dooreten dan nodig is.

Steeds meer onderzoeken wijzen uit dat snel eten en slecht kauwen leidt tot vetopslag, overgewicht en vermoeidheid.

Onderzoek: slecht kauwen leidt tot overgewicht

Meerdere onderzoeken hebben bewezen dat rustig en langzaam eten goed is voor je gezondheid.

Dat blijkt uit publicaties in onder andere The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism en in The British Medical Journal.

Maar wat zijn dan nou de voordelen van goed kauwen en langzaam eten?

Hieronder lees je de meest belangrijke voordelen:

  • 3 keer minder kans op het krijgen van overgewicht
  • het helpt je je vetrolletjes weg te werken en op gewicht te blijven
  • Goed kauwen kan helpen diabetes te voorkomen
  • Goed kauwen versterkt je tanden en helpt tandvleesontstekingen te voorkomen
  • het helpt voorkomen dat ongezonde bacteriën actief kunnen worden in je darmen. Het beschermt je dus tegen ongezonde bacteriën
  • Goed kauwen helpt tegen winderigheid, opgeblazen gevoel, constipatie of diarree. Grote stukken slecht gekauwde stukken voeding veroorzaken problemen in je spijsvertering. Heb je last van je darmen? Begin dan met goed te kauwen!

Goed kauwen is de eerste belangrijke stap in je spijsvertering

Door het kauwen maal je je voeding fijn en voeg je enzymen er aan toe die een eerste start maken met de vertering. Als je goed kauwt kunnen je darmen optimaal presteren en daardoor zoveel mogelijk voedingsstoffen uit je voeding halen.

Ook krijgen je maag en je alvleesklier door het goed kauwen een seintje dat er eten aan gaat komen. Zo kunnen je organen vast aan het werk gaan door de juiste zuurtegraad in te stellen en door alvast enzymen af te gaan scheiden. Dit helpt je lichaam om maximaal te profiteren van je voeding en dat is belangrijk voor je gezondheid, je vetverbranding en voor je energiehuishouding.

Te snel eten verstoort je hormoonhuishouding

En dan nog een belangrijke reden om rustig te eten en langzaam te kauwen.

Wanneer je te snel eet heeft je lichaam gewoonweg niet lang genoeg de tijd om het hormoon leptine af te scheiden. Dit hormoon geeft namelijk het signaal van verzadiging door aan je hersenen, dus het gevoel dat je voldoende hebt gegeten.

Je hersenen en je maag hebben ongeveer 20 minuten nodig om het seintje van verzadiging af te geven.

Als je in 5 minuten je eten naar binnen werkt, heeft je lichaam dat signaal nog niet kunnen ontvangen. De kans is dan erg groot dat je te veel eet.

Dit herken je vast wel: eerst merk je nog helemaal niets als je te veel eet, maar een half uur later wel! Dan voel je je opgeblazen en weet je (pas achteraf, dus te laat!) dat je teveel hebt gegeten. Daarom is het belangrijk langzaam te eten!

Hoe vaak moet je nu kauwen?

Onderzoekers hebben veel studies gedaan naar hoe vaak je eigenlijk zou moeten kauwen per hap eten.

De gemiddelde aanbeveling komt toch wel uit op 40 keer kauwen per hap! Eén wetenschapper kwam zelfs uit op 100 keer kauwen per hap, maar dat is wel heel erg veel en lijkt me ook niet echt lekker.

Naar mijn mening is 25 keer het minimum, maar houdt 30 keer kauwen aan per hap, dan zit je wel aardig goed. Dat lukt alleen als je met je volledige aandacht bent bij je eten. Ook al kom je niet aan 25 keer kauwen, is het in ieder geval belangrijk bewust elke hap goed te kauwen, totdat deze ten minste vloeibaar is.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!

Wacht nog even voordat je weggaat!

Je bent al zover gekomen met lezen

en krijg je daarvoor een cadeau van mij :)