Je angst overwinnen om je eetgedrag te veranderen
30 april 2018 

Je angst overwinnen om je eetgedrag te veranderen

Je angst overwinnen voor het onbekende is best wel eng!

En verandering staat gelijk aan angst…oeps, dubbelop angst.

Angst voor het onbekende, en zelfs een angst voor succes. Je zult dit waarschijnlijk elke dag op allerlei manieren ervaren. Maar waarbij het echt een enorme impact kan hebben, is wanneer je probeert je eetgedrag te veranderen.

Toch kun je echt je angst overwinnen.

Waar komt de vrees voor angst vandaan?

Angst komt overal vandaan. Maar meestal omdat je gewoon niet weet wat de uitkomst van een verandering zal zijn. Angst vult al die hiaten van ‘wat zal er gebeuren als' met een aantal vreselijke scenario's.

De gevoelens waarmee je te maken hebt, zijn natuurlijk niet leuk en is dit gelijk de reden waarom je jezelf beschermt tegen hen. Dus elke reis om die gevoelens te ervaren zitten vol met angst.

Je houdt vast aan het bekende

Dr. Cindy Nour (een klinisch psycholoog) zegt dit perfect: “… je onmiddellijke reactie is om een bedreiging te zien als iets dat anders is dan wat je gewend bent. Dus je hebt de neiging om vast te houden aan wat je weet, zelfs als het niet goed voor je is.”

Klinkt dit je bekend?

Ik had bijvoorbeeld een vriendin op de middelbare school die een (te) intense voorliefde had voor chocolade. Ze had als imago ‘een leuke meid die meer van chocolade houdt dan van wat dan ook'. Dit maakte dat haar emotionele eetrelatie met chocolade tot iets dat goed was.

En dit ging prima, totdat het niet meer voor haar werkte. Toen moest ze de zeer reële vraag onder ogen zien: “Wie ben ik als ik geen ‘chocolademeisje' ben?”

Ze worstelde met deze vraag en haar vermogen om te veranderen liep vast. Pas toen ze in staat was om zichzelf opnieuw voor te stellen en te leren omgaan met wie ze nog meer zou kunnen zijn (en dat mensen haar nog steeds leuk vinden als deze nieuwe persoon) was ze in staat om te veranderen.

Hetzelfde kan gelden voor jouw helende reis

Hoe zie jij jezelf?

Je bent misschien bang om je doel te bereiken, want wie ben jij als je geen emotie eter meer bent? Wie ben jij als je van je lichaam houdt? Wie ben je zonder je worsteling met eten en je lichaamsgewicht?

Dit is een enorme uitdaging en geen van deze angsten zijn raar, dom of onbelangrijk.

De menselijke geest is ook enorm lastig als het gaat om het omgaan met angst. De geest heeft vele, volledig legitieme, manieren om in een angsttoestand te blijven en niet naar een comfortabelere staat van ‘dat ken ik en voelt fijn' te willen gaan.

Deze ‘trucjes' van je geest kunnen zijn:

  • Zelf-sabotage. Met bijvoorbeeld teveel eten, maar ook drank, roken, drugs, ongezond seksleven, extreem sporten of werken zijn vormen van zelf-sabotage.
  • Weerstand tegen verandering: excuses zoeken, zoals ‘nu is niet het juiste moment', ‘ik heb het te druk', ‘ik kan het niet betalen, omdat ik al mijn geld heb uitgegeven aan deze nieuwe schoenen' enzovoorts. Wat is jouw excuus?
  • Opgeven of voortdurend het veranderen van je plannen, omdat wat je doet ‘niet werkt' (na een week, als…)
  • Beginnen nu geen prioriteit heeft. Eerst moet je…
  • Je doelen geheim houden, zodat je het kunt opgeven zonder dat iemand het weet
  • Tegen jezelf zeggen: “ik hou van mezelf zoals ik ben en mezelf veranderen is dan niet goed”

En dit is logisch…

Al deze gedragingen zijn op dat moment volkomen logisch voor je. Ze lijken de meest redelijk, voor de hand liggende en logische dingen in de wereld.

Maar ik weet zeker dat je over een paar dagen tot een week, wanneer je merkt dat je weer gaat emotie eten, jezelf zult afvragen: “Wat is er mis met me?! Waarom kan ik me nergens aan houden?!”

Het ligt niet aan jou. Ook is het geen gebrek aan wilskracht of zelfdiscipline, en er is zeker niet iets mis met jou. Je lichaam en brein doen gewoon hun best om jou te beschermen.

Het is eigenlijk gewoon misplaatste zelfliefde.

Wat ons leidt naar de 5 manieren van angst overwinnen. Te stoppen met de saboterende angst van je helende reis naar een gelukkig, gezond, etend persoon waarvan je houdt.

#1. Vind je angst en sluit er vriendschap mee

Hoe vreemd het dan ook mag klinken, maar je angst (je geest dus) doet echt zijn best om voor jou te zorgen. Het zorgt ervoor dat je blijft leven en elke bedreigende situatie kan potentieel gevaarlijk zijn, dus…heb angst.

Het is dan ook niet de schuld van de angst dat het contraproductief werkt of je doelen verpest. Het doet echt z'n uiterste best voor jou. Ook het haten gaat niet werken. In plaats daarvan kun je veel beter gaan opletten waar angst om de hoek komt kijken bij het praten tegen jezelf, je beredeneringen en je gedrag.

Als je het dan tegenkomt schaam je niet of voel je niet zwak, maar bedank het dan. Het wil voor jou zorgen. Zeg voorzichtig maar met zekerheid: “Dank je, maar het gaat goed. Ik waardeer je bezorgdheid, maar dit is veilig en ik ga dit doen”.

Het duurt even voordat deze boodschap je geest binnenkomt, maar door je angst direct en als een vriend aan te spreken, ga je je angst overwinnen.

#2. Her-plan je doelen

Soms stel je té grote doelen en creëer je daarmee (veel) angst. Grote doelen zijn ambitieus en op zich lovenswaardig, maar als je ze opsplitst in kleinere doelen, zal je angst afnemen en zal alles beheersbaar(der) aanvoelen.

Dus, pak een schrift of notitieblok en denk na over je doelen. In welke kleinere stappen kun je je doelen opsplitsen? En als je eerlijk tegen jezelf bent, is je doel dan niet té groot? Zo ja, stel dan kleinere (sub)doelen, waarmee je uiteindelijk je ‘grote' doel ook zal gaan halen.

#3. Neem baby-stapjes

Als je jezelf kleinere doelen stelt, maak ze dan nog verder af in baby-stapjes. Welke kleine acties kun je elke dag doen, die goed in jouw leven passen, je op het pad zetten én houden die je wilt bewandelen?

Met baby-stapjes word je angst enorm verminderd en laat je je onbewuste geest rustig zien dat dit nieuwe pad veilig is. Het zorgt voor zekerheid om je door de momenten heen te loodsen waarin angst zou kunnen toenemen.

Hulp nodig bij het opstellen van je doel(en) en baby-stapjes?

Die krijg je volledig met mijn e-book ‘Plan van Aanpak om Ongewenst Eetgedrag te Doorbreken'.

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

doorbreek ongewenst eetgedrag

#4. Wees de auteur van jouw verhaal

De angst die je voelt komt voort uit de verhalen die je jezelf vertelt over je leven, jezelf en de wereld om je heen. Het kunnen verhalen zijn die je van anderen hebt geleerd of die je zelf hebt geconstrueerd door je ervaringen.

Je hebt bijvoorbeeld geprobeerd om als kind iets nieuws te doen, maar was je er niet erg goed in. Misschien werd je uitgelachen en geplaagd en voelde je je een enorme mislukkeling en dat niemand je leuk vond. Nu, als volwassene, weet je verstandelijk dat dit niet waar is…maar het stille verhaal dat op gevoelsniveau gaande is, is dat als je iets moeilijks probeert (zoals je eetgedrag veranderen) en het niet lukt,  je je dan vreselijk en afgewezen voelt, en hebt ‘gefaald'.

Maar het goede nieuws is: dit is niet echt!

Het is een verhaal en als auteur van jouw verhaal heb jij de macht om het verhaal te veranderen 🙂

Ik raad je aan pen en papier (of een tekstverwerker) te pakken en op te schrijven, of te typen. Bedenk wat er met je zal gebeuren, zowel lichamelijk als emotioneel, als je angst(en) echt zou(den) uitkomen. Zoek daar het verhaal bij. Als je het verhaal hebt, schrijf het dan actief opnieuw.

Voorbeeld van jouw verhaal

Met behulp van het bovenstaande voorbeeld zou ik bijvoorbeeld kunnen schrijven:

“Als ik deze nieuwe manier van eten probeer en ik faal, ben ik bang dat ik me echt vreselijk zal voelen en dat ik de moeite niet waard ben. Ik ben bang dat mensen zullen ontdekken dat ik heb gefaald en denken dat ik zwak ben en niet meer bevriend met me willen zijn.

Maar ik realiseer me nu dat dit een verhaal is en ik ga vanaf nu leven met een andere versie:

Als ik dit probeer en ik faal, zal ik in ieder geval een stap dichterbij succesvol zijn. Ik zal weten dat dit, hetgeen wat ik nu specifiek heb geprobeerd, niet voor mij werkt en ik zal trots zijn dat ik het lef had om het te proberen. Ik kan delen met anderen wat ik heb geleerd en dat zal hen ook helpen. Mensen zullen me bewonderen voor het proberen van iets moeilijks, en zullen me steunen wanneer ik het opnieuw probeer.”

Hieronder staat een werkblad die je kunt gebruiken om te oefenen als auteur van je angstverhaal.
Klik hier,
of op de afbeelding van het PDF om het te openen.
(Als je nog geen PDF kunt openen, download dan hier gratis en veilig Adobe Reader.

Welke angst wil jij overwinnen? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down