arrow_drop_up arrow_drop_down
18 september 2019 

Kan je met mindfulness afvallen als je 'n externe eter bent?

Als je een externe eter bent, gaat het vooral om het eten. (Klik hier om te ontdekken wat voor eter je bent.) De hapjes hebben dan een enorme aantrekkingskracht en het liefst proef je ze allemaal.

In de loop der jaren heb ik veel voorbeelden gehoord van wat er op straat wordt gezegd tegen mensen met overgewicht. Het is echt werkelijk on-voor-stel-baar hoe intolerant sommige mensen kunnen zijn. Zó makkelijk wordt er gedacht: ‘eigen schuld, dikke bult ‘. Maar helaas is die intolerantie wel de realiteit. Niet zo gek dat je dan blikken van mensen als vanzelf als intolerantie gáát interpreteren en ervan uitgaat dat iedereen negatief over je denkt?!

Ook als je niet veel te zwaar bent, maar wel ontevreden over je gewicht, is het goed mogelijk dat sociale interacties lastiger worden.

Hoe om te gaan met dergelijke situaties? Zou mindfulness het antwoord zijn? Graag geef ik het antwoord in dit blogartikel.

Helpt mindfulness je te wapenen voor het oordeel van anderen?

Voorheen was je niet zo bezig met je gewicht, maar nu dat ’t wel een dingetje voor je is, merk je opeens dat het moeilijk is om het iedereen naar de zin te maken.

Je hebt je bijvoorbeeld voorgenomen om niet meer standaard taart te nemen op een verjaardag. Als je dat aangeeft, moet je je opeens verantwoorden. Alsof dat alleen mag als jij een goede reden hebt. En zeg je dan dat je gezonder wilt leven, kan dat door de ander makkelijk aan de kant worden geschoven met het argument dat deze verjaardag maar één keer per jaar is en dat het best een keertje mag.

Als je dan taart neemt, houd je je niet aan je eigen afspraak. Maar neem je het stuk taart niet, dan stel je misschien de ander teleur. Wat je ook doet, het lijkt nooit helemaal goed te zijn. Een moment dat ontspannend zou moeten zijn, levert juist dan spanning op.

Sociale druk

Sommige mensen zijn hier gevoeliger voor dan andere. Toch ervaart over het algemeen iedereen wel een bepaalde druk om zich aan te passen.

Een psychologische verklaring hiervoor is dat mensen heel vroeger in hechte groepen leefden. Door zich aan te passen aan de groep had ieder individu op die manier meer kans op voedsel en bescherming.

De gevoeligheid voor het oordeel van anderen kan ook voortkomen uit nare ervaringen in het verleden, zoals een verleden met pesten. Als je op school gepest bent, ontwikkel je een soort basisidee dat jij je moet aanpassen aan anderen, in de hoop dat je dan niet gepest zal worden. (Ik weet heel goed hoe pesten voelt: jarenlang ben ik gepest op school…met mijn bril en vooral met mijn overgewicht.)

Druk van de media

De media dragen ook niet echt bij aan een voor jou ontspannen houding ten opzichte van je gewicht. Hoe zwaar je bent is dan ook altijd al een onderwerp geweest waarop mensen beoordeeld worden.

Vroeger was zwaar zijn een statussymbool. Nog niet zo lang geleden werd Marilyn Monroe gezien als de meest sexy vrouw op aarde. In de huidige tijd zou Marilyn een plus size model zijn en zou ze veel moeilijker aan de bak komen.

Nu wordt dun als de beste optie gezien. Natuurlijk…dit wordt niet altijd direct met zoveel woorden gezegd, maar indirect krijg je het wel mee. Dit kan spanning opleveren. Zowel voor mensen met overgewicht die hun gewicht willen veranderen als voor degenen met een gezond gewicht die dat zo willen houden.

Strijd of verdediging?

In iedere strijd is het nodig om aan te vallen. Of zoals Johan Cruijff zei: ‘Je moet wel schieten, anders ken je niet scoren’.

Daarnaast is het ook belangrijk om een verdediging te hebben, zowel in een oorlog, bij voetbal, als bij jezelf. Die heb je onder andere nodig om je te wapenen tegen het (mogelijke) oordeel van anderen.

Behalve dat aanvallen belangrijk is (om onder andere te kunnen werken aan je doelen, motivatie, discipline en zelfvertrouwen) is het belangrijk om je te verdedigen tegen de druk die je ervaart.

Die druk kun je praktisch bekijken door je hersenen
te zien als een informatieverwerkingssysteem.

Illustratie van het informatieverwerkingssysteem

In deze illustratie zie je dat er allerlei informatie (prikkels) op je afkomt. Die prikkels worden door je hersenen verwerkt, waarna je iets doet. Als er te veel informatie binnenkomt raakt het systeem overbelast. Dit ervaar je als stress.

Met mindfulness kun je je verdedigen tegen zo’n informatie-óverstroming

De drie principes van mindfulness zijn, dat je:

  1. zonder oordeel,
  2. met aandacht,
  3. bezig bent met zaken in het hier en nu.

Als je deze drie punten goed uitvoert zorgt dat voor een efficiëntere verwerking van informatie.

Wat het tegenovergestelde van mindfulness is, is – nu je die drie principes weet – niet zo moeilijk te bedenken 😉
Namelijk dat je op de automatische piloot zonder aandacht allerlei dingen doet.

Je hebt geen rem en in de huidige maatschappij komen er dan vanzelf meer prikkels binnen.
Als je daarnaast alles om je heen kritisch bekijkt en dus steeds je oordeel klaar hebt. Of bezig bent met het verleden. Of je juist vaak druk maakt om wat er allemaal mogelijk zou kunnen gebeuren in de toekomst, moet je nóg meer prikkels verwerken.

Je kunt ontspannen en een pauze nemen van de prikkels, bijvoorbeeld door op vakantie of naar de sauna te gaan, maar dat is tijdelijk.

Met mindfulness kun je leren hoe je informatie op een andere manier kunt verwerken

#1 zonder oordeel

Zonder oordeel naar zaken kijken, kun je bijvoorbeeld oefenen op het moment dat je je eigen vorderingen evalueert (zie dit blogartikel voor je praktische aanpak).

Het gaat erom dat je die evaluatie objectief bekijkt en niet luistert naar de subjectieve gedachten (die zeurstemmetjes). Die zeggen dat je beter je best had moeten doen, dat het resultaat beter had kunnen zijn of dat een ander veel sneller of beter is.

Die gedachten kunnen bovenkomen, maar je hoeft er niets mee te doen. Je kunt ze ook bestempelen als ‘negatieve zeurgedachten’, ze in een boekje voor je negatieve zeurgedachten opschrijven (‘afschrijven’ is waarschijnlijk beter gezegd) en er vervolgens niets mee doen. Net zoals je een zeurcollega ook niet echt serieus neemt 🙂

#2 met aandacht

Je kunt ook met aandacht met je eten bezig zijn

Dit kan sowieso met de lekkere dingen die je eet. Als je op die momenten gehaast eet of achteloos in je mond doet tijdens het kijken naar een film en het niet eens echt proeft…waaróm zou je het dan eten?

Je kunt ook bedenken dat je deze eetmomenten juist bewust wilt meemaken. Dan geniet je er ook nog eens meer van! 🙂

Op die genietmomenten kun je ook weer het oordeel eruit halen en niet luisteren naar de gedachten dat het eigenlijk niet mag (van wie?).

Als jij beslist dat het mag, dan mag het,
en zorg er dan voor dat je ervan geniet!

Je kunt ook met aandacht eten wat goed voor je is

Als je bijvoorbeeld aan het eind van de middag een tussendoortje wil, kun je uit gewoonte een reep chocolade naar binnen werken.

Je kunt ook heel bewust met aandacht een appel eten. Het is niet zo dat je per se calorieën nodig hebt. Het is meestal gewoon zo dat je even iets wilt eten om de trek te stillen. Waarom zou je dan niet zo goed een appel nemen?

Je kunt zelfs met aandacht iets eten wat goed voor je is, zonder dat het per se lékker is

Probeer het maar eens met een groene banaan. Dat is echt een cadeautje voor je darmbacteriën.

Waarom? Een groene banaan zit vol voedingsvezels,  dat onverteerd in je darmen terechtkomen en daar dienen als voeding voor de aanwezige bacteriën.

Dus koop eens de groenste banaan die je kunt vinden, eet die met aandacht op en observeer wat je denkt. Waarschijnlijk krijg je dan de gedachte dat deze een stuk minder lekker is dan een perfect rijpe banaan.

Toch is de gedachte dat een banaan geel en niet groen hoort te zijn, ook maar gewoon een oordeel. Je kunt ook bewust een groene banaan eten en proeven hoe hij smaakt. Dus niet vergelijken, maar zonder oordeel observeren. Probeer het eens!

#3 Bezig met zaken in het hier en nu

Je kunt in het hier en nu met eten bezig zijn door te onderzoeken wat je nu van iets vindt, in plaats van blind te vertrouwen op wat je denkt dat je van iets vindt.

Een oefening die je daarvoor kunt gebruiken wordt exposure genoemd. Het idee is dat je heel bewust ervaart wat een product, dat je lekker vindt, met je doet.

Je breekt bijvoorbeeld een stukje chocolade af en stopt het niet meteen in je mond, maar bekijkt het alsof je nog nooit eerder een stukje chocolade hebt gezien. Je ruikt eraan en observeert wat er met je gebeurt. Waarschijnlijk zal in eerste instantie de zin om het te proeven stijgen, maar als je die tegenhoudt, daalt ‘ie ook weer. (Lees ook dit blogartikel: ‘Ook chocolade kun je mindful eten‘ om stap voor stap te ontdekken hoe je dat doet.)

Het kan ook gebeuren dat als je zo aandachtig iets onderzoekt, je erachter komt dat het idee dat je had niet (helemaal) klopt. Vooral bij melkchocolade of koekjes kan de geur je zo tegenstaan, dat het hele idee dat dit lekker is onderuit wordt gehaald. Dat merk je niet als je ze gedachteloos in je mond stopt en na drie keer kauwen doorslikt. Maar door er nu zo met aandacht naar te kijken, word je je daar wel bewust van.

Informatiestromen verwerken met de hulp van mindfulness

Informatieverwerking gaat voor een deel onbewust, maar je kunt haar ook bewust bijsturen.

Door met aandacht en zonder oordeel naar zaken te leren kijken, rem je jezelf af in je gewoonte. Door je te richten op zaken die in het heden spelen, neem je alleen mee wat nu relevant is. Wat gebeurd is, is verleden tijd, en wat nog moet komen komt vanzelf wel op je pad.

Op die manier komt er minder onnodige informatie binnen en houd je meer verwerkingsruimte over om te ontspannen en gezonde gewoonten te ontwikkelen.

Hoe je kunt leren om met druk om te gaan

Een leuke vergelijking over hoe je kunt leren om met druk om te gaan, is om te kijken naar de techniek die duikers gebruiken als ze vanuit de diepte naar boven komen.

Beneden is de druk veel groter dan aan de oppervlakte, dus is het nodig om iets concreets met die spanning te doen. Dit decompresseren of ‘ontdrukken’ houdt in dat duikers langzaam naar boven komen. Als ze te snel gaan, zal de stikstof in hun bloed voor problemen zorgen. Ze kunnen bijvoorbeeld een lang koord gebruiken met allerlei knopen erin en bij iedere knoop even wachten. Ze moeten zichzelf dus afremmen en niet in één keer naar boven zwemmen. Letterlijk een paar minuten niets doen, zodat het bloed zich kan herstellen.

Zo werkt het voor jou ook

Als bijvoorbeeld iemand een rotopmerking maakt op straat of met een bepaalde blik naar je kijkt, kun je meteen reageren.

Als je meteen fel reageert, blijft de spanning hoog en is de kans aanwezig dat je daardoor iets gaat eten. In je boosheid laat je weleens even zien dat jij niets geeft om wat zij denken. Maar uiteindelijk heb je daar alleen jezelf mee.

Je kunt ook niets doen. Die spanning is er, maar kan – doordat je de tijd neemt – ook weer zakken. Dus net als een duiker wachten en blijven waar je bent. Neem de tijd die je nodig hebt, en als de spanning gezakt is en je je beter voelt ga je weer verder.

Houd mindful eten bij in de gratis app Mindful Eetdagboek. Klik hier voor alle details van deze gratis app.

Wat ga jij nu doen als je druk ervaart? Vertel het mij hieronder.

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!