Krijg een leuker leven door te schrappen
11 oktober 2017 

Krijg een leuker leven door te schrappen

Hoor en lees jij ook vaak, of bent je dat gewoon gewend om te doen? Dingen toevoegen om een leuker leven te krijgen. Toch werkt schrappen beter.

Door te schrappen kun je je leven oneindig veel leuker maken. Zolang je de zaken schrapt die je naar beneden houden. Let maar eens op:

#1. Stop met rennen en vliegen om problemen op te lossen en krijg een leuker leven

Als er iets niet klopt aan en/of in ons leven, dan ondernemen we meestal vrijwel direct actie.

En hoewel het ondernemen van actie meestal nodig is om resultaten te behalen, is het toch niet de enige aanpak. Een andere manier om problemen op te lossen is door non-actie. Dus door niets te doen, geduldig te zijn en simpelweg te observeren.

Uiteraard gebeurt er weinig als je alleen aan non-actie doet. Maar het is slim om hierin een balans te vinden. Je blijft dan niet constant rennen en vliegen. Gevoed door negatieve emoties, die je vervolgens weer moet wegeten.

Non-actie

Want veel problemen bestaan alleen, omdat jij ontevreden of ongeduldig bent. Door non-actie kun je werken aan je interne conflicten. Los je jouw innerlijke conflicten op dan verdwijnt daarmee die ontevredenheid of ongeduldigheid.

Een hele fijne bijkomstigheid is dat daardoor ook heel vaak de problemen oplost in de buitenwereld, want ze werden veroorzaakt door jouw eigen innerlijke conflicten. Dit klinkt misschien vreemd, laat me je dit verder uitleggen:

De situatie verandert niet maar jij verandert. Waar je vroeger een probleem zag dat opgelost moest worden, zie je nu een neutrale gebeurtenis waar je mee kunt leven.

Zit vaker stil. Doe niets. Stop met rennen en neem de tijd om te beseffen dat niets doen in veel gevallen effectiever is dan actie ondernemen. Het vraagt rust, geduld en acceptatie. Moeilijk, maar absoluut de moeite waard.

#2. Stop met continue je brein te prikkelen en krijg daarmee ’n leuker leven

Ik begrijp je heus wel. Mijn brein is ook dol op prikkels. Op leuke nieuwtjes, een eindeloze stroom aan YouTube video’s, berichtjes, games, social media en ga zo maar door.

Maar je brein hoeft niet altijd geprikkeld te worden. Sterker nog, je leven wordt beter als je brein minder wordt geprikkeld.

Hierdoor verbetert je concentratie waardoor je productiever zal worden. Je ervaart meer kalmte, minder angst en stress.

Probeer het maar eens. Schrap een aantal van de volgende prikkels:

  • Gooi je meest afleidende apps van je smartphone. Denk aan Facebook, Instagram, YouTube en nieuws apps.
  • Overweeg om Netflix en/of Videoland te schrappen. Je behaalt hiermee twee voordelen. Als eerste bespaar je geld 🙂
    Als tweede dwing je jezelf hiermee om te kijken naar boeiende programma’s.
  • Ga op nieuwsdieet. Consumeer weinig tot geen nieuws voor meer mentale ruimte.
  • Observeer hoe je direct naar een apparaat grijpt als je je een paar seconden verveelt. En probeer die verleiding eens te weerstaan. Pak in plaats daarvan eens een ontspannend leesboek, of maak een wandeling, of pak de fiets, of…
  • Train jezelf om vaker ongeprikkeld door het leven te gaan. Zet af en toe je telefoon op stil of in de vergaderstand…Wat een rust 🙂

#3. Krijg een leuker leven door beter om te gaan met ‘gemaksvoedsel’

In het algemeen kun je stellen dat: hoe comfortabeler het voedsel, des te meer vet, suiker, zout en toevoegingen het bevat.

Als je er eens goed over nadenkt is ‘gemaksvoedsel’ eigenlijk een andere manier om je brein te prikkelen. Ook doet het je lijf geen goed. Probeer het zoveel mogelijk uit je leven te schrappen, en maak meer ruimte voor zo min mogelijk bewerkt voedsel.

Ja, dat betekent dat je meer gaat koken. Maar geen zorgen, zo moeilijk hoeft het niet te zijn.

  • Houd je maaltijden simpel.
  • Zoek een aantal geweldige recepten die je gewoon kunt rouleren. Internet staat er bomvol mee! 😉
  • Begin met meal-prepping. Bijvoorbeeld, maak elke week een enórme pan soep, waar je een halve week mee kunt lunchen en/of dineren. Kook dubbele porties, zodat je later in de week niet hoeft te koken.

Een goed gevulde vriezer is als een goedkope en gezonde take-away balie. En vergis je niet – comfort-food hoeft niet ongezond te zijn. Je kunt gezond(er) eten heel aangenaam maken, met de juiste recepten.

Ben jij van mening dat gezond(er) eten duur is en/of veel tijd kost?

Dan ontdek jij in het e-book ‘Bespaar Geld – Gezonde Voeding is niet Duur!’ dat jouw mening niet juist is.

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

e-book gezonde voeding is niet duur

#4. Stop met klagen en zeuren!

Als je klagen en zeuren schrapt dan verbeter je je leven in één klap dramatisch.

Leef volgens de volgende mantra’s:

  1. ”Wanneer ik de situatie niet kan veranderendan accepteer ik het.”
  2. ”Als ik íets kan doen om de situatie te veranderen, dan doe ik dat.”
  3. ”Wanneer ik niet bereid ben die stap te zetten, dan accepteer ik de situatie alsnog.”

Klagen en zeuren is de vierde keus. Het is de situatie niet accepteren én de situatie niet beter maken. Je helpt niet, je voegt niets toe. Er komt alleen maar ellende uit je mond.

En stoppen met klagen en zeuren betekent ook dat je stopt met het zoeken naar excuses (smoesjes?) om niet te hoeven doen wat je eigenlijk moet doen. Stoppen met klagen en zeuren betekent dus dat je eerlijk bent tegenover jezelf.

Je zegt dus niet: ”Ik kan nu niet hardlopen, want het regent.”
Want eigenlijk zeg je: ”Ik kan gewoon door de regen hardlopen. Maar dat wil ik niet.”

Je zegt dus niet: ”Ja maar dat kan ik niet!”
Want eigenlijk zeg je: ”Ik kan het hoogst waarschijnlijk wel. Ik ben simpelweg te bang om uit mijn comfortzone te stappen.”

Je zegt dus niet: ”Ik moet eerst een nieuwe laptop hebben, pas dán kan ik een boek schrijven.”
Want eigenlijk zeg je: ”Ik kan nu beginnen met schrijven. Ik gebruik ‘een nieuwe laptop’ als excuus om mijn droom uit te stellen.”

Je bent niet machteloos. De wereld probeert je niet het leven zuur te maken. Als je het klagen en zeuren schrapt dan wordt alles beter – echt waar.

Wat ga jij schrappen om je leven leuker te maken, of misschien heb jij nog suggesties wat we zouden kunnen, of moeten, schrappen? Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down