Maak jij deze 7 fouten met je weegschaal?
arrow_drop_up arrow_drop_down
26 juli 2016 

Maak jij deze 7 fouten met je weegschaal?

Jezelf wegen is een stuk ingewikkelder dan je waarschijnlijk denkt.

Als jij een van de veel voorkomende fouten maakt, wat niet alleen een onjuist te hoog lichaamsgewicht aangeeft, maar heeft dat ook – als gevolg daarvan – een negatieve invloed op je stemming. Dit alles kan leiden tot ongezond eetgedrag, dus is het belangrijk om te leren hoe jezelf op de juiste manier te wegen.

Hier zijn 7 fouten die je moet vermijden bij het wegen van jezelf op de weegschaal.

Fout #1: Jezelf ’s avonds wegen

Wat je gedurende de dag eet en drinkt heeft invloed op je gewicht, zodat de kans groot is dat het getal op de weegschaal hoger zal zijn als je jezelf weegt in de middag of avond.

De beste tijd om op de weegschaal te stappen is in de ochtend, voordat je iets eet of kleding draagt.

Fout #2: Jezelf te vaak wegen

Natuurlijk schommelt het gewicht als gevolg van het vasthouden van water.

Het gewicht kan zelfs tot wel 2 kilo toenemen bij veel zout eten of voeding dat rijk is aan natrium. Aan de andere kant kan een verlaging van koolhydraatinname tijdelijk leiden tot gewichtsverlies.

Het is dus niet verstandig om jezelf meerdere keren op een dag of elke dag te wegen. Stap op de weegschaal één, maximaal twee keer per week.

Fout #3: Het getal op de weegschaal je humeur laten beïnvloeden

Het is okay je slecht te voelen als de weegschaal blijft plakken op hetzelfde getal of licht is gestegen. Maar laat dat zielloze apparaat geen invloed hebben op je stemming en eetgewoonten.

In plaats van je gefrustreerd te voelen, kun je beter je eetgewoonten en lichaamsbewegingsgewoonten onder de loep nemen. Het maken van kleine aanpassingen is meestal al voldoende.

Fout #4: Je alleen richten op het getal van de weegschaal

De weegschaal is gewoon een manier om de voortgang bij te houden, maar je moet ook je vetpercentage bijhouden. Het geeft aan of je vet verliest of je lichaamssamenstelling verandert (de verhouding tussen spier- en vetmassa). Meet je vetpercentage één of twee keer per maand.

Fout #5: Jezelf op maandagen wegen

Als je net bent als de meeste mensen eet je meer in het weekend. Dit betekent dat je meer zal wegen op de maandag, en dit ontmoedigt jou om doordeweeks op het juiste spoor te blijven.

Vrijdag is de beste dag om jezelf te wegen, omdat het over het algemeen makkelijker is om doordeweeks gezond(er) te eten. Op vrijdag zal je dus waarschijnlijk minder wegen en dit zal je motiveren om tijdens het weekend niet te veel te eten.

Fout #6: Jezelf wegen na het sporten

Na het sporten zal je minder wegen als gevolg van het verliezen van vloeistof door zweet. Jezelf wegen voordat je gaat sporten zal je meer nauwkeurige getallen geven.

Je zou jezelf kunnen wegen voor èn na het sporten om de hoeveelheid verloren vocht te bepalen. Je moet een liter water drinken om 1 kilo verloren vocht aan te vullen.

Fout #7: Jezelf niet wegen op dezelfde weegschaal

Verschillende weegschalen geven niet dezelfde resultaten. Houd dus je gewicht bij met één weegschaal, zelfs als het niet overeen komt met je werkelijke gewicht, zal het in ieder geval nauwkeurig je vooruitgang bijhouden.

Welk fout(en) maak jij? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
anneke

Door

anneke

op 27 July 2016

Hallo Klaziena, Wellicht ben ik dan niet als de meeste mensen, maar sinds ik mijzelf op maandagochtend ben gaan wegen ipv op vrijdagochtend, ben ik wekelijks meer gewicht verloren dan ooit daarvoor. Het voorkomt bij mij juist dat ik mezelf laat gaan in het weekend. Groetjes, Anneke.

Klaziena

Door

Klaziena

op 27 July 2016

Hoi beste Anneke, Bedankt voor je reactie. In jouw situatie gebruik je de weegschaal als soort van dwangmiddel om jezelf in het weekend 'onder controle te houden. Ik begrijp dat het goed voor je voelt, maar is 't emotioneel gezien niet echt goed voor je. Probeer eens een week, dus een weegmaandag, over te slaan. Wellicht hoef je je straks helemaal niet meer te wegen ;), dat werkt heel bevrijdend! Met een warme groet, Klaziena Waerts

Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!