Makkelijk afvallen met deze tips
25 juli 2017 

Makkelijk afvallen met deze tips

Makkelijk afvallen is het kleiner maken. Doe dat met deze tips.

Als afvallen niet makkelijk is, moet je slim zijn. Het is natuurlijk slim om een probleem vanuit een ander perspectief te bekijken. Ook in dit geval kun je met minder moeite meer bereiken door het probleem anders te benaderen.

Als makkelijk afvallen niet lukt dan weet je één ding zeker: je lichaam krijgt meer energie binnen dan het verbruikt.

Hoe zorgt dit inzicht ervoor dat makkelijk afvallen je wél lukt? Simpel:

Makkelijk afvallen door…

  1. minder energie binnen te krijgen.
  2.  meer energie naar buiten te laten gaan.
  3. de discipline op te brengen om stap 1 en 2 structureel uit te voeren.

Zo simpel is makkelijk afvallen eigenlijk, maar ook weer minder makkelijk uitgevoerd. Dus hoe gaan we dat voor elkaar krijgen?

Door kleine veranderingen te maken. Want met kleine stappen maak je je leven steeds leuker. Ook als het aankomt op afvallen.

#1. Er moet minder energie in

Makkelijk afvallen lukt niet als je meer energie binnenkrijgt dan dat eruit gaat.

Als je een bad laat vollopen met teveel water zal het overstromen. En je lichaam overladen met meer calorieën dan het verbrandt, kom je aan in gewicht. Als je meer calorieën eet en drinkt dan je nodig hebt, wordt het onmogelijk om af te vallen.

Welke stappen kun je zetten om minder calorieën te consumeren met weinig moeite?

  1. Gebruik minder olie en vet. Olie, margarine en boter bevatten heel veel calorieën. Helaas geven ze je geen vol gevoel. Als je er minder van binnenkrijgt, maak je het jezelf veel makkelijker om minder energie binnen te krijgen. Dierlijke producten bevatten veel vet. Eet minder vlees; dat maakt het makkelijker om dagelijks minder calorieën te eten.
  2. Stop met geraffineerde suiker. Geraffineerde suiker (niet te verwarren met langzame koolhydraten, dat wel ‘goede suikers’ zijn) is behoorlijk verslavend en zorgt ervoor dat je veel meer calorieën binnenkrijgt dan je nodig hebt. Want als die zak drop eenmaal open is, weten we allebei waar het toe leidt.
  3. Stop met het drinken van calorieën. Vloeibare calorieën heb je niet nodig, tenzij je nog aan de borstvoeding of ziek bent. Stop met het drinken van suiker en vet. Vervang frisdrank, zuiveldranken en gezoete koffie door water, zwarte koffie zonder suiker, thee en bruisend water met vers fruit.
  4. Vereenvoudig je eetpatroon. Ja, je kunt tussendoortjes zoeken die redelijk gezond zijn. Je kunt ook gewoon fruit consumeren als tussendoortje. Maak je eetpatroon simpeler en minder bewerkt. Hoe meer je je bord vult met groente (laag in calorieën), des te voller je zit en des te minder snel je de neiging hebt om calorierijke tussendoortjes te eten.

#2. Er moet meer energie uit

Makkelijk afvallen is gewoonweg niet mogelijk als je te weinig energie verbruikt. En hoe meer jij je lichaam gebruikt, des te meer je kunt eten terwijl je tòch afvalt.

Dit zijn een aantal manieren om meer energie te verbruiken:

  1. Bouw spierweefsel op. Spierweefsel verbruikt meer energie dan vetweefsel, ook als je stil zit. Maak het niet ingewikkeld – opdrukken, of sit-ups doen is beter dan niets doen. Alle beetjes helpen. Spieren helpen je meer energie te verbranden zodat je makkelijker afvalt.
  2. Verweef beweging in je dagelijks leven. Fiets naar de supermarkt in plaats van de auto te pakken. Gebruik de trap in plaats van de lift. Zo eenvoudig kan het zijn 🙂
  3. Omarm ‘micro work-outs’. Dit is het idee van ‘iets is beter dan niets’. Je hoeft geen uur te zweten in een sportschool als je meer wilt bewegen. Een paar minuten hardlopen op de plaats, tussendoor een paar push-ups doen, even wat yoga houdingen doen nadat je uit bed komt. Simpele, kleine work-outs die samen echte impact hebben, zonder dat het je veel moeite kost.
  4. Combineer entertainment met beweging. Kijk bijvoorbeeld een serie YouTube video’s terwijl je wandelt op de plaats. Of ga een stuk fietsen met muziek of een audioboek op je Ipod.

#3. Je moet de discipline opbrengen

En dit is precies waar het voor veel mensen moeilijk wordt. Want je weet wel wat je te doen staat, maar je vindt het moeilijk om jezelf ertoe te zetten. Maar ja, alles wat de moeite waard is kost moeite. En makkelijk afvallen lukt niet als het je niet lukt om minder te eten en meer te bewegen.

Hoe ontwikkel je de discipline om minder calorieën te eten en meer calorieën te verbranden? Deze tips maken afvallen veel makkelijker.

  1. Verander één aspect per keer. Elke stap is er één. Als je permanent wilt veranderen met weinig moeite, integreer dan één kleine verandering tegelijkertijd. Dan houd je het langer vol met minder moeite.
  2. Richt je op de uitvoering, niet op het resultaat. Staar je niet blind op je weegschaal of je buikomtrek. Besluit welk doel je nastreeft, stel vast hoe je daar komt, en richt je vervolgens op de uitvoering. Je dagelijkse uitvoering is je doel – probeer het elke dag te halen. De wijzer van de weegschaal en buikomtrek komt dan vanzelf.
  3. Motiveer vanuit liefde. Motiveer jezelf vanuit liefde, niet vanuit angst om niet goed genoeg te zijn. Verander omdat je beter voor jezelf wilt zorgen. Omdat je gezonder wilt zijn. Omdat je jezelf een mooier lichaam gunt. Niet omdat je indruk wilt maken op anderen, of omdat je hoopt op goedkeuring of acceptatie.
  4. Gebruik (niet te strenge!) regels. Bijvoorbeeld: ”Ik drink doordeweeks geen alcohol” of ”Ik eet enkel geraffineerde suiker op feestjes”. En probeer je je eraan te houden. Regels maken je leven makkelijker, omdat je niet hoeft te onderhandelen met jezelf. Dit maakt het makkelijker om het afvallen vol te houden. Maar wees niet te streng voor jezelf en vergeet vooral #1 niet!
  5. Laat je perfectionisme los. Ging het niet goed vanmiddag op je werk, omdat er iemand jarig was en je daarna viel voor hamburger met patat? Maak je geen zorgen. Vanaf nu pak je de draad weer op. Fouten maken mag. Vraag jezelf af: “Wat kan ik nu doen om de schade te beperken?” Ga even sporten en eet minder zwaar vanavond. Niets aan de hand.

Wil jij slank worden door SMART Snoepen stoppen?

Klik hier voor alle info, of klik op de cover-afbeelding.

e-book SMART snoepen stoppen

Zo lukt afvallen wél

Afvallen lukt niet als je het gedrag vertoont van iemand die niet afvalt. Het is de kunst om je valkuilen te omzeilen, veelgemaakte fouten te voorkomen en strategische stappen te zetten om steeds beter te worden in het bereiken van je doel.

Maar wees alsjeblieft lief voor jezelf in het hele proces
en voel je vooral niet schuldig bij een uitglijder!

Welke tips ga jij toepassen? Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down