Minder eten door je koelkast anders in te richten
31 augustus 2016 

Minder eten door je koelkast anders in te richten

De verleidingen van voedsel zijn groot. Een koelkast vol lekkers blijkt maar moeilijk te weerstaan. Wil je minder eten, dan kun je beter je koelkast anders inrichten.

Een goed gevulde koelkast maakt je dik. Dit klinkt waarschijnlijk je raar in de oren, want elk pondje moet toch eerst door het mondje? En zolang je koelkast uitpuilt, heb je niet of nauwelijks van dat lekkers gegeten. Toch leidt een volle koelkast ook snel tot een volle maag, ontdekte de Amerikaanse hoogleraar Brian Wansink van Cornell University. Hoe flinker de voedselvoorraad, hoe dikker de bezitters zijn, blijkt uit zijn onderzoek. Want de verleiding van veel eten kunnen we simpelweg niet weerstaan.

Hoe kan je dan de verleiding weerstaan met als gevolg minder eten?

Hoe makkelijker eten bereik­baar is, hoe sneller je letterlijk en figuurlijk toehapt

Een pot snoep op tafel is onweerstaanbaarder dan taart in de koelkast. Secretaresses die chocolaatjes op hun bureau hebben staan, eten er dagelijks gemiddeld ruim vijf meer dan secretaresses bij wie ze op vijf meter afstand staan. In een doorzichtige pot gaat snoep sneller op dan in een niet-transparante.

Hoe lager de drempel, hoe sneller je toehapt

Dat komt doordat we hersenloze eters zijn.

De meeste eetbeslissingen nemen we namelijk zonder nadenken, uit gewoonte of verveling. Kennis over gezond eten leidt daardoor niet automatisch tot gezond gedrag. Iedereen weet dat een appel gezonder is dan een stuk chocolade of zak chips, maar als beide voor je liggen, is de keuze snel gemaakt.

Gelukkig is er ook goed nieuws!

We kunnen onze instincten temmen door het huis anders in te richten.

Wil je van het snoepen af? Zorg dat je jezelf niet voor onmogelijke keuzes plaatst. Dat begint met minder eten inkopen en je koelkast anders in te richten.

Leg de groente voorin op ooghoogte en de zoetigheden juist onderin weggestopt. Wansink raadt zelfs aan om echte heerlijkheden als taart in aluminiumfolie te verpakken, waardoor ze helemaal uit het zicht komen en kies je eerder gezond.

Om dezelfde reden kun je op het aanrecht geen pot snoep maar veel beter een fruitschaal neerzetten.

De verleidingen zijn in de keuken hoe dan ook erg groot. Maak daarom van je keuken géén halve woonkamer, met een tafel en een televisie!

Hoe verder weg je van het eten bent, hoe minder je snoept

De snoeppot voor jezelf verstoppen klinkt behoorlijk kinderachtig. Kunnen we niet gewoon wat minder toegeven aan de lokroep van de koelkast?

Helaas niet, zegt voedings­deskundige Ellen van Kleef van de universiteit Wageningen. Ze deed met Wansink onderzoek naar eetgedrag.

“Reserves zijn evolutionair gezien gunstig. Daardoor zijn we niet gevoelig op overeten afgestemd.”

Als er te weinig eten is, word je onrustig is en ga je op zoek naar voedsel. Maar is er te veel, dan houdt je lijf nauwelijks bij wat je eet. Er kan altijd wel wat bij.

“Als er eten is, ga je voor de bijl.”

Om toch om aan je wens van minder eten proberen te voldoen, gebruik je het bord of de verpakking als norm.

“We denken dat één bord eten goed is.”

Maar dat is even goed bedrieglijk. Op een groot bord lijkt minder te liggen, waardoor je er zonder het te weten gauw veertig procent meer opschept dan op een klein bord, blijkt uit onderzoek.

Zelfs voedingsdeskundigen maken zo’n vergissing. Net als ‘gewone mensen’ tellen ze het aantal ijsbolletjes in plaats van de hoeveelheid. Daardoor scheppen zij met een grote ijslepel onbewust meer ijs op, veertien procent meer dan met een kleine.

Kleiner servies, kleiner bestek, kleinere verpakkingen en kleiner inkopen doen, dat is het advies van Wansink. Maar adviseert hij ook om de voorraadplank niet helemaal leeg te halen. Is er niks in huis, dan is bij trek een vette pizza of te veel chinees verleidelijk. Dan kun je nog maar beter toegeven aan dat stukje overgebleven taart in aluminiumfolie.

Wil je weten wát je in huis haalt qua boodschappen?

Dan is mijn e-book ‘Bespaar Geld – Gezonde Voeding is niet Duur!’ die je daarbij helpt.

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

e-book gezonde voeding is niet duur

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down