Mindful eten van chips doe je zo
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 mei 2019 

Mindful eten van chips doe je zo

Mindful eten is met bewuste aandacht eten in het hier en nu. Eten is iets dat je vaak op de automatische piloot doet…ook als het om chips gaat.

Chips is voor jou en voor vele anderen heel vaak een favoriete lekkernij.

Gelukkig is er goed nieuws: je kan élk voedsel mindful eten, dus ook chips. Je geniet dan volop van elk stukje en heb je aan weinig genoeg.

Graag geef ik jou een 7 stappenplan voor het mindful eten van chips.
Tip: Lees eerst alle 7 stappen een keer, voordat je het stap voor stap gaat doen.

Stap 1 van het mindful eten van chips: Kies je favoriete chips

Natuurlijk is de ene chips de andere niet.

Welke soort vind jij het allerlekkerst?

Wees kieskeurig en neem voor deze oefening de smaak waar je helemaal voor kraakt…euh gaat 🙂

Stap 2 van het mindful eten van chips: Ga er echt voor zitten

Leg een paar kleine stukjes op een mooi bord en ga er écht voor zitten. Je gaat nu met volle aandacht genieten van je favoriete chips. Neem hier dan ook echt ruim de tijd voor!

Maak er een momentje zonder afleiding van. Volg een paar keer rustig je adem, zodat je aandacht naar binnen keert. Voel hoeveel trek je hebt op dit moment.

Stap 3 van het mindful eten van chips: Doe vooronderzoek

Laat je zintuigen – dus je ogen, je vingers, je neus – het stukje chips, met een nieuwsgierige intentie, onderzoeken..alsof je nog nooit chips hebt gezien 🙂

Bekijk het aandachtig, ruik de geur en neem dat in je op, pak het op een ervaar hoe het in je hand ligt, haal je vinger erover en hoe voelt dat? Probeer of je kan verwoorden wat je opmerkt.

Zo bereid je je smaakpapillen alvast voor, zodat ze straks extra goed hun werk kunnen doen.

Stap 4 van het mindful eten van chips: Laat de chips je leiden

Leg in deze vierde stap voorzichtig het stukje chips op je tong.

Hoe voelt dat? Wat gebeurt er?

Laat het stukje langzaam zacht worden en uit zichzelf uit elkaar vallen, dus er niet op bijten of sabbelen en laat het door je hele mond verspreiden.

Volg van moment tot moment alle veranderingen die je ervaart in smaak en textuur.

Ga dus niet actief ‘eten’, maar laat je door het uiteen vallen van de chips leiden.

Stap 5 van het mindful eten van chips: Ervaar je gedachten en gevoelens

Laat je gedachten en gevoelens, die tijdens het hele proces naar boven komen, de vrije loop.

Dit kunnen prettige, fijne gevoelens en/of gedachten zijn (“‘Wat heerlijk is dit“) zijn, maar soms kan er ook onrust (“Wat gaat dit langzaam!”) verlangen (“Ik wil hier meer van!“) of zelfs schuldgevoel (“Dit is slecht voor me!“) omhoog komen.

Wat het ook is, je hoeft er nu niet op te reageren. Merk het slechts op en verleg je aandacht dan weer rustig terug naar de chips.

Stap 6 van het mindful eten van chips: Blijf bij de nasmaak

Nadat je het laatste restje van je stukje uiteen gevallen chips hebt doorgeslikt, is het nog niet afgelopen! Vaak is er nog van alles op te merken.

Als eerste de nasmaak. Vaak kan je nog minutenlang de veranderende smaaksensaties proeven. Ook is je tong nog in beweging om kleine restjes in je mond op te ruimen.

Voel je de sensaties en kan je er bij blijven?

Stap 7 van het mindful eten van chips: En nu?

Als laatste ga je na of er na het eten van het stukje chips veranderingen voor jou zijn waar te nemen.

Misschien merk je een effect op je stemming of op je gedachten? Of kun je een gevoel van verzadiging voelen? Merk op hoe het nu met je is en heeft de chips iets met je gedaan?

Voor de rest van je leven mindful eten?

Na het lezen en doen van deze 7 stappen, denk ik je misschien wel:

“Moet ik nu voor de rest van mijn leven op deze manier chocolade en mijn andere favoriete voedsel eten?”

Gelukkig kan ik daar “NEE” op antwoorden!

Mindful eten is een manier om je onbewuste geest én mond te trainen. Voor iedereen is het ander moment, dat je deze manier niet meer nodig hebt.

Maar het resultaat is er wel naar. Je hebt geen grote hoeveelheden nodig van je favoriete voedsel én geniet je er ook nog eens meer van! 🙂

Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen met het mindful eten van chips. Deel ze gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like of Share knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!