Stoppen met teveel eten door jezelf deze ene belangrijke vraag te stellen
10 juli 2018 

Stoppen met teveel eten door jezelf deze ene belangrijke vraag te stellen

Als je moeite hebt om te stoppen met teveel eten of dat je het gevoel hebt dat je wordt beheerst door je hunkering naar voedsel, dan zul je vast enorm gefrustreerd raken (of al zijn) over al die zogenaamde ‘wetenschappelijke' onderzoeken die je elke dag hoort via een of ander (social) media.

Alles wordt overdreven, volledig gehyped en is vaak tegenstrijdig. Tips zoals:

  • Zuig op een ijsblokje als je honger hebt
  • Heb ‘smokkeldagen' in het weekend van je dieet
  • Eet wat je wilt, zolang je niet meer dan 1200 calorieën per dag binnenkrijgt

Dergelijke tips zullen je in ieder geval niet helpen. Op z'n best als een pleister werken, of in het ergste geval je problemen geven.

Deze ‘gezondheidsboodschappen' hebben de neiging om een ‘one size fits all'-benadering te volgen, en houdt nooit rekening met jouw unieke relatie met eten.

Dit is gevaarlijk omdat ze je een mislukking laat voelen en je het gevoel geven dat ‘jij de enige gek bent die het gewoon niet kan'. Maar jij bent niet het probleem hier! Het probleem ligt aan die adviezen die je krijgt. Je moet uitvinden wat voor jou werkt om te kunnen stoppen met teveel eten en dat begint met jezelf deze ene vraag te stellen…

Die ene vraag die je jezelf moet stellen om te kunnen stoppen met teveel eten is:
Hoe ziet jouw perfecte relatie met eten eruit?

Zo vaak zie ik vrouwen worstelen om hun eetgedrag te veranderen en weg te komen van zichzelf gevangen, beschaamd of gek te voelen. Maar ze hebben geen concreet idee waar ze naartoe proberen te gaan.

Je moet een inspirerend eindpunt in gedachten hebben. Alleen dán kun je effectieve manieren vinden om dáár te komen.

Dus, hoe ziet jouw perfecte relatie met eten eruit?

Terwijl je nu in je hoofd een antwoord op deze vraag vormt, zijn er 5 krachtige gebieden waar je rekening mee moet houden:

  1. Lichamelijk
  2. Mentaal
  3. Emotioneel
  4. Sociaal en
  5. Spiritueel

Je zou kunnen denken dat wat je eet niets heeft te maken met de rest van je leven … maar is dat wel zo?

Hoe vaak laat jij jouw gedachten aan pizza of koekjes je mentale toestand verstoren? Hoe vaak beïnvloedt wat je eet de manier waarop je lichaam zich voelt en zich door de wereld beweegt? En hoeveel van je spirit + je ik wordt er meegezogen in je zorgen maken over eten en je lichaam(sgewicht) terwijl je grotere dingen in de wereld zou kunnen bereiken?

Pak jouw gratis werkblad (klik hier of klik op de afbeelding van het werkblad hieronder) en laten we door deze 5 gebieden gaan, zodat je een echt antwoord kunt formuleren voor waar je naartoe probeert te gaan.
Hieronder vind je de vragen bij elk gebied, die je in het werkblad gaat beantwoorden.

Ps. Je kunt rechtstreeks typen in het werkblad, maar wil je dit bewaren, sla dan eerst het werkblad op, op de harde schijf van je eigen apparaat. want ga je eerst typen en daarna pas opslaan dan ben je je ingetypte werk kwijt. Het direct printen met je eigen ingetypte werk kan wel zonder het eerst op te slaan. Ook kun je het werkblad uitprinten en dan met pen of potlood invullen.

stoppen met teveel eten
#1 Lichamelijk

Je weet hoe onaangenaam teveel eten je lichaam laat voelen en het is helemaal niet hoe je je lichaam wilt ervaren. Wanneer je je ideale relatie met eten voorstelt, hoe voelt je lichaam dán? Hoe zie jij eruit? Welke activiteiten of bewegingen doe je? Hoe voelt je lichaam nadat je hebt gegeten?

#2 Mentaal

Piekeren en stressen over voedsel en je lichaam(sgewicht) kost een hoop mentale tijd en energie. Zelf heb ik ontzettend veel mentale tijd en energie – letterlijk – verspild gedurende de 22 jaar van mijn leven! Voorkom dat dit bij jou gebeurd.

Dus vraag jezelf af: waar zou je het liefst je mentale tijd en energie aan besteden? Als je jouw perfecte relatie met eten zou hebben, hoe zou je innerlijk monoloog dan klinken?

#3 Emotioneel

Emoties zijn mentale dingen die je in je lichaam kunt voelen, niet alleen de gedachten die je hebt.

Zoals, als je boos bent, denk je niet alleen ‘Ik ben zo boos!', maar voel je ook de woede in je lichaam. Emoties hebben lichamelijke gewaarwordingen, waarvan er vele echt onaangenaam zijn. Dat is waarom je poogt ze te onderdrukken met troosteten, dat begrijpelijk én menselijk is.

Wil jij 40 troostmanieren zonder eten?

Klik hier voor alle info, of op de afbeelding van het e-book.

40 troostmanieren zonder eten

Maar dit betekent niet dat die emoties noodzakelijk slecht zijn.

Dus, als je nadenkt over hoe de emotionele kant van je perfecte voedselrelatie eruit ziet, zeg dan niet zoiets als “ik wil alleen de ‘goede' emoties voelen“. Denk in plaats daarvan na over hoe goed je het zult doen, hoe je omgaat met tegenvallers, of hoe veerkrachtig je bent.

#4 Sociaal

Emotie eten of geen controle meer hebben over je eetgedrag, verandert meestal de manier waarop je omgaat met je vrienden, familie en sociale interacties. Als je je onaantrekkelijk, onbetrouwbaar voelt of als je dit grote geheim over je heen hebt hangen, dan zul je niet in staat zijn om echt contact te maken met anderen zoals jij dat wilt.

Dus, als je nadenkt over je ideale relatie met voedsel, denk dan ook na over hoe je bij anderen wilt zijn. Zelfverzekerd? Ontspannen? Toegankelijk?

#5 Spiritueel

Dit is een van de krachtigste manieren waarop ongewenst eetgedrag je naar beneden haalt. Wanneer je je verslagen en bezorgd voelt, is er geen ruimte meer om te zijn wie je écht bent. Dus, denkend aan de vrijheid van je perfecte relatie met voedsel, hoe voel je je spiritueel? Ga je dan bijvoorbeeld vertrouwen op een hogere macht zoals God, het omniversum, de natuur, het lot? Kan je je zorgen kwijt in een gebed of meditatie?

Wat moet je nu doen om te stoppen met teveel eten?

Nu je de 5 facetten hebt doorgenomen die je antwoord vormen, vat je ze samen. Schrijf voor jezelf een alinea of twee en vermeld precies:

Hoe ziet jouw perfecte relatie met eten eruit?

Nadat je dat hebt gedaan, is het tijd om actie te ondernemen. Klik hier voor de 4 stappen om te stoppen met diëten en te starten met plezierig afvallen (het is helemaal gratis). 

Ik ben héél benieuwd naar jouw antwoord op de vraag hoe jouw perfecte relatie met eten eruit ziet! Deel het gerust via het reactieveld onderaan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down