arrow_drop_up arrow_drop_down

Te gezond eten. Is dat mogelijk?

Wat bedoel je? Te gezond eten kan toch helemaal niet! Hoe kun je nou te gezond eten.

Toch is het zeker mogelijk. Je kunt wel teveel eten van iets gezonds, waardoor het toch ongezond wordt. Wat ook mogelijk is dat je te weinig gezond eten eet, waardoor het ongezond (kan) zijn, omdat je simpelweg te weinig eet. Of, het geheel gaat meer richting orthorexia.

Te gezond eten

Ik ben me ervan bewust dat de term orthorexia weerstand kan oproepen.

Tegenwoordig is alles ongezond, mensen zijn ongezond, leefstijlen zijn ongezond. En dan is er een of andere term die zegt dat mensen mogelijk te gezond eten. Het moet niet gekker worden, toch?

Orthorexia

Te gezond eten heeft niet zoveel te maken met wat je daadwerkelijk eet. Het gaat meer over de gedachten erachter, je houding erin en hoe je ermee omgaat.

Orthorexia gaat niet over mensen die gewoon gezond eten. Het gaat over mensen die zo gefocust zijn op gezond eten dat het dwangmatig wordt. Het beïnvloed de kwaliteit van je leven doordat je teveel ermee bezig bent en erover strest dat niet gezond is. Orthorexia is echt, en geen grapje.

Als je het niet begrijpt, omdat je denkt dat er hiermee gezegd wordt dat ‘gezond eten’ opeens een ziekte is, dan begrijp je niet wat er met orthorexia bedoeld wordt. Gezond eten is goed. Obsessief gezond eten en je eigenwaarde, je emoties en je identiteit hieraan koppelen is ongezond. Overigens is orthorexia een niet-erkende ziekte.

Waarom wil je niet te gezond eten?

Gezond eten is goed, ik hoop dat dat duidelijk is.

Orthorexia betekent dat je gezond eet, maar op zo’n manier dat het veel stress en negativiteit in je leven brengt. En precies dat is waar het niet goed gaat.

Als je regels rond eten te rigide worden, kan het zijn dat je ondervoed raakt, te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, wat weer gevolgen heeft voor je gezondheid. Dat is het mogelijke negatieve lichamelijke gevolg.

10 signalen dat gezond eten te ver gaat

  1. Je vriend(inn)en en/of familie organiseren een etentje en het enige waar je je druk over maakt is of het eten wel gezond is.
  2. Al het plezier rond feestdagen zijn weg, het zijn je meest stressvolle tijden van het jaar geworden, vanwege het eten.
  3. Je overtuiging voor gezond eten is belangrijker dan mensen in hun waarde laten en andere meningen maken je boos.
  4. Jij vindt het onbegrijpelijk dat iemand die zegt gezond te eten weleens naar een snackbar gaat, melkchocolade eet of een grote pizza met tarwebodem, gist en goedkope kaas. In jouw ogen kan dat echt niet.
  5. Je leest uitvoerig alle etiketten en als het een ingrediënt heeft wat je niet eet, koop je het niet.
  6. Je weigert suiker te doen in de koffie voor degenen die op visite zijn.
  7. Je streeft ernaar elke dag perfect te eten.
  8. Je spendeert veel tijd, al dan niet uren, per dag om je maaltijden in te plannen en voor te bereiden.
  9. Je bent heel blij, trots en gelukkig wanneer het gelukt is je aan je ‘regels’ te houden. Je bent heel ongelukkig, verdrietig wanneer het niet is gelukt en voelt je dan schuldig en een mislukkeling.
  10. Je regels worden steeds strenger en je voelt je steeds minder veilig om ‘ongezond’ eten te eten.

Nuance

Natuurlijk horen sommige dingen bij een ontdekkingstocht naar gezond eten.

Soms, als je jezelf iets wilt leren kan er een beperkte tijd zijn dat enige regels gelden. Het kost moeite om nieuwe gewoonten aan te leren. En soms neem je wat meer regels tegelijkertijd en denken buitenstaanders dat je gek geworden bent.

Dat is het lastige met orthorexia, het is soms een dunne lijn. De reden waarom je iets doet is belangrijker dan wat je doet. Bij anderen is het lastig om dit in te schatten, maar bij jezelf kun je het misschien zelf ook moeilijk zien.
Meestal, als je ‘gewoon gezond’ eet en nog aan het experimenteren en leren bent, kun je jezelf misschien herkennen in de helft van de punten, maar niet in allemaal.

Vergeet in ieder geval niet dat gezond eten leuk en gezellig mag zijn ?

Laat me in het commentaarveld hieronder weten hoe jij omgaat met ‘gezond eten’. Ik verneem graag van je :)

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!