Waarom ga je 's avonds eten?
arrow_drop_up arrow_drop_down
18 oktober 2016 

Waarom ga je 's avonds eten?

Je avondeten was heerlijk en ruim voldoende, maar toch ga je ’s avonds eten en snuffel je al een uurtje erna in je voorraadkast naar chocolade of chips. Herkenbaar?

Veel mensen hebben in de avonduren een bijna onbedwingbare trek. Hoe komt dat en – veel belangrijker :) – wat kun je ertegen doen?

Je gaat ’s avonds eten door een te lage bloedsuikerspiegel

Een te lage bloedsuikerspiegel na het avondeten is de voornaamste boosdoener. Voel je daarom niet schuldig als je je trek niet kunt bedwingen; het is puur lichamelijk!

Een te lage bloedsuikerspiegel ontstaat als je bloedsuiker te veel daalt na het eten of als je avondeten je bloedsuikerspiegel niet snel genoeg doet stijgen.

Health- & lifestylecoach Vivian Meijer zegt hierover:

“Na een maaltijd stijgt je bloedsuikerspiegel en daarna daalt hij weer. Komt je bloedsuikerspiegel net wat lager dan lekker voelt voor je lichaam, dan kun je behoefte krijgen aan zoet. Eet je bijvoorbeeld niets tussen je lunch en avondeten of maak je een flinke fietstocht van je werk naar huis? Dan is een gezonde avondmaaltijd – ook een goede portie – soms net te weinig om je bloedsuikerspiegel voor je gevoel snel genoeg op te krikken. Je lichaam wil dat je bloedsuikerspiegel sneller stijgt en dat zorgt voor zin in iets zoets.”

Ook beweeg- en leefstijladviseur Marloes Waardijk geeft aan dat ’s avond trek hebben te maken kan hebben met je bloedsuikerspiegel:

“Een van de oorzaken heet met een moeilijk woord’ reactieve hypoglycemie’. Je lichaam reageert te heftig op de binnengekomen koolhydraten uit je avondeten. Je maakt wat te veel insuline aan, waardoor je bloedsuikerspiegel direct na de maaltijd daalt en je dus honger krijgt.”

’s Avonds eten doordat je te weinig hebt gegeten

Te weinig en/of niet vaak genoeg eten leidt ook tot een te lage bloedsuikerspiegel en daardoor tot trek later op de avond.

Natalia Ruiz Oud, voedingsdeskundige, zegt dat veel mensen al honger hebben voor het avondeten, maar het ‘toch maar even volhouden’ tot ze aan tafel gaan. Gevolg, je bloedsuikerspiegel is dan wel heel ver gedaald.

“Als je avondeten vervolgens vooral uit vet en/of eiwit bestaat, duurt het een tijd voordat je lichaam daar energie uit heeft kunnen halen en krijg je als gevolg daarvan ondertussen trek in iets zoets. Eet je wel veel snelle koolhydraten – bijvoorbeeld witte pasta met alleen wat gehakt en tomatensaus – dan stijgt je bloedsuikerspiegel flink, maar daarna daalt hij ook weer enorm snel.”, aldus Ruiz Oud.

Eigenlijk heb je gewoon dorst in plaats van trek

’s Avonds eten wordt door nog meer redenen veroorzaakt.

  • Je kunt je na het eten ook wat slomer voelen, omdat er dan veel bloed naar je maagdarmkanaal gaat. Hierdoor krijgen je spieren iets minder bloed. Dit kun je dan verwarren met trek.
  • Of je hebt overdag te weinig gedronken. Voor je hersenen voelt dorst en honger ongeveer hetzelfde, doordat dezelfde zenuw een seintje afgeeft. Je kunt dus ‘trek’ blijven houden, maar eigenlijk heb je dorst.

Of je eet ’s avonds uit gewoonte

Nog een hele andere belangrijke factor is eten uit gewoonte.

Van klein af aan wordt bijna iedereen opgevoed met een toetje na het eten. In de meeste huishoudens is dat iets zoets. Er ontstaat dan een soort Pavlov-reactie: je lichaam weet dat er op het avondeten altijd iets zoets volgt en gaat er daarom automatisch om vragen.

Wat helpt als je er iets aan wilt doen?

Het meest belangrijk is wel om overdag genoeg te eten èn te drinken. Gebruik hierbij zo min mogelijk geraffineerde suikers, dan blijft je bloedsuikerspiegel stabieler.

Ben je een gewoontedier dat gewend is aan toetjes, dan is daarmee stoppen de enige remedie om deze gewoonte te doorbreken.

Geef je eventueel na de maaltijd even over aan je gevoel van moeheid, ga even liggen of rustig zitten met een kopje koffie of thee.

Als je later op de avond trek krijgt, oefen om niets meer te eten – je doorbreekt daarmee je (automatische) gewoonte. Zoek afleiding door andere dingen te gaan doen. Neem eventueel een gezonde snack of bewaar je toetje voor later op de avond. Zoek steun bij je partner of gezinsleden, zij kunnen je hierbij helpen. Maar het belangrijkste: af en toe iets ongezonds eten is echt niet erg!

Nog een goede tip: wat je kan doen is een halfuur voor het avondeten een stuk fruit nemen. Dit geeft je net even een energieboost, waardoor je maaltijd daarna voldoende kan zijn.

Laat me weten in het commentaarveld hieronder of jij ’s avonds trek hebt en hoe je daarmee omgaat.

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!