Waarom heb je chips nodig en wat kun je eraan doen?
26 september 2017 

Waarom heb je chips nodig en wat kun je eraan doen?

Kan jij maar één handje chips eten? Is die behoefte aan chips slechts één van de vele zoute verlangens die jouw lichaam elke dag vraagt? Je bent niet de enige!

We zijn ‘lichamelijk bedraad’ om te vragen naar zout (en vet en suiker). Welkom bij het menselijk ras 🙂

Er zijn vier manieren waarop je kunt kijken naar je behoefte aan zout, en je laten inspireren om je dieet te veranderen.

Zijn we ‘bedraad’ om chips te eten?

Tot nog niet eens zolang geleden in de menselijke geschiedenis was het niet zo makkelijk voor ons om zout te vinden. Er waren natuurlijk zoutvlaktes. En mensen die dichtbij oceanen woonden, konden het zeewater gebruiken door de vloeistof te verdampen en het gekristalliseerde zout op te schrapen. Maar dat kostte tijd en energie.

Om ervoor te zorgen dat we genoeg ervan binnenkregen, zijn onze lichamen en hersenen zodanig ontworpen om echt van de smaak te genieten. Daarom is het plezier dat zout ons geeft in ons ‘ingebouwd’. Wanneer je zout eet, licht de hersenen op met kleine plezier-chemicaliën, zodat we ervan blijven eten.

En je hebt altijd zout nodig voor talloze biochemische lichamelijke processen. Maar, zoals bij veel dingen, wanneer we teveel zout (natrium) consumeren, raakt ons lichaam uit balans.

Waarom willen we het zo graag, ook al is het slecht voor ons in hoge doses? En hoe kunnen we die behoefte op een gezonde manier aanpakken?

#1. Het is een gewoonte

Je bent wellicht opgegroeid met ouders die zout op tafel zetten en op al hun eten zout strooiden voordat ze het zelfs hadden geproefd. Het werd een gewoonte dat je op de meeste maaltijden een snufje zout toevoegde. Nu ben je gewend aan zoute voedingsmiddelen en eten met weinig zout vind je niet lekker of saai.

Oplossing: Word bewust van je zoutgewoonten. Strooi je zout over je eten voordat je het hebt geproefd? Hoeveel zout voeg je toe tijdens het koken?

  • Probeer je maaltijden te koken zonder zout of een fractie van wat het recept vraagt, en proef dan aan de eettafel.
  • Serveer maaltijden met een kwart verse citroen en sprenkel het over je eten.
  • Gebruik vers gehakte kruiden zoals peterselie, munt, of tijm voor extra smaak en aroma in plaats van zout.
  • Voeg een klein snufje zout toe als je nog steeds vindt dat je meer smaak nodig hebt.

#2. Je hebt een tekort aan mineralen

Onze lichamen hebben calcium, natrium, magnesium, zink en andere mineralen nodig om gezond te blijven, de chemie van neuro-chemische reacties te beheren en bloed en hormonen te bouwen. Veel mineralen smaken zout, dus als je het bericht (de behoefte) ontvangt om meer zout te eten, vraagt je lichaam echt om meer mineralen! Je zult naar zout verlangen tot aan je lichamelijke minerale behoefte is voldaan.

Oplossing: Verhoog je minerale inname met een hoogwaardige multivitamine, eet meer mineraal-rijke zeegroenten zoals kelp, en eet meer zaden zoals hennep en chia.

#3. Je bent uitgedroogd

Natrium werkt voor ons door genoeg water in onze lichamen te houden om onze cellen op die manier te hydrateren. Wanneer je uitdroogt, heb je wat zout nodig om je elektrolyten stabiel te houden. Die minerale zouten vervoeren de elektrolyten door je weefsels en lichaam, en behoudt het water dat je nodig hebt. Lichaamsbeweging, alcoholgebruik en zelfs een dieet met een te hoog zoutgehalte kunnen allemaal leiden tot uitdroging.

Oplossing: Zorg ervoor dat je elke dag acht of meer glazen water en/of thee drinkt, en extra wanneer je sport. Als je alcohol drinkt, blijf hydrateren door één glas water te drinken voor elke alcoholische drank.

#4 Je hebt trage adrenale klieren

Zoute cravings kunnen ook een teken zijn van traag functionerende bijnieren. Een adrenaline-overproductie kan het resultaat zijn van een stressvolle levensstijl, en leidt tot adrenale vermoeidheid.

Oplossing: Als je een behoefte aan zout ervaart, tezamen met weinig energie, laat dan je bijnieren en cortisolwaarden controleren.

Welke van de 4 manieren ga jij toepassen? Zet het in het commentaarveld hieronder. Ik ben benieuwd!

Ik verneem graag van je 🙂

Op jouw succes,

Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik depressief raakte als gevolg van mijn eetgedrag en overgewicht, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Zoek in alle blogartikelen

Ik heb meer dan 125 artikelen!

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het zijn slechts 10 korte video's en gaat je zóveel geven!

arrow_drop_up arrow_drop_down