Zo laat je lastige emoties toe
arrow_drop_up arrow_drop_down
5 januari 2016 

Zo laat je lastige emoties toe

Onplezierige emoties voelen is niet fijn, maar hoe kun je met ze omgaan in plaats van te gaan (over)eten of ervoor weg te rennen?

In 6 stappen leer je hoe lastige emoties toe te laten.

Stap 1: Jezelf verantwoordelijk stellen

Denk terug aan een recente lastige situatie en zet deze weer even scherp voor je geest.

Wanneer besefte je dat je onderuit was gegaan, wat was het face down in the arena-moment?

Stap 2: Herkende je een van deze reacties?

  • Een reactie van je lichaam: een knoop in je maag, een verhoogde hartslag, blozende wangen of je had het gevoel te verstijven
  • Je gedachten begonnen als een dolle over elkaar heen te buitelen
  • De gebeurtenis herhaalt in je gedachten keer op keer in slow-motion
  • Je begon je beheersing te verliezen: je stond ineens te schreeuwen tegen je kinderen of je begon druk een boze email te typen
  • Een andere reactie, namelijk………………

Heb je al enig idee welke emoties je voelde, dan kun je onderstaande vraag aanvullen:

Ik voelde me

(bijvoorbeeld: teleurgesteld, berouwvol, pissig, gekwetst, kwaad, gebroken, verward, bang, bezorgd)

Ik ervoer

(bijvoorbeeld: veel pijn, kwetsbaarheid, schaamte, gène, het gevoel overspoeld te zijn)

Stap 3: Maak snel een eerste verslag van je emoties

Schrijf nu een kort, ongecensureerd verslag van wat er in je omgaat. Zo ontdek je welk verhaal je jezelf over deze situatie vertelt.

Probeer in dit korte verslag niet netjes of samenhangend te zijn. Laat even niet die ‘rationele volwassene’ aan het woord, maar gewoon dat ‘stampvoetende , verwarde of lamgeslagen kind’.

Zet binnen een kwartier iets korts achter deze punten:

  • Mijn gevoelens…
  • Mijn lichaam…
  • Mijn gedachten…
  • Mijn overtuigingen…
  • Mijn gedrag…

Het verhaal dat ik mezelf vertel…

Belangrijk bij stap 3

  • Geef jezelf toestemming om op te schrijven wat er in je opkomt. Niet filteren, polijsten, piekeren…gewoon opschrijven wat erin je omgaat
  • Tolereer onzekerheid. Zie je jezelf iets opschrijven wat je niet begrijpt? Zet er dan een vraagteken bij, of noteer in de kantlijn “Wat gebeurde hier nou?” en schrijf vooral verder
  • Hou je niet in. Als je je zorgen begint te maken over ‘wat men wel niet zal denken als ze dit lezen, zit je op het goede pad

Stap 4: Analyseer: wat gebeurt er en waarom?

Waarom ben ik vandaag zo hard voor iedereen om me heen? Wat maakt me zo kwaad? Waarom voel ik me zo overweldigd door dat gesprek op mijn werk? Wat gebeurt er, daar in die knoop in mijn maag?

Bijvoorbeeld: je gezicht wordt rood en de hitte jaagt door je borst bij het nieuws dat een collega de leiding krijgt over een nieuw project.

De bedoeling van deze stap is herkennen dat je een emotionele reactie vertoont en vervolgens nieuwsgierig worden naar waarom dat gebeurt.

Stap 5: Een realiteit-check

Uit de vorige stappen is naar voren gekomen wat het verhaal is dat je jezelf vertelt.

In deze stap ga je onderzoeken wat waar is van dat verhaal en wat niet. Beantwoord daarvoor de volgende vragen:

  • Moet ik nog meer weten over de situatie om te onderzoeken hoe het er werkelijk voor staat?
  • Ia het nodig dat ik meer kom te weten over de personen die hierin een rol spelen?
  • Wat moet ik leren over mezelf?

Bijvoorbeeld: Je hebt een kort verslag geschreven (stap 3) over een collega die je een rare blik toewierp tijdens een vergadering.

In dit verslag vertel je jezelf: “Ze vindt mijn aanpak stom. Ze vindt me slecht in mijn werk”.

In stap 5 ga je checken: wat is een vaststaand feit en wat maak ik ervan?

Stap 6: Welke belangrijke les kan je eruit trekken?

Heb jij les kunnen trekken uit een lastige situatie? Deel het gerust via het reactieveld onder aan deze pagina! 

Op jouw succes,
Klaziena Waerts

PS. DEEL dit artikel met jouw netwerk, door op de Tweet, Like, Share of Google+ knoppen te klikken, zodat ook de mensen in jouw netwerk profiteren.

Over de schrijver
Mijn naam is Klaziena Waerts. Ik ben mental coach en gewichtsconsulente, maar op de eerste plaats ervaringsdeskundige. Zelf heb ik 22 jaar enorm veel last gehad van emotie eten en eetbuien. Ook mijn gewicht heeft gevarieerd tussen de 55 en 90 kilo. Toen ik er letterlijk een eind aan wilde maken, zó depressief was ik, ging ik onderzoeken waaróm ik steeds m'n gevoelens moest wegvreten. Gelukkig heb ik toen ontdekt hoe ik mezelf kon helpen. Ook verloor ik blijvend 25 kilo. Ik gun jou hetzelfde! Om jou veel leed, frustratie, schaamte, schuld en overtollig gewicht te besparen is het mijn doel jou op een plezierige manier gewicht te laten verliezen zónder dieet en weer te laten genieten van eten. Graag geef ik mijn ontdekking door :)
Reactie plaatsen

Gratis mini video-training
Blijvend Afvallen ZONDER Dieet 
in 4 stappen

Jij gaat toch wel dit 4 stappenplan doen? Het duurt slechts 10 dagen en gaat je zóveel geven!